رفتن به محتوای اصلی

گزارش شماره ۳۲- تاریخچه انتخابات در ایالت وایومینگ آمریکا
21.09.2020 - 07:23

 

 در همین رابطه زمانی که وایومینگ قصد پیوستن به ایالات متحده را داشت، کنگره خواستار لغو حق رای زنان شد که مسئولان ایالت در جواب کنگره اعلام کردند "ما صد سال خارج از اتحادیه خواهیم ماند به جای اینکه بدون زنان وارد شویم" و کنگره تسلیم شد و سرانجام در تاریخ ۱۰ جولای ۱۸۹۰ میلادی بعنوان چهل و چهارمین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست.

طبق آخرین سرشماری جمعیت این ایالت ۵۷۸.۷۵۹ تن می باشد که ترکیب جمعیتی آن ۸۳.۷ درصد سفید پوست، ۱۰.۱ درصد اسپانیولی زبان یا لاتین تبار، ۲.۷ درصد سرخ پوست و بومیان آلاسکا، ۱.۳ درصد سیاه پوست، ۱.۱ درصد (Asian) آسیایی تبار، ۰.۱ درصد بومیان هاوایی و دیگر جزایر اقیانوس آرام و ۲.۲ درصد دیگر نژادها می باشند.

پرورش و تولید گوشت گاو و گوسفند مهمترین محصول کشاورزی و دامپروری این ایالت می باشد و در تولید پشم اولین ایالت می باشد. در کنار اینها در تولید گندم، جو، ذرت، شیر و محصولات لبنیاتی نیز فعال و بطور کلی کشاورزی رو به پیشرفتی دارد.

ایالت وایومینگ سرزمینی غنی از لحاظ منابع معدنی می باشد و بزرگترین تولید کننده زغال سنگ درآمریکا، دارای بزرگترین ذخایر ترونا (trona resources) در جهان و جزو ۱۰ ایالت برتر تولید کننده نفت و گاز می باشد. در کنار اینها دارای معادن آهک، سنگ تزئینی، آهن، مس و ... نیز می باشد و از نظر کیفیت آموزش نیز جزو ایالت های برتر می باشد.

صنعت توریسم وایومینگ با داشتن مناطقی فوق العاده زیبا و حیرت انگیز مانند، پارک ملی یلویستون (Yellowstone) که قدیمی ترین پارک ملی جهان با داشتن گوزن، خرس های گریزلی، گرگ های خاکستری و یا پارک ملی گراند تتون (Grand Teton)، بنای یادبود ملی برج شیاطین و پیست اسکی گرند طارگی (Grand Targhee) همه دست به دست هم داده تا اوقات خوشی برای توریست ها درست کند.

از سال ۱۸۹۲ تاکنون که ۲۰۲۰ میلادی می باشد ایالت وایومینگ در ۳۲ دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت کرده که ۲۴ دوره جمهوری خواهان و هشت دوره دموکرات ها برنده شدند و آخرین بُرد دموکرات ها به سال ۱۹۶۴ باز می گردد و این ایالت هم در طول تاریخ این انتخابات بیشتر جمهوری خواه بوده و هم ۱۳ دوره اخیر این انتخابات را  جمهوری خواهان برنده و با موفقیت طی کرده اند که نشان از گرایش حال حاضر مردم این ایالت در انتخابات ریاست جمهوری به جمهوری خواهان می باشد.

در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در ایالت وایومینگ از حزب دموکرات، برنی سندرز با ۵۵.۷ درصد آرا موفق به شکست هیلاری کلینتون با ۴۴.۳ درصد آرا شد.

از حزب جمهوری خواه نیز تد کروز با ۶۶.۳ درصد آرا موفق به شکست مارکو روبیو و دونالد ترامپ به ترتیب با ۱۹.۵ و ۷.۲ درصد آرا شد.

در انتخابات نهایی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در حوزه انتخابیه وایومینگ دونالد ترامپ با ۶۸.۲ درصد آرا موفق به شکست هیلاری کلینتون با ۲۱.۹ درصد آرا شد و سه رای الکترال این ایالت را به سبد جمهوری خواهان ریخت. نکته جالب و قابل توجه این می باشد که وایومینگ یک هفته بعد از آیداهو به ایالات متحده آمریکا پیوست و از سال ۱۹۰۴ تاکنون بغیر از انتخابات سال ۱۹۴۴ در بقیه دوره ها کاملا مانند یکدیگر رای دادند.

