رفتن به محتوای اصلی

فرهنگ مردسالارانه و کمپین بیزاری از ناموس پرستی :
07.07.2020 - 06:08

فرهنگ مردسالارانه و کمپین بیزاری از ناموس پرستی :

فرهنگ مردسالارانه ،مجموعه ای از ذهنیت برتری خواهانه مردانه ای است رشد یافته بر بستر فرهنگی تاریخی با نگاه مالکیت بر جنسیت زن. این فرهنگ زن ستیزانه و نابرابر، چگونگی اعمال قدرت مرد در رابطه اش با خانواده، محیط کار و جامعه را توضیح میدهد. پندار ، گفتار و کردار پنهان و آشکار ‌زن ستیزانه را بسادگی می توان تشخیص داد.

یکی از اشکال بروز قدرت مردسالارانه در خانواده را به عنوان فرهنگ ناموس پرستی می شناسیم ‌. ضد فرهنگ آنرا ما به عنوان،« زن ناموسی کسی نیست» و یا« من بی ناموسم » با خواست و رویکرد برابری خواهانه هم می شناسیم

دستگاه قضایی و دولتی رژیم زن ستیز اسلامی مدافع بی چون و چرای اعمال قدرت مردسالارانه است که به سرکوب بیرحمانه زنان در همه عرصه ها اجتماعی و سیاسی دست می زند. قانونی کردن بی پروای برتری خواهی مردسالارانه و باور به آن ، هویت واقعی هیولای آخوندی اسلامی را می رساند .

حالا سئوال این است چه کسانی یا نیروهای اجتماعی وظیفه مقابله با این فرهنگ مردسالارانه و سرکوبگر آنه را دارند؟ پاسخ آن ساده است همه شهروندان و افراد آن جامعه ، در درجه اول نیروهای برابری طلب که بایست راه را هموار کنند. به عبارتی به چالش کشاندن ذهنیت مردسالارانه و فرهنگ ناموس پرستی وظیفه اخلاقی همه نیروهای برابری خواه است ..

سالهاست که زنان و دختران ما در کمپین های گوناگون از جمله کمپین مبارزه علیه حجاب اجباری با کمک فعالین جنبش زنان و نماد یا سخنگوی آن مسیح علی نژاد ، ذهنیت زن ستیزانه رژیم را عملا به چالش و شکست کشانده اند. برای همگان و خود رژیم هم روشن است که پیروزی و شکست جنبش قدرتمند زنان ایران ناممکن است.

مردان برابری طلب کجایند؟
جای مردان برابری طلب در مبارزات زنان ایرانی،علیه ذهنیت مردسالارانه بسیار خالی است، بویژه زمانیکه زنان و دختران ما در خیابان مورد ستم و توهین گزمه های رژیم قرار می گیرند. پشتیبانی ما مردان در مقایسه با حجم مبارزات زنان ایران و پتانسیل شجاعانه آنان برای پیشبرد خواست‌های برابری خواهانانه، دلگرم کننده نیست.این نگرانی وحود دارد که ادامه سکوت مردان ایرانی و عدم حمایتشان از جنبش‌ زنان ایران ، آنها را به شریک جرم ناخواسته رژیم تبدیل کند.

بیایید اولین قدم را بر داریم، ذهنیت مردسالارانه پنهان و آشکار ،کشف شده یا نشده خود را بفهمیم و از آن خداحافظی کنیم ، دور بیاندازیم . باید از خودمان شروع کنیم.

شرکت فرد فرد ما در همراهی با مبارزات مدنی زنان و در این مرحله، اقدام علیه فرهنگ ناموس پرستی شروع ارزشمندی است ، نباید آنرا دست کم بگیریم .
ما باید نشان دهیم که در کنار دختران ، خواهران و زنان خود هستیم . ما باید تلاش کنیم که پدر ، برادر ، شوهر ، و دوست برابری طلب آنها باشیم . باید جرئت کرده و بر ترس خود غلبه کنیم و شجاعانه اعلام کنیم، که ما مردان سرزمین ایران نمی خواهیم ناموسی داشته باشیم ،ما از ناموس پرستی بیزاریم.
با شرکت و حضور خود در کمپین من ناموسی ندارم یا من بی ناموسم ، مکمل جنبش برابر خواه زنان ایران باشیم .ما مردان ایرانی باید تمرین کنیم تا بتوانیم در کمپین های گوناگون صدایمان را بگوش همگام برسانیم که :
ما ناموس نمی خواهیم
ما تقسیم ارث نابرابر نمی خواهیم
ما حق طلاق را یکسان برای زن و مرد می خواهیم
ما خواهان حقوق برابر زنان در تمام عرصه های قضایی ،سیاسی و اجتماعی هستیم

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.