رفتن به محتوای اصلی

ماهواره «نور» سپاه هیج نقشی در دستگیری جمشید شارمهد؛ نداشت
جمشید شارمهد هنگام اقامت در دوبی ربوده شده بود
04.08.2020 - 18:39

«باشگاه خبرنگاران جوان» ادعا کرده که ماهواره «نور» وابسته به سپاه پاسداران در شناسایی محل تردد جمشید شارمهد نقش داشته است.

این سایت به نقل از شبکه المیادین نوشته که «بعضی تحرکات شارمهد را ماهواره نور سپاه پاسداران، رهگیری کرده بود.»

آن‌طور که این سایت نوشته «این ماهواره به شناسایی محل‌های تردد شارمهد کمک کرده است.»

«باشگاه خبرنگاران جوان» ادعا کرده که شارمهد «از حمایت گسترده موساد و سیا برخوردار بود و مقر او در طبقه ششم اف بی آی در آمریکا بود.»

این سایت ادامه داده که شارمهد «در داخل ایران، نشستی را برای برنامه ریزی عملیات خطرناک تروریستی برگزار کرده بود که شاید هدف آن مانور‌های اخیر رسول اعظم بود.»

به نوشته این سایت «تجهیزات الکترونیکی بسیار پیشرفته‌ای در اختیار او قرار گرفته بود و قصد داشت عملیات خطرناکی را اجرا کند.»

 

جمشید شارمهد هنگام اقامت در دوبی ربوده شده بود

این زمان طولانی سه ماهه ؛ به ماموران اطلاعاتی امکان عملیات ربایش را داده است و احتمال زیاد این شخص نفوذی بسراغ او در هتل در دوبی رفته و او را مجاب کرد که از طریق عمان می تواند به هند سفر نماید . شارمهد از دوبی به عمان رفته (از عمان هیج ارتباط تلفنی با خانواده نداشته است)و سپس ربوده شد چون عمان رابطه خیلی خوبی با رزیم اسلامی ایران دارد در حالی که دوبی برای تردد و عملیات اطلاعاتی ها بسیار مشکل بوده است / خلاصه سرگردانی بخاطر ویروس کرونا و اینکه کشور دوبی تا همین دو هفته پیش ورود و خروج اش حتی به کشورهای همسایه مثل عمان غیر ممکن بود

 

انواده جمشید شارمهد، مسئول گروه «تندر»، می‌گویند او هنگامی که در دوبی اقامت داشت از سوی ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ربوده شد.

خانواده آقای شارمهد روز سه‌شنبه ۱۴ مرداد به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که اطلاعات موقعیت‌یاب تلفن همراه او نشان می‌دهد که او قبل از انتقال به ایران به عمان برده شده بود.

شایان شارمهد، پسر جمشید، به آسوشیتدپرس گفته که «ما خواهان حمایت کشورهای دمکراتیک و آزاد هستیم. این نقض حقوق بشر است. شما نمی‌توانید یک نفر را از کشور ثالث ربوده و به کشور خود ببرید».

او افزوده که پدرش قصد داشت برای یک معامله تجاری از دوبی به هند سفر کند و امیدوار بوده که به رغم شیوع ویروس کرونا، بتواند هواپیمای خود را عوض کند.

پسر آقای شارمهد می‌گوید که آخرین بار روز ۲۸ ژوئیه (هفتم مرداد) از پدرش پیام گرفتند و از آن پس او نه به تماس‌هایش پاسخ داد و نه به پیام‌هایش.

شایان می‌گوید که موقعیت‌یاب تلفن همراه پدرش در آن روز، هتل فرودگاه بین‌المللی دوبی را نشان می‌داد که محل اقامتش بود.

مشخص نیست که او چطور ربوده شده است. یک متصدی هتل گفته که آقای شارمهد روز ۲۹ ژوئیه (هشتم مرداد)‌ تسویه حساب کرد.

اطلاعات موقعیت‌یاب تلفن همراه او نشان می‌دهد که وی در همان روز از دوبی به شهر العین در جنوب امارات متحده عربی رفته و پس از عبور از مرز، وارد کشور عمان شده است. شب را هم در نزدیکی یک مدرسه اسلامی در شهر مرزی البریمی سپری کرده است.

ردیابی موقعیت‌یاب تلفن همراه آقای شارمهد نشان می‌دهد که او روز ۳۰ ژوئیه (۹ مرداد)‌ به بندر صحار در جنوب عمان رفته و همان‌جا موقعیت‌یاب تلفنش خاموش شده است.

دو روز بعد، وزارت اطلاعات ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که آقای شارمهد را «در پی عملیاتی پیچیده» بازداشت کرده است.

حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه بازداشت آقای شارمهد را «نشانه اقتدار و صلابت جامعه اطلاعاتی» دانسته است.

وزارت اطلاعات ایران در عین حال گفت که مسئول گروه تندر را در ایران در اختیار گرفته است.

با این حال روزنامه «جوان» وابسته به سپاه در گزارشی نوشت که جمشید شارمهد در تاجیکستان دستگیر شده ولی وزارت اطلاعات ایران این خبر را تکذیب کرد.

رمضان رحیم‌زاده، وزیر کشور تاجکستان، نیز روز ۱۳ مرداد گزارش‌های مربوط به بازداشت آقای شارمهد در تاجیکستان را تکذیب کرد.

جمشید شارمهد در سال‌های اخیر به عنوان مسئول گروه تندر معرفی شده است که بخش‌های رسانه‌ای انجمن پادشاهی‌خواهی ایران را پوشش می‌داد.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه خود گروه تندر را به دست داشتن در «انفجار در حسینیه سیدالشهدای شیراز» متهم کرده بود ولی خانواده جمشید شارمهد این ادعا را رد کرده‌اند.

انفجار یاد شده که در فروردین سال ۸۷ رخ داد، منجر به کشته‌شدن ۱۴ نفر شد.

خانواده شارمهد می‌گویند که مسئول گروه تندر هیچ ارتباطی با این انفجار ندارد.

انجمن پادشاه‌خواهی ایران توسط فتح‌الله منوچهری با نام مستعار فرود فولادوند بنیان نهاده شد که از سال ۱۳۸۰ فعالیت‌های سیاسی و رسانه‌ای خود را آغاز کرده بود.

آقای فولادوند در زمستان سال ۸۵ در ترکیه ناپدید شد. بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل، او همراه با دو نفر دیگر روز ۲۷ دی ۱۳۸۵ در استان حکاری ترکیه در نزدیکی مرکز ایران ناپدید شدند.

در گزارش سازمان عفو بین‌الملل تاکید شده بود که افراد ناپدید شده به احتمال زیاد در یکی از بازداشتگاه‌های وزارت اطلاعات در تهران زندانی هستند. با این حال پس از گذشت ۱۴ سال دقیقا مشخص نیست که آقای فولادوند و همراهانش چه سرنوشتی داشته‌اند و کجا هستند.

پس از ناپدید شدن آقای فولادوند، وب‌سایت تندر با مسئولیت جمشید شارمهد، فعالیت رسانه‌ای بیشتری نسبت به سایر اعضای این گروه داشت.

طی سال‌های گذشته، فعالیت‌ها و ارتباط سایت تندر با انجمن پادشاهی با واکنش‌هایی در خارج از کشور مواجه شده است.

رزیتا منطقی، سخنگوی انجمن پادشاهی مهرماه ۹۲ اعلام کرد که مشی این انجمن مشی مسلحانه نیست و سایت تندر نیز هیچ ارتباطی با آن ندارد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.