از سال ۱۸۹۰ تاکنون ۲۲ سناتور از ایالت وایومینگ راهی مجلس سنا آمریکا شدند که ۱۵ تن جمهوری خواه و هفت تن دموکرات بودند. همانطور که مشاهده می کنیم جهوری خواهان در طول تاریخ این انتخابات برتر و حتی Francis E. Warren در هر دو کلاس یک و دو انتخابات سنا کاندیدا و رای آورد. در حال حاضر نیز John Barrasso و Michael B. Enzi دو سناتور این ایالت از حزب جمهوری خواه می باشند و اگر بخواهیم کمی ریزتر به موضوع نگاه کنیم می بینیم که از سال ۱۹۷۷ میلادی تاکنون دموکرات ها هیچ سناتوری نداشتند.

Francis E. Warren (۱۸۹۰-۱۸۹۳ و ۱۸۹۵-۱۹۲۹) با ۳۷ سال حضور و Michael B. Enzi (۱۹۹۷ تاکنون)  با ۲۳ سال حضور در سنا و هر دو از حزب جمهوری خواه با سابقه ترین سناتورهای تاریخ این ایالت می باشند.

از زمان پیوستن وایومینگ به ایالات متحده تاکنون ۱۹ تن به نمایندگی این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا رسیدند که ۱۴ تن جمهوری خواه و پنج تن دموکرات بودند. از سال ۱۹۷۹ تاکنون همه نماینده ها جمهوری خواه بودند و Liz Cheney تنها نماینده حال حاضر این ایالت نیز از حزب جمهوری خواه می باشد.

 Frank W. Mondell (۱۸۹۵-۱۹۲۲) با ۲۷ سال حضور در مجلس نمایندگان با سابقه ترین نماینده تاریخ این ایالت بود.

دیک چینی معاون اول جرج دابلیو بوش رئیس جمهور سابق آمریکا به مدت ۱۱ سال نماینده این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا بوده است.

از سال ۱۸۹۰ تاکنون ۳۳ تن به مقام فرمانداری این ایالت رسیدند که ۲۰ تن جمهوری خواه و ۱۳ تن دموکرات بودند. همانطور که مشاهده می کنیم، جمهوری خواهان در طول تاریخ این انتخابات برتر هستند و Mark Gordon فرماندار حال حاضر این ایالت نیز از حزب جمهوری خواه می باشد.

نکته قابل توجه در این بخش این می باشد که FRANCIS E. WARREN توسط رئیس جمهور بنجامین هریسون، به فرمانداری قلمرو وایومینگ منصوب شد و زمانی که وایومینگ در راه پیوستن به ایالات متحده با مخالفت کنگره آمریکا برای حق رای زنان مواجه شده بود، با پافشاری وی و نماینده وقت مجلس وایومینگ، کنگره را وادار به عقب نشینی و حق رای زنان را حفظ کردند.

 

نتیجه: با توجه به اینکه جمهوری خواهان با ۲۴ دوره در انتخابات ریاست جمهوری این ایالت برتر هستند و ۱۳ دوره اخیر این انتخابات را نیز برنده شدند و در طول تاریخ انتخابات سنا جمهوری خواهان با ۱۵ تن برتر و از سال ۱۹۷۷ تا به امروز همه سناتورهای این ایالت جمهوری خواه بودند و مجددا جمهوری خواهان در طول تاریخ انتخابات مجلس نمایندگان با ۱۴ نماینده برتر و از سال ۱۹۷۹ تا بحال همه نماینده های این ایالت جمهوری خواه بودند و نهایتا جمهوری خواهان با ۲۰ فرماندار در طول تاریخ انتخابات فرمانداری برتر و فرماندار حال حاضر این ایالت نیز جموری خواه می باشد، می توان نتیجه گرفت که ایالت وایومینگ در طول تاریخ گرایش بیشتر به جمهوری خواهان داشته و در حال حاضر نیز یک ایالت کاملا جمهوری خواه می باشد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیوان شکوری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.