رفتن به محتوای اصلی

سه مقام ایرانی می‌گویند انفجار نطنز در اثر حمله سایبری بوده است
04.07.2020 - 08:07
 

خبرگزاری رویترز از قول سه مقام ایرانی که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود گزارش داد که آتش‌سوزی و انفجار در سایت هسته‌ای نطنز ناشی از حمله‌ای سایبری بوده است.

یکی از این مقامات به رویترز گفته است این حمله سایبری، واحد مونتاژ سانتریفیوژ را هدف قرار داده است. رویترز از قول این فرد گفته که این حملات پیش از این هم سابقه داشته است.

رویترز همچنین از قول دو نفر از این مقامات گزارش کرده که اسرائیل می‌تواند پشت این حملات باشد، گرچه این افراد مدرکی برای ادعای خود ارائه نکرده‌اند.

مقامات سازمان انرژی اتمی ایران روز پنجشنبه اعلام کردند که در یکی از سوله‌های در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز «حادثه» ای رخ داده است اما این حادثه «لطمه‌ای به فعالیت‌های جاری» سایت اتمی نطنز «وارد نکرده است».

کمتر از بیست و چهارساعت پس از وقوع این «حادثه» در تاسیسات هسته‌ای نظنر، غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل شامگاه پنج‌شنبه در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه عمده این اتفاقات ناشی از عدم رعایت مسائل ایمنی است، اما ممکن است بخشی نیز ناشی از حرکات عناصر ضد انقلاب یا دخالت دشمن باشد، گفت که اگر اثبات شود به کشورمان حمله سایبری شده است، پاسخ می دهیم.

 
 
غلامرضا جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل گفت که بخش عمده‌ای از حوادثی که اخیرا اتفاق افتاد نتیجه رعایت نکردن مسائل ایمنی است، اما بخشی هم ممکن است ناشی از حرکات عناصر ضد انقلاب و عناصر مرتبط با آن باشد و شاید هم دشمن دخالت داشته باشد.

ده سال پیش از این یک حمله سایبری با ویروسی کامپیوتری به‌نام استاکس‌نت تاسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار داد که گفته می‌شود ضربات سختی به برنامه‌ی هسته‌ای جمهوری اسلامی وارد کرد.

همزمان روز جمعه روزنامه تایمز آو اسرائیل با اشاره به گزارش منتشر شده در روزنامه الجریده کویت نوشت: «حمله سایبری اسرائیل باعث آتش سوزی و انفجار سحرگاه پنجشنبه در تاسیسات عظیم زیرزمینی غنی سازی هسته ای در نطنز شد.»

تایمز آو اسرائیل به نقل از همین گزارش درباره انفجار هفته گذشته در شرق تهران را نیز ناشی از حمله اسرائیل عنوان کرد و نوشت که هفته گذشته نیز جت‌های اف-۳۵ یک سایت را که گمان می‌رود یک مجتمع تولید موشک باشد، بمباران کردند.

در گزارش تایمز آو اسرائیل تاکید شده که هیچ یک از اخبار منتشر شده از جمله ادعاهای مطرح شده در روزنامه الجریده کویت از سوی مقام‌های اسرائیل تایید نشده است اما یادآوری شده که سه ماه قبل یک حمله منتسب به ایران به شبکه آب شهری اسرائيل خنثی شد، حمله‌ای که ممکن بود مقادیر خطرناک کلر به مخازن آب آشامیدنی اسرائيل بیفزاید.

مقام‌های جمهوری اسلامی نیز تاکنون جزییات این انفجارهای هفته قبل در تاسیسات موشکی و آنچه «حادثه» بامداد پنج‌شنبه در تاسیسات نطنز خوانده‌اند را اعلام نکرده‌اند.

کیوان خسروی سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی روز جمعه اعلام کرد که علت وقوع حادثه نطنز برای نهادهای جمهوری اسلامی به‌صورت «دقیق» مشخص شده اما به دلیل «ملاحظات امنیتی» فعلا اعلام نمی‌شود.

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایران اینترنشنال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.