رفتن به محتوای اصلی

گزارش شماره ۷- تاریخچه انتخابات در ایالت میزوری آمریکا
06.07.2020 - 17:30

 

ایالت میزوری در میانه غربی آمریکا به مرکزیت جفرسون سیتی در سال ۱۸۰۳ توسط توماس جفرسون و در جریان خرید لوئیزیانا از کشور فرانسه خریداری شد، ولی ۱۷ سال بصورت خودمختار اداره شد تا در سال ۱۸۲۱ میلادی به عنوان بیست و چهارمین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست. خرید لویزیانا که بین فرانسه و آمریکا بسته شد، شامل قرارداد خرید سرزمین‌هایی از ۱۵ ایالت کنونی از ایالات متحده آمریکا و دو ایالت کانادا می شد. این قرارداد قلمروی از آرکانزاس، میسوری، آیووا، اوکلاهاما، کانزاس و نبراسکا، بخش‌هایی از مینه‌سوتا در غرب رود می سی سی پی، بخش بزرگی از داکوتای شمالی، داکوتای جنوبی، شمالشرق نیومکزیکو، بخش شمالی تگزاس، منطقه مونتانا، وایومینگ و کلورادو در شرق تقسیم قاره‌ای امریکا، لویزیانا در غرب رود می سی سی پی بعلاوه نیواورلئان و بخش‌ها کوچکی از سرزمین‌هایی که هم‌اکنون در ایالت‌های آلبرتا و ساسکچوان کانادا امروزی می‌باشد. طبق آخرین سرشماری آماری جمعیت این ایالت ۶.۱۳۷.۴۲۸ تن می باشد. ۷۹.۱ درصد این ایالت سفید پوست، ۱۱.۸ درصد سیاه پوست، ۰.۶ درصد سرخ پوست ها و بومیان آلاسکا، ۴.۴ درصد اسپانیولی زبان ها یا لاتین ها، ۲.۲ درصد آسیای شرقی ها یا Asian ، ۰.۲ درصد بومیان هاوایی و دیگر جزایر، ۲.۴ درصد تشکیل شده از دو یا چند نوع نژادهای دیگر.

امینم خواننده، ترانه‌سرا، آهنگساز، تهیه‌کننده موسیقی رپ، بازیگر آمریکایی و هری ترومن سی و سومین رئیس‌جمهور آمریکا زادگاهشان میزوری و از شخصیت های مشهور این ایالت هستند.

از سال ۱۸۲۰ تا کنون ۵۰ دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایالت میزوری برگزار شده است، که از این تعداد ۳۰ دوره دموکرات ها، ۱۸ دوره جمهوری خواهان و دو دوره حزب جمهوری خواه دموکرات یا Democratic-Republican برنده این انتخابات بودند.

اگر بخواهیم بهتر این انتخابات را موشکافی کنیم، بهتر است که به دو بخش تبدیل کنیم. بخش نخست ۹ دوره اول انتخابات یعنی از سال ۱۸۲۰ الی ۱۸۵۴ که سال تشکیل حزب جمهوری خواه می باشد که از این ۹ دوره هفت دوره حزب دموکرات و دو دوره حزب جمهوری خواه دموکرات یا Democratic-Republican و بخش دوم انتخابات برگزار شده بعد از تشکیل حزب جمهوری خواه یعنی سال ۱۸۵۶ که برای نمونه حد فاصل زمانی ۱۸۵۶الی ۱۹۰۰ میلادی در نظر بگیریم که ۱۲ دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد  و دو دوره جمهوری خواهان و ۱۰ دوره دموکرات ها برنده آرای ریاست جمهوری آمریکا در ایالت میزوری شدند یا از سال ۱۹۳۲ الی ۱۹۴۶ ۹ دوره انتخابات ریاست جمهوری در این ایالت برگزار شد که هشت دوره آنرا دموکرات ها و یک دوره آنرا جمهوری خواهان برنده آرای الکترال در این ایالت شدند. اما نتایج انتخابات در ۵۰ سال اخیر نشان از تغییر افکار مردم این ایالت در انتخابات ریاست جمهوری از دموکرات به سمت جمهوری خواهی است. بطوریکه از سال ۱۹۶۸ تا کنون ۱۳ دوره انتخابات ریاست جمهوری در این ایالت برگزار شده است که فقط سه دوره آنرا دموکرات ها و ۱۰ دوره جمهوری خواه ها برنده نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت میزوری شدند. همانطور که بالاتر اشاره شد، دموکرات ها در طول تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت میزوری برتر هستند، ولی بررسی نتایج ۵۰ سال اخیر و یا حتی ۲۰ سال اخیر که جمهوری خواهان برنده هر پنج دوره انتخابات برگزار شده ریاست جمهوری هستند، نشان از تمایل مردم به حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری است.

در انتخابات داخلی سال ۲۰۱۶ برای تعیین کاندیدای نهایی از حزب جمهوری خواه، دونالد ترامپ با ۴۰.۹ درصد آرا موفق به شکست تد کروز با ۴۰.۷ درصد آرا در این ایالت شد.

در حزب دموکرات و برای تعیین کاندیدای نهایی هیلاری کلینتون با کسب ۴۹.۶ درصد آرا موفق به شکست برنی سندرز با ۴۹.۴ درصد آرا در این ایالت شد.

در انتخابات نهایی ریاست جمهوری آمریکا سال ۲۰۱۶ دونالد ترامپ با کسب ۵۶.۴ درصد آرا موفق به شکست هیلاری کلینتون با ۳۷.۹ درصد آرا در ایالت میزوری و کسب ۱۰ رای الکترال این ایالت شد.

نکته قابل ذکر در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت میزوری این است که در بازه زمانی ۱۰۰ ساله از سال ۱۹۰۴ الی ۲۰۰۴ میلادی بغیر از یک دوره (۱۹۵۶) در باقی دوره ها آرای الکترال این ایالت به سبد کاندیدای ریخته شد که در نهایت برنده انتخابات کل آمریکا شد و بعنوان رئیس جمهور شروع بکار کرد.

نکته دیگری که باید ذکر شود این است که در حزب دموکرات و برای تعیین کاندیدای نهایی سال ۲۰۱۶ هیلاری کلینتون با کسب ۴۹.۶ درصد آرا موفق به شکست برنی سندرز با ۴۹.۴ درصد آرا در این ایالت شد اما در انتخابات مقدماتی سال ۲۰۲۰ جوبایدن با ۶۰.۱ درصد آرا موفق به شکست برنی سندرز با ۳۴.۶ درصد آرا شد که این۱۱ درصد تفاوت آرا بین جو بایدن و کلینتون نشان از محبوبیت بیشتر جو بایدن و استقبال از وی در این ایالت است. با وجود کسب ۵۶.۴ درصد آرا در انتخابات نهایی سال ۲۰۱۶ توسط دونالد ترامپ، این رای ۶۰ درصدی مردم میزوری در انتخابات مقدماتی سال ۲۰۲۰ به بایدن نشان از ایجاد جبهه بزرگی به رهبری حزب دموکرات در ایالت میزوری در مقابله با دونالد ترامپ و حزب جمهوری خواه است.

از سال ۱۸۲۱ تا ۲۰۲۰ میلادی تعداد ۴۶ سناتور برای ایالت میزوری انتخاب شدند که بعضا دو، سه و یا حتی مثل Thomas Hart Benton پنج دوره سناتور این ایالت در مجلس سنا بودند. وی همچنین سابقه عوض کردن حزب سیاسی در سه نوبت را در پرونده خود دارد.

از این ۴۶ سناتور، سهم حزب دموکرات ۲۴ تن، حزب جمهوری خواه ۱۷ تن، حزب جمهوری خواه دموکراتیک یا Democratic-Republican Party که توسط توماس جفرسون و جیمز مدیسون بنیان گذاشته شد یک تن، جکسونیان یا Jacksonian یک تن، Unionist Party یک تن، Whig یک تن و یک تن عضویت در چند حزب مختلف (multiple party affiliations) بودند.

با توجه به آمار ارائه شده مشخص است که دموکرات ها در طول تاریخ انتخابات سنا در این ایالت بطور کلی موفق تر عمل کردند، اما در سال های اخیر آرای مردم به سمت جمهوری خواهان چرخش داشته است، بطوری از سال ۱۹۸۷ میلادی یک از دو کرسی های این ایالت در مجلس سنا به مدت ۳۳ سال بطور مدام تا به امروز در اختیار جمهوری خواهان است و کرسی دیگر بطور چرخشی ۱۳ سال تحت اختیار دموکرات ها و ۲۰ سال تحت اختیار جمهوری خواهان می باشد.

