رفتن به محتوای اصلی

گشایش دروازه های شرقی برای تحکیم راهبرد نگاه به شرق در بحبوحه تحریم ها

گشایش دروازه های شرقی برای تحکیم راهبرد نگاه به شرق در بحبوحه تحریم ها

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع مردم تبریز در ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ با اشاره به سیاستگذاری کلان جمهوری اسلامی در برقراری ارتباط با کشورهای همسایه و دارای قرابت فرهنگی بیشتر تصریح کردند: در سیاست خارجی، ترجیح شرق بر غرب، ترجیح همسایه بر دور، ترجیح ملّت‌ها و کشورهایی که با ما وجه مشترکی دارند بر دیگران، یکی از اولویت‌های امروز ماست.

دکتر« حسن روحانی » رئیس جمهوری اسلامی ایران هم در آذر ماه ۱۳۹۸ و در آغاز سفر به دو کشور مالزی و ژاپن اعلام کرد: سیاست نگاه به شرق و روابط نزدیک‌تر با کشورهای مهم آسیایی همواره جزو اهداف جمهوری اسلامی ایران بوده است.

به گزارش ایرنا، دولت های یازدهم و دوازدهم در چارچوب همین سیاست و راهبرد بنیادین، پیگیری توافق راهبردی با چین، بهره برداری از خط آهن خواف – هرات، پروژه بندر چابهار و گشایش گذرگاه های مرزی را در دستور کار قرار داده است.

 

Image removed.

 

راه آهن خواف - هرات

آغاز بهره‌برداری از راه‌آهن خواف- هرات در آذر ماه امسال (اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی) گامی مهم در توسعه شبکه ریلی به شمار می‌رود که ضمن توسعه شرق کشور می‌تواند سهم ایران در ترانزیت کالا بین اروپا و آسیا را افزایش داده و جایگاه ایران را در کریدورهای شرق به غرب تقویت کند و نکته مهم اینکه این دستاورد مهم بین المللی در شرایط تحریم ظالمانه آمریکا حاصل شده است.

ساخت راه آهن خواف - هرات که از اوایل دهه ۱۳۸۰ آغاز شده، تاکنون به نتیجه نرسیده بود، اما با تلاش های دولت دوازدهم ساخت آن شتاب گرفت و به نقطه پایانی رسید. مرزهای ریلی ایران با سایر کشورهای همجوار تاکنون به سرخس، رازی، میرجاوه، جلفا و لطف آباد ختم می شده که راه آهن خواف- هرات نیز اکنون به جمع آنها افزوده شده و در واقع افتتاح خط آهن خواف - هرات به عنوان دومین مسیر ریلی در شرق در کنار راه آهن میر جاوه و اتصال ریلی به پاکستان، به معنای گشایش دروازه های شرقی در سال ۲۰۲۰ است.

اما افتتاح خط آهن خواف - هرات تنها یکی از ثمرات و نتایج دیپلماسی ریلی و ترانزیتی دولت تدبیر امید، آن هم در شرایط تحریم های ظالمانه و فشارهای خارجی است که به اذعان و اعتراف رسانه های دوست و دشمن، موفقیت بزرگی در جهت توسعه مسیرهای مبادلاتی و تقویت جایگاه و منافع ایران در سامانه های حمل و نقل بین المللی است.

کارشناسان و تحلیلگران مسائل ژئوپلتیک بر این باورند که جمهوری اسلامی ایران بخصوص پس از توافق جامع قدرت های هسته ای جهان با ایران (برجام)، در کانون تحولات و فرایندهای نوین همگرایی اوراسیایی قرار گرفته است و جایگاه مهمی در نظم نوین بین‌المللی را به خود اختصاص خواهد داد. سیاست خارجی دولت تدبیر و امید پایه‌گذار برخی روندهای اساسی در سیاست‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با یکپارچگی‌ در ساختارهای اوراسیایی بوده و تکمیل خطوط ریلی و تقویت اتصالات زیرساختی از بندر چابهار و خطوط ریلی به سمت پاکستان و افغانستان و آسیای مرکزی در همین چهارچوب اهمیت شایانی دارد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
خبرگزلری ایرنا

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید