رفتن به محتوای اصلی

گزارش شماره ۳۳- تاریخچه انتخابات در ایالت داکوتای جنوبی آمریکا
23.09.2020 - 06:20

طبق آخرین سرشماری جمعیت این ایالت ۸۸۴.۶۵۹ تن می باشد که بافت جمعیتی آن از ۸۱.۵ درصد سفید پوست، ۹ درصد سرخ پوست و بومیان آلاسکا، ۴.۲ درصد اسپانیولی زبان و لاتین تبار، ۲.۳ درصد سیاه پوست، ۱.۵ درصد (Asian)، ۰.۱ درصد بومیان هاوایی و دیگر جزایر اقیانوس آرام و ۲.۵ درصد دیگر نژادها تشکیل شده است.

کشاورزی اولین صنعت داکوتای جنوبی می باشد و در تولید ۲۵ کالای کشاورزی و تعداد گاوهای موجود در این ایالت در بین ۱۰ ایالت برتر قرار دارد و از مهم ترین محصولات آنها گندم، سویا و ذرت می باشد.

استخراج و تولید طلا، سیمان، شن و ماسه، محصولات چوبی، مواد غذایی، الکترونیکی و ماشین آلات سبک از دیگر صنایع و تولیدات داکوتای جنوبی می باشد. همچنین با داشتن جاذبه های گردشگری مانند: بنای یاد بود رئیس جمهور بر فراز کوه راشمور (Rushmore)، پارک ملی غار بادی، پارک ملی Badlands، شهر ددوود (Deadwood) که بعلت داشتن معدن طلای قدیمی و زیبایی های خاص خود که یاد آور آمریکای قدیم می باشد و طبیعت زیبا و منحصر بفرد باعث تقویت صنعت توریسم این ایالت شده است.

حادثه بسیار غمناک کشتار ۱۵۰الی۴۰۰ سرخ پوست بی دفاع و غیر مسلح قبیله لاکوتا که اکثرا زنان و کودکان بودند و به کشتار ووندد نی مشهور است در این ایالت اتفاق افتاده است که بنا بر بعضی روایات، سربازان ارتش به اشتباه شلیک کردند اما حداقل بیست تن از سربازان ارتش که در این کشتار شرکت داشتند از سوی دولت ایالات متحده مدال افتخار دریافت نمودند.

از سال ۱۸۹۲ که داکوتای جنوبی در اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت کرد تا به امروز (سبتامبر ۲۰۲۰) تعداد ۳۲ دوره این انتخابات در این ایالت برگزار شده است که ۲۷ دوره جمهوری خواهان، چهار دوره دموکرات ها و یک دوره حزب ترقی خواه (Progressive) برنده آرای الکترال این ایالت شدند. همانطور که مشاهده می کنید دموکرات ها فقط چهار دوره برنده این انتخابات شدند که آخرین دوره آن به سال ۱۹۶۴ میلادی باز می گردد اما جمهوری خواهان هم در طول تاریخ انتخابات ریاست جمهوری با اختلاف زیاد برتر هستند و هم ۱۳ دوره اخیر این انتخابات را برنده شدند.

در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در داکوتای جنوبی از حزب دموکرات هیلاری کلینتون با ۵۱ درصد آرا موفق به شکست برنی سندرز با ۴۹ درصد آرا شد.

از حزب جمهوری خواه نیز دونالد ترامپ با ۶۷.۱ درصد آرا موفق به شکست تدکروز با ۱۷ درصد آرا شد.

در انتخابات نهایی ریاست جمهوری برگزار شده سال ۲۰۱۶ در حوزه انتخابیه داکوتای جنوبی دونالد ترامپ با ۶۱.۵ درصد آرا موفق به شکست هیلاری کلینتون با ۳۱.۷ درصد آرا شد و سه رای الکترال این ایالت را به نام خود کرد.

از سال ۱۸۸۹ تاکنون ۲۷ سناتور از ایالت داکوتای جنوبی راهی مجلس سنا آمریکا شدند که ۱۹ تن جمهوری خواه، هفت تن دموکرات و یک تن که در دوران کاری خود تغییر حزب داده است و عضو دو حزب جمهوری خواه و حزب مردم (People's Party) بوده اند.

اینگونه که آمار نشان می دهد جمهوری خواهان در داکوتای جنوبی با ۱۹ سناتور در طول تاریخ انتخابات مجلس سنا آمریکا برتر هستند و Mike Rounds  و John Thune  دو سناتور حال حاضر این ایالت نیز جمهوری خواه می باشند.

Karl E. Mundt (۱۹۴۸-۱۹۷۳) با ۲۵ سال حضور در مجلس سنا با سابقه ترین سناتور این ایالت در تاریخ مجلس سنا می باشد.

در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا در حوزه انتخابیه داکوتای جنوبی از سال ۱۸۹۱ که اولین دوره این انتخابات برگزار شد تا به امروز ۳۷ نماینده راهی مجلس نمایندگان شده اند که ۲۶ تن جمهوری خواه، ۹ تن دموکرات و دو تن حزب مردم یا عوامگرا بودند. با توجه به اینکه اختلاف زیاد است و رقابت در طول تاریخ شدید نبوده، نکته خاصی در این انتخابات وجود ندارد و تک نماینده حال حاضر این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا نیز جمهوری خواه می باشد.

از سال ۱۸۸۹ تاکنون ۳۲ تن به مقام فرمانداری ایالت داکوتای جنوبی رسیدند که بعضا بیش از یک دوره در این مقام بودند که ۲۶ تن جمهوری خواه، پنج تن دموکرات و یک تن با تغییر حزب در دوران کاری خود عضو احزاب مردم و فیوژن (People's Party and Fusion Party) بوده اند.

همانگونه که مشاهده می کنید در این انتخابات نیز مانند بخش های دیگر انتخابات برگزار شده در این ایالت، تفاوت بین دوحزب بسیار زیاد است و از سال ۱۹۷۹ تاکنون نیز همه فرمانداران جمهوری خواه بودند. Kristi Noem فرماندار حال حاضر ایالت از حزب جمهوری خواه می باشد.

نتیجه: با توجه به اینکه جمهوری خواهان در طول تاریخ انتخابات ریاست جمهوری در این ایالت با ۲۷ دوره برتر و ۱۳ دوره اخیر این انتخابات را نیز برنده شدند و با ۱۹ سناتور در طول تاریخ انتخابات سنا برتر و هر دو سناتور حال حاضر این ایالت نیز جمهوری خواه می باشند و همچنین با ۲۶ نماینده در طول تاریخ انتخابات مجلس نمایندگان برتر و تک نماینده حال حاضر این ایالت نیز جمهوری خواه می باشد و در نهایت جمهوری خواهان در طول تاریخ انتخابات فرمانداری با ۲۶ تن برتر و تقریبا در ۴۰ سال اخیر نیز همه فرمانداران جمهوری خواه بودند، می توان نتیجه گرفت که ایالت داکوتای جنوبی در طول تاریخ به صورت دژی تسخیر ناپذیر در اختیار جمهوری خواهان بوده و در حال حاضر نیز جمهوری خواه است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیوان شکوری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.