رفتن به محتوای اصلی

مسئول گروه تندر ربوده شد، عمان هم حیات خلوت اطلاعات ایران شد؟!
01.08.2020 - 15:34

وزارت اطلاعات ایران روز شنبه، ۱۱ مردادماه، در اطلاعیه‌ای اعلام است که جمشید شارمهد، مسئول گروه مخالف جمهوری اسلامی به نام تندر، را «در پی عملیاتی پیچیده» بازداشت کرده است.

در این اطلاعیه که روز شنبه منتشر شد، اشاره نشده که این عملیات پیچیده در کجا انجام شده، ولی ادعا شده که آقای شارمهد «از آمریکا علمیات مسلحانه و خرابکارانه» را هدایت می‌کرد.

وزارت اطلاعات ایران همچنین اعلام کرده است که در سال‌های اخیر ماموران وزارت اطلاعات برخی «عملیات‌»های این گروه مانند «منفجر کردن سد سیوند شیراز، انفجار بمب‌های سیانوری در نمایشگاه کتاب تهران و منفجر کردن حرم» آیت‌الله خمینی را «ناکام» گذاشته‌اند.

در این اطلاعیه جزئیات بیشتری درباره این ادعاها مطرح نشده است.

وزارت اطلاعات همچنین آقای شارمهد را به طراحی «عملیات انفجار در حسینیه سیدالشهدای شیراز» در سال ۸۷ متهم کرده است.

اشاره این اطلاعیه به انفجار ۲۴ فروردین سال ۸۷ در این حسینیه باز می‌گردد که منجر به کشته شدن ۱۴ نفر شد.

بنابه برخی گزارش‌های رسانه‌ای، آقای شارمهد مسئولیت این انفجار را پذیرفته است.

مقام‌های قضایی ایران در آن زمان از بازداشت سه نفر به نام‌های محسن اسلامیان، علی اصغر پشتر، و روزبه یحیی‌زاده خبر دادند و ۲۱ فروردین سال ۸۸ این سه نفر به به اتهام «محاربه و افساد فی‌الارض از طریق عضویت و همکاری مؤثر در گروهک محارب و ملحد و ضد نظام اسلامی» یعنی «انجمن پادشاهی ایران» و نیز «تهیه و ساخت بمب و مشارکت در بمب‏گذاری حسینیه سیدالشهدا شیراز» به دار آویخته شدند.

علاوه بر این، در تابستان سال ۸۸ نیز مقام‌های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی، در جریان بازداشت‌ها و دادگاه‌های مربوط به اعتراض‌های پس از انتخابات سال ۸۸، از صدور حکم اعدام برای محمدرضا علی زمانی و آرش رحمانی‌پور خبر دادند.

حکم اعدام این دو نفر به اتهام عضویت در انجمن پادشاهی و بمب‌گذاری در مسجد سیدالشهدای شیراز صادر و اجرا شد.

در آن زمان روند برگزاری این دادگاه‌ها و صدور احکام اعدام برای این افراد به طور گسترده‌ای مورد انتقادهای نهادهای حقوق بشری بین‌المللی قرار گرفت.

اعمال شکنجه برای اعتراف‌گیری، اتهامات بدون سند و برگزاری دادگاه‌های نمایشی از جمله مواردی بوده است که در پرونده این متهمان مورد توجه نهادهای حقوق بشری قرار گرفت.

سابقه و حاشیه‌های فعالیت گروه تندر

گروه تندر یا انجمن پادشاهی‌خواهی ایران خود را یک گروه سیاسی معرفی می‌کرد که خواستار برقراری نظام پادشاهی با انتخاب پادشاهی جدید از میان مردم ایران، «با رأی مردم» هستند.

این گروه توسط فتح‌الله منوچهری با نام مستعار فرود فولادوند بنیان نهاده شد که از سال ۱۳۸۰ فعالیت‌های سیاسی و رسانه‌ای خودش را شروع کرده بود.

آقای فولادوند در زمستان سال ۸۵ در ترکیه ناپدید شد. بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل آقای فولادوند به همراه دو نفر دیگر روز ۲۷ دی ۱۳۸۵ در استان حکاری ترکیه در نزدیکی مرکز ایران ناپدید شدند.

در گزارش سازمان عفو بین‌الملل تاکید شده بود که افراد ناپدید شده به احتمال زیاد در یکی از بازداشتگاه‌های وزارت اطلاعات در تهران زندانی هستند. با این حال پس از گذشت ۱۴ سال دقیقا مشخص نیست که آقای فولادوند و همراهانش چه سرنوشتی داشته‌اند و در کجا هستند.

پس از ناپدید شدن آقای فولادوند، وب‌سایت تندر با مسئولیت جمشید شارمهد، فعالیت رسانه‌ای بیشتری نسبت به سایر اعضای این گروه داشت و مسئولیت انفجار شیراز را نیز بر عهده گرفت.

آذرماه سال ۸۹ پس از افزایش فعالیت‌های جمشید شارمهد، گزارش‌هایی درباره تلاش و برنامه‌ریزی وزارت اطلاعات ایران برای ترور او منتشر شد.

در آن زمان خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت که محمدرضا صادق‌نیا، مامور وزارت اطلاعات ایران متهم به تلاش برای ترور علیرضا نوری‌زاده، روزنامه‌نگار و جمشید شارمهد بوده است.

آقای صادق‌نیا برای مدت کوتاهی در آمریکا بازداشت شد و پس از آزادی به ایران بازگشت.

در طول سال‌های گذشته، فعالیت‌ها و ارتباط سایت تندر با انجمن پادشاهی با واکنش‌هایی در خارج از کشور مواجه شده است.

رزیتا منطقی، سخنگوی انجمن پادشاهی مهرماه ۹۲ اعلام کرد که مشی این انجمن مشی مسلحانه نیست و سایت تندر نیز هیچ ارتباطی با آن ندارد.

با این حال گروه تندر در سال‌های اخیر مسئولیت برخی رویدادهای دیگر از جمله ترور مسعود علی‌محمدی، دانشمند هسته‌ای ایران و همچنین کشته ‌شدن مجتبی احمدی، عضو سپاه کرج که از او به عنوان «فرمانده ارتش سایبری ایران» نام برده شده را بر عهده گرفت ولی مقام‌های امنیتی و قضایی ایران نقش این گروه را تکذیب کردند.

پرونده‌های متعدد انجمن پادشاهی‌ ایران

یک پرونده جنجالی مربوط به گروه تندر، ماجرای بازداشت وحید صیادی نصیری است که آذرماه ۹۷ پس از بازداشت در زندانی در قم به علت اعتصاب غذا درگذشت.

مقام‌های قضایی ایران بدون توضیح درباره علت بازداشت مجدد آقای نصیری و همچنین بی‌توجهی به اعتصاب غذای او، ادعا کردند که او سابقه فعالیت در گروه تندر را داشته است.

در سال‌های اخیر پرونده‌های متعدد دیگری مانند صدور حکم ده سال زندان برای حامد روحی‌‌نژاد، ۱۵ سال زندان برای امیررضا عارفی، ۱۲ سال زندان برای رضا خادمی، بیش از ۱۱ سال زندان برای ماهان محمدی، ۱۰ سال زندان برای حسین سپنتا، ۱۵ سال زندان برای احمد کریمی و ۱۲ سال زندان برای رضا عبدالحسینی که همگی متهم به عضویت در انجمن پادشاهی بودند، مطرح بوده است.

مقام‌های قضایی ایران همچنین در پرونده زهرا بهرامی که به اتهام حمل مواد مخدر در بهمن ۸۹ اعدام شد، او را متهم به عضویت در انجمن پادشاهی کردند که این ادعا از سوی انجمن پادشاهی رد شد.

وزارت اطلاعات ایران می‌گوید رییس رادیو تندر را بازداشت کرده

خبرگزاری‌های ایران به نقل از وزارت اطلاعات ایران از بازداشت رئیس "گروه تندر" خبر داده‌اند که مخالف جمهوری اسلامی و مقر آن در آمریکا است.

تسنیم و فارس نام شخص دستگیر شده را به نقل از وزارت اطلاعات ایران جمشید شارمهد اعلام کرده‌اند.

تندر نام رسانه گروه "انجمن پادشاهی ایران" در لس‌آنجلس، مرکز ایالت کالیفرنیای آمریکاست.

وزارت اطلاعات ایران اما از تندر به عنوان یک "گروه تروریستی" نام برده و رییس آن را متهم کرده که "از آمریکا عملیات مسلحانه و خرابکارانه را در ایران هدایت" کرده است.

در سایت رادیو تندر مطالبی درباره چگونگی هدایت مبارزات شهری و مقابله با نیروهای امنیتی منتشر شده و مشی این رسانه دعوت به مبارزه با جمهوری اسلامی ایران است.



در اطلاعیه وزارت اطلاعات ایران درباره اینکه آقای شارمهد کجا دستگیر شده، توضیحی داده نشده است و فقط گفته شده که او "در پی عملیاتی پیچیده در دستان قدرتمند سربازان گمنام امام زمان" است؛ عبارتی که وزارت اطلاعات برای نامیدن نیروهایش از آن استفاده می‌کند.

تندر پیشتر ادعا کرده بود که در مرداد ۱۳۸۸ و در جریان اعتراضات به انتخابات جنجالی آن سال، پلیس آمریکا یک ایرانی را به اتهام تدارک حمله فیزیکی به آقای شارمهد در لس آنجلس بازداشت کرده است. انجمن پادشاهی ایران حکومت ایران را متهم کرده بود که این فرد را برای کشتن آقای شارمهد اجیر کرده است.

فرود فولادوند مدیر انجمن پادشاهی ایران بیش از پانزده سال است که در ترکیه ناپدید شده است

منبع تصویر،TPNDAR.ORG

توضیح تصویر،

فرود فولادوند مدیر انجمن پادشاهی ایران بیش از پانزده سال است که در ترکیه ناپدید شده است

رئیس انجمن پادشاهی ایران هم نزدیک به ۱۵ سال است که در ترکیه ناپدید شده است.

فتح‌الله منوچهری که خود را فرود فولادوند می‌خواند به همراه دو نفر دیگر در دی ماه ۱۳۸۵ در استان حکاری ترکیه ناپدید شد. فرزند آقای منوچهری اعتقاد دارد که نیروهای امنیتی ایران پدرش را ربوده‌اند. اما سرنوشت او نامعلوم است.

جمهوری اسلامی گروه انجمن پادشاهی ایران را مسئول انفجار حسینیه شیراز در سال ۱۳۸۷ می‌داند که در جریان آن دست‌کم ۱۴ نفر کشته شدند.

در اعتراضات بعد از انتخابات جنجالی ۱۳۸۸ هم حکومت ایران اتهامات جدی علیه این گروه مطرح کرد.

بعدها در جلسات دادگاه‌هایی که برای محاکمه متهمان وقایع بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران در تابستان سال ۱۳۸۸ برگزار شدند، بارها نام "انجمن پادشاهی ایران" به عنوان گروهی که قصد عملیات خرابکارانه داشت تکرار شد و آرش رحمانی پور و محمدرضا علی زمانی در ارتباط با این گروه بازداشت و اعدام شدند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.