رفتن به محتوای اصلی

اختلاف «حشدالشعبی» با سپاه قدس درباره حمله به نیروهای آمریکایی

اختلاف «حشدالشعبی» با سپاه قدس درباره حمله به نیروهای آمریکایی

نشانه‌هایی مشاهده شده مبنی بر اینکه رهبران گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به حکومت ایران در عراق از دستورات فرماندهان سپاه پاسداران سرپیچی و در عملیات علیه نیروهای آمریکایی اهداف خود را دنبال می‌کنند.

روزنامه «الشرق‌الاوسط»، یکشنبه 11 ژوئیه 2021، گزارش داد که هفته گذشته برخی از رهبران گروه‌های شبه‌نظامی عراق با افسران سپاه جلسه‌ای در محل فرودگاه بغداد به منظور ترسیم نقشه راه در قبال چگونگی برخورد با نیروهای آمریکایی در عراق برگزار کردند.

به گفته منابع این روزنامه، طی این جلسه، در حالی که فرماندهان سپاه، با تاکید بر وضعیت آشفته افغانستان و پیشروی طالبان در شرق، خواستار آرام نگه داشتن اوضاع در مرزهای غربی بودند، رهبران برخی از نیروهای نیابتی همچون گردان‌های «حزب‌الله» و «کتائب سید الشهدا» این موضع فرماندهان سپاه را به چالش کشیده و خواستار ادامه مخاصمه با آمریکا در عراق شدند.

کاظم الفرطوسی، سخنگوی گردان‌های سیدالشهدا، طی این جلسه اعلام کرد که «مقاومت اسلامی عراق» هرگونه میانجیگری در مورد توقف عملیات نظامی علیه نیروهای آمریکایی را به‌شدت رد می‌کند. او افزود تشدید حملات علیه سربازان آمریکایی به منظور بیرون کردن آنها از عراق است، و هشدار داد كه به‌رغم فشارها، مقابله حشد الشعبی با آمریکایی‌ها ادامه خواهد یافت.

به گزارش این منابع، گردان‌های «ابوعلی العسکری» نیز حاضر به توافق با بقیه جناح‌های بسیج مردمی عراق نیستند، و در مخاصمه با نیروهای آمریکایی راه خود را می‌روند. در واکنش به سرپیچی رهبران گروه‌های نیابتی، افسران سپاه به آنها هشدار دادند که «تداوم وضعیت امنیتی، به معنای پایان حکومت شیعیان در عراق خواهد بود.»

 

به گفته «الشراق‌الاوسط»، دلیل اصلی سرپیچی رهبران گروه‌های شبه‌نظامی از فرمان سپاه این است که آنها به دنبال گونه‌ای «خودمختاری» هستند، و این را در همکاری با رهبران جناح‌های شیعی سنتی عراق، و رقابت بر سر جانشینی ابومهدی المهندس، فرمانده کل حشد الشعبی که پارسال به همراه قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس در بغداد کشته شد، نشان داده‌اند.

به گفته یکی از فرماندهان حشد الشعبی، شکل رابطه رهبران جناح‌های بسیج مردمی آن شکلی نیست که از دور به نظر می‌رسد، و رقابت شدیدی میان آنها وجود دارد. آنها امیدوارند که رئیس‌جمهور شدن ابراهیم رئیسی در ایران به آنها کمک کند تا واحدهای خود را به چیزی در مایه‌های «سپاه پاسداران» در عراق تبدیل کنند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید