رفتن به محتوای اصلی

معرفی کتاب: زندگینامه‌ی سیاسی بابک امیرخسروی
02.08.2020 - 00:20

معرفی کتاب: زندگینامه‌ی سیاسی بابک امیرخسروی

یکی از با سابقه‌ترین فعالان جنبش دموکراسی‌خواهی و عدالت‌طلبی خاطرات هفتاد ساله خود را منتشر کرده است. در این اثر که فشرده‌ی تاریخ هفتاد ساله میهن ما نیز است شما با تحول جامعه ایران با نگاه تیزبین بابک امیرخسروی آشنا می‌شوید و همراه او با بسیاری از شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی ایران را دیدار می‌کنید، بسیاری از جنبش‌های سرنوشت ساز دوران معاصر میهن ما و جهان را مرور می‌کنید و با زندگی و آرمان مبارزان آشنا می‎شوید.

اهمیت خاطره نویسی به دو دلیل در ایران برجسته است:

الف) تاریخ مبارزات مردم ایران، تاریخ قطع ارتباط نسل‌های مبارز است. به خاطر سرکوب و اختناق، ارتباط مبارزان جنبش مشروطیت، جنبش ملی کردن نفت، جنبش مبارزه با دیکتاتوری شاه، جنبش مبارزه با حکومت تمامیت‌خواه اسلامی با نسل بعد از خود ارتباط تاریخی نداشته است و نتوانسته تجارب خود را به نسل بعد انتقال دهد. این سرکوب و قطع ارتباط نسل‌های مبارز یکی از عدم پایگیری احزاب سیاسی قهرپرهیز با پایگاه وسیع مردمی هم است.

ب) شوربختانه، ما هنوز تاریخ دقیق، بی‌طرف، مستند، عینی و تحلیلی جنبش‌های معاصر را ننوشتیم. خاطرات مستند، چون خاطرات بابک امیرخسروی، هم می‌تواند یکی از منابع این تاریخنگاری علمی تاریخ معاصر ایران و هم با گسترش رسانه‌های اجتماعی و بی‌اثر شدن سانسورها، انتقال تجربه به نسل‌های آینده باشد.

یکی از ویژگی‌های برجسته خاطرات بابک امیرخسروی، مستند بودن آن است. تقریبن همه‌ی مدارک مربوط به بیشتر اظهارت یا در کتاب آمده و یا در سایتی اینترنتی که در واقع پیوست کتاب است دسته‌بندی و ارائه شده است. (نگاه کنید صص ۲۳-۲۰ کتاب)

ویژگی برجسته دیگر، حافظه قوی و بازگوئی جزئیات حوادث است که ما را در بطن حوادث و روند حوادث تاریخی و تلاش کوشندگان گوناگون قرار می‌دهد.

جامعه‌ی آن دوران

خاطرات بابک زندگی اجتماعی مردم در آذربایجان و تهران را به دقت شرح می‌دهد که شاهدی بر حافظه قوی آقای امیرخسروی است از چگونگی برگزاری عید نوروز تا قورمه کردن گوشت در دورانی که یخچال نبود. از زندگی کشاورزان روستاها تا گذران در دوران نوجوانی و جوانی نویسنده.

وقایع سرنوشت ساز

بابک امیرخسروی سیاستمداری تیزبین و با تفکر مستقل از نوجوانی به سیاست روی آورد همراه او گذاری داشته باشید با زندگی دهقانان آذربایجان به ویژه برخورد مالکان با آنها، وقایع سرنوشت‌ساز تاریخ معاصر ایران به ویژه جنبش‌های بزرگ اجتماعی چون وقایع آذربایجان، دانشگاه تهران و فضای سیاسی-اجتماعی آن در ده هزار و سیصد و بیست، حادثه ۱۵ بهمن ۱۳۲۷، مبارزه در راه ملی شدن نفت، کودتای ۲۸ مرداد، انقلاب کوبا، بهار پراگ و حوادث مهم تاریخ چپ ایران، انقلاب بهمن،.....

دیدار با شخصیت‌های هنری و ادبی

بابک امیرخسروی هنرمند و هنردوست است و در عشق به موسیقی می‌سوزد و در سختی‌ها از موسیقی کمک می‌گیرد، همراه او با هنرمندان بزرگ معاصر چون صبا، شهنازی، کسمایی، حسین تهرانی، شاهرخ مسکوب، سیمین بهبهانی، آشورپور، .... آشنا می‌شوید.

دیدار با شخصیت‌های سیاسی

یکی از ویژگی زندگی سیاسی بابک برخورد گسترده و پر گفتد و شنود با سیاستمداران فعال ایران است. همراه او شخصیت‌های تاثیرگذار و فعال تاریخ معاصر ایران چون دکتر مصدق، ایرج اسکندری، جلال آل احمد، رحمت الله جزنی، احسان طبری، فرج الله میزانی (جوانشیر)، محمد علی خنجی، احسان نراقی، داوود نوروزی، کیانوری، رادمنش، به‌آذین، داریوش فروهر، محمد مکری، عبدالرحمان قاسلمو، شاپور بختیار، دریادار احمد مدنی، حسن نزیه، دلریوش همایون و ...  دیدار کنید و با فعالیت‌ها و نظرات آنها آشنا شوید.

یکی از ویژگی زندگی سیاسی بابک تماس وسیع با فعالان سیاسی است. او نه تنها با صدها سیاستمدار ایرانی دیدار کرد بلکه با ده ها سیاستمدار سایر کشورها چون بالخوجه، کوبلا، چه‌گوارا، ژرژ حبش، ...  دیدار و همکاری کرده است و شرح دقیق این دیدارها و همکاری‌ها در خاطرات آمده است که فضای سیاسی آن دوران به روشنی تصویر می‌کند.

