رفتن به محتوای اصلی

دلار ۲۲هزار تومانی در بازار و حقوق ۶۷ میلیارد تومانی در مجلس
07.07.2020 - 07:21

افزایش نرخ ارز به‌ رقم باورنکردنی بالای ۲۲هزار تومان، بیانگر وضعیت فوق‌العاده وخیم اقتصادی است. روشن است که هم‌پای نرخ ارز، قیمت همهٔ کالاهای مورد نیاز مردم هم افزایش می‌یابد؛ در نتیجه مردم، به‌ویژه کارگران و زحمتکشان که در حال حاضر تماماً زیر خط فقر روزگار می‌گذرانند، محروم‌تر و محرومان گرسنه و گرسنه‌تر می‌شوند.

به نوشتهٔ روزنامهٔ اعتماد: «دستمزد واقعی کارگران به‌ ارقام زیر ۱۰۰دلار بازگشته و یارانه نقدی پرداخت شده در سال ۸۹ که بیش از ۴۵دلار ارزش واقعی داشت، این رقم در سال جاری به‌ حدود ۲دلار می‌رسد».

وضعیت اسفبار کارگران(تازه آنهایی که شاغلند) چنان است که روزنامهٔ رسالت(۱۶تیر) ارگان باند فاشیستی کلان سرمایه‌داران حاکم نیز برای آنان دل سوزانده و در مقایسهٔ کارگران ایران با کارگران سایر کشورهای منطقه می‌نویسد: «حقوق کارگر ایرانی نصف حقوق کارگر لیبی است. کارگر در ترکیه ۱۰برابر کارگر ایرانی حقوق می‌گیرد. حتی کارگر عراقی با ۲۲۰دلار درآمد ماهیانه، بیش از ۲برابر کارگر ایرانی با کمتر از ۱۰۰دلار حقوق ماه، دستمزد می‌گیرد».

بی‌تردید دولت روحانی در این گرانی نرخ ارز نقش اصلی را دارد، زیرا بالا بردن نرخ ارز، مکانیسم ساده و شناخته‌شده‌ای برای غارت مردم و به‌خصوص مردم محروم است. به‌ این معنی که کارگری که تا قبل از این جهش‌های اخیر نرخ ارز، معادل حدود ۲۰۰دلار حقوق می‌گرفت، اکنون کمتر از ۱۰۰دلار می‌گیرد و نیم دیگر را رژیم فاسد و غارتگر آخوندی ربوده است. هم‌چنین صاحبان سرمایه‌های خرد، نیز طی همین یک ماه، به‌طور واقعی ۲۵درصد سرمایه‌های خود را از دست داده‌اند.

روشن است که رژیم با این شیوه، یعنی با مکیدن شیره حیات مردم، هزینه‌های خود را در شرایط تحریم و بسته شدن همهٔ منافذ اقتصادی تأمین می‌کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.