Thomas Hart Benton (۱۸۲۱-۱۸۵۱) به مدت ۳۰ سال با عضویت در چند حزب (multiple party affiliations) و Christopher S. Bond (۱۹۸۷-۲۰۱۱) از حزب جمهوری خواه با ۲۴ سال حضور در مجلس سنا با سابقه ترین سناتورهای این ایالت در مجلس سنا بودند.

 Josh Hawley و Roy Blunt دو سناتور حال حاضر ایالت میزوری در مجلس سنا آمریکا هر دو از حزب جمهوری خواه می باشند.

اما در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا در ایالت میزوری از سال ۱۸۲۱ تاکنون تعداد ۴۰۷ نماینده انتخاب شده اند. از این تعداد ۲۳۳ نماینده سهم حزب دموکرات، ۱۳۲ نماینده حزب جمهوری خواه، یک نماینده از حزب Anti Jackson، ۹ نماینده از حزب Whig، دو نماینده از حزب Jacksonian، یک نماینده از حزب جمهوری خواه دموکرات یا Democratic-Republican، سه نماینده از حزب Know-nothing، چهار نماینده از حزب Green back، یک نماینده Independent Republican، هشت نماینده Unionist Party، حزب جمهوری خواه ملی یا National Republican Party یک نماینده، Independent Democrat یک نماینده، حزب اتحادیه قانون اساسی یا Constitutional Union Party یک نماینده، حزب جمهوری خواه لیبرال یا Liberal Republican Party دو نماینده، Opposition چهار نماینده و Greenback Party چهار نماینده بود.

همانطور که از آمار مشخص است، دموکرات ها در طول زمان نسبت به جمهوری خواهان در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا در ایالت میزوری موفق تر عمل کردند و نشان از گرایش مردم به دموکرات ها می بود، اما از اواخر سده بیستم (۱۹۹۶ میلادی) این گرایش کم کم به سمت جمهوری خواهان تغییر مسیر داد بطوریکه هم اکنون از هشت نماینده میزوری در مجلس نمایندگان آمریکا شش تن از حزب جمهوری خواه و دو تن از حزب دموکرات می باشند.

در تاریخ انتخابات فرمانداری ایالت میزوری ۵۷ فرماندار به شرح زیر ثبت شده است:

 سه فرماندار سهم حزب جمهوری خواه دموکرات Democratic-Republican یا Jeffersonian Republican، یک تن حزب جمهوری خواه لیبرال یا  Liberal Republican Party، دو تن Union، ۳۸ تن حزب دموکرات، ۱۱ تن حزب جمهوری خواه و دو تن جمهوریخواهان رادیکال یا Radical Republicans (جمهوریخواهان رادیکال از حدود سال ۱۸۵۴ (قبل از جنگ داخلی آمریکا) تا پایان بازسازی در سال ۱۸۷۷ ، جناحی از سیاستمداران آمریکایی در درون حزب جمهوریخواه ایالات متحده بودند.)                      

اگر بخواهیم این انتخابات را بررسی کنیم، می توانیم به دو بخش تقسیم کنیم. بخش اول از سال ۱۸۲۰ تا اوایل سده ۲۰ (۱۹۰۹ میلادی) که در این برهه ۸۹ ساله ۳۱ تن به این مقام دست یافتند. از این تعداد ۲۳ تن سهم دموکرات ها و دو تن سهم جمهوری خواهان (جمهوریخواهان رادیکال یا Radical Republicans) بود. بخش دوم از سال ۱۹۰۹ الی ۲۰۲۰ میلادی می باشد، که ۲۶ تن به مقام فرمانداری رسیدند. از این تعداد ۱۵ تن دموکرات و ۱۱ تن جمهوری خواه بودند.

Michael L. Parson از حزب جمهوری خواه فرماندار حال حاضر ایالت میزوری می باشد.   

 

نتیجه گیری: با توجه به آمار ارائه شده ایالت میزوری در طول تاریخ یک ایالت دموکرات بود، اما از سال ۲۰۰۰ میلادی کم کم شروع به تغییر جهت به سمت جمهوری خواهان داد. بطوریکه در حال حاضر جمهوری خواهان برنده انتخابات ریاست جمهوری یا آرای الکترال در این ایالت هستند، هر دو سناتور بعلاوه شش تن از هشت نماینده این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا جمهوری خواه و فرماندار نیز جمهوری خواه می باشد. با این اوصاف در حال حاضر ایالت میزوری یک ایالت جمهوری خواه است و با توجه به اینکه ۷۹ درصد جمعیت این ایالت سفید پوست هستند این گرایش جمهوری خواهی رو به رشد خواهد بود.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیوان شکوری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.