شرح فعالیت‌ها

بابک امیرخسروی با دقت بی‌نظیری جزئیات عملی و نظری فعالیت‌هایش را در حزب توده ایران، سازمان دانشجویان دانشگاه تهران، اتحادیه‌ی بین‌المللی دانشجویان، پلنوم‌های کمیته مرکزی حزب توده ایران، کار حزبی در ایران بعد از انقلاب در اصفهان و آذربایجان، تشکیل حزب دموکراتیک مردم ایران، اتحاد جمهوری‌خواهان و ... با ارائه سند‌های مربوطه شرح می‌دهد.

وصیت‌نامه سیاسی

در نهایت بابک امیرخسروی جمع‌بندی تجربیات مبارزه هفتاد ساله خود را به شکل وصیت‌نامه سیاسی با ما در میان می گذارد که جمع‌بندی هفتاد سال مبارزه سیاسی پیگیر اوست:

۱ – در داوری، حتی نسبت به خصم خود، عادل و حقیقت‌گو باشید. ....

۲ – از دروغ در گفتار و کردار، تا می‌توانید بپرهیزید. ....

۳ – تواضع پیشه کنید. هرگز از خویشتن، و از کاری که می‌کنید، یا از مطلبی که می‌نویسید، کاملاً راضی نباشید. ....

۴ – تا می‌توانید به دوستان و اطرافیان، بدون چشم‌داشت، یاری کنید. ....

۵ – در تلاش برای تحقق آزادی و دموکراسی و بر قراری عدالت اجتماعی، برای دستیابی به خواست‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، پیگیرانه راه و روش‌های اصلاح‌طلبانه و تغییرات و تحولات تدریجی و آرام را پیشه کنید. ....

۶ – در برابر مشکلات زندگی و مصیبت‌ها که برای همه پیش می‌آید، نومید نشوید. ....

۷ - با پدیده‌ی «عقل منفصل» مرزبندی کنید. .... منظورم از «عقل منفصل» چیست؟ ... منظورم پرهیز از تقلید و نسخه‌برداری کورکورانه از دیگران و گفته‌ها و نوشته‌های آنها، و دعوت خواننده‌ی زندگینامه، به تفکر و رویکرد مستقل است. ....

۸ – آخرین، ولی نه کمترین توصیه‌ام، وارد کردن اخلاق در سیاست است، تا سیاست انسانی شود. ....

معرفی نویسنده

بابک امیرخسروی (متولد ۱۳۰۶ خورشیدی در تبریز)، دانش‌آموخته مهندسی راه و ساختمان از دانشکده فنی دانشگاه تهران، و دارای مدرک دکترا در اقتصاد سیاسی از دانشگاه هومبولت برلین در آلمان، فعال دانشجویی سابق است که در پاریس زندگی می‌کند. او در سال ۱۳۲۴ به حزب توده ایران پیوست و از کادرهای برجستۀ آن شد.
بابک امیرخسروی ازسال ۱۳۳۳ تا ۱۳۳۹ دردبیرخانۀ اتحادیّۀ بین المللی دانشجویان درپراگ به فعالیّت پرداخت. طی این سال‌ها به سراسر اروپا، قاطبۀ کشورهای آمریکای لاتین، آسیا و آفریقای شمالی، سفرکرد. ازجمله دراولین کنفرانس دانشجویان آسیا وآفریقا درباندونگ و اولین کنفرانس مردم آسیا وآفریقا درقاهره شرکت داشت.
بابک درسال ۱۳۴۸، برای پایان دادن به پروندۀ ساختگی ساواک برای دستگیری و تحویل او به دولت ایران ازطریق انترپول (پلیس بین المللی)، به فرانسه مهاجرت کرد. بلافاصله پس ازانقلاب بهمن به ایران برگشت و در سازماندهی تشکیلات حزب درشهرستان‌ها نقش برجسته‌ای داشت.
پس از سال‌ها و در پی فراز و نشیب‌های فراوان از حزب توده ایران جدا شد. او یکی از بنیادگزاران حزب دموکراتیک مردم ایران و اتحاد جمهوری‌خواهان است.

من خواندن این زندگینامه سیاسی مستند را به همه دوستان توصیه می کنم.

١۱ مرداد ماه ۱۳۹۹

احد قربانی دهناری

گوتنبرگ، سوئد

ahad.ghorbani@gmail.com

http://ahad-ghorbani.com

https://t.me/AhadGhorbaniDehnari

روش سفارش

کتاب را می توانید در پیوند زیر از وبگاه نشر باران سفارش دهید.

زندگینامه‌ی سیاسی بابک امیرخسروی

مشخصات کتاب

نویسنده: بابک امیرخسروی

نوع جلد: گالینگور

ناشر: نشر باران

تعداد جلد:  ۱

سال چاپ: ۱۳۹۹

اندازه کتاب: رقعی

ویرایش: نخست

محل انتشار: سوئد، استكهلم

تعداد صفحات: ۵۶۸

وزن: ۶۰۰ گرم

روش‌های تماس با ناشر

Email:    info@baran.se

Tel:        +46 (0)8 88 54 74

Web:      http://www.nashreazad.com/

برای مطالعه بیشتر

سالشمار زندگی بابک امیرخسروی

http://www.babakamirkhosrovi.com/

گرامی‌داشت بابک

http://bonyadhomayoun.com/?cat=133

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

احد قربانی دهناری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.