رفتن به محتوای اصلی

ساسی مانکن، الکسیس تگزاس، جدل‌های بی‌پایان و جامعه چهل تکه
03.03.2021 - 16:05

یک ویدئوی سی ثانیه‌ای شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان را به سیطره خود درآورده و هر بحث و سخن دیگری را به حاشیه رانده است. در اینکه ساسی مانکن، خواننده پاپ، در بازاریابی اثرش کاری شبیه معجزه کرده تردیدی نیست اما کشمکش‌ها و دعواهایی که از منظرهای گوناگون درباره این تیزر کوتاه درگرفته گوشه‌ای از تصویر بزرگ را نشان می‌دهد: جامعه‌ای که ظاهرا بر سر هیچ چیز نگاه یکسان یا تفاهم ندارد.

 Missing media item.

Missing media item.

ماجرا چیست؟

ایران وایر در این باره می نویسد :ساسان حیدری یافته، خواننده موسیقی پاپ و با نام هنری «ساسی مانکن»، از مدتی پیش برای ترانه جدیدش با عنوان «تهران توکیو» تبلیغات گسترده‌ای را آغاز کرده بود. او سرانجام روز سه‌شنبه تیزری تصویری از این ترانه منتشر کرد که وی را در کنار الکسیس تگزاس، بازیگر فیلم‌های پورن، نشان می‌داد.

 

در این ویدئوی کوتاه، ساسی و الکسیس شبیه به دو شخصیت اصلی فیلم سینمایی «ابد و یک روز» لباس پوشیده‌اند و متن ترانه نیز مرتب نام سمیه، شخصیت اصلی آن فیلم، را تکرار می‌کند.

این ویدئوی کوتاه در حساب اینستاگرام ساسی مانکن تا این لحظه بیش از نه‌ونیم میلیون بار دیده شده است. به گفته این خواننده، قطعه اصلی شامگاه چهارشنبه برای نخستین بار از رادیو جوان پخش خواهد شد.

بحث‌ها چه بود؟

از همان دقایق اولیه انتشار این تیزر، انبوهی از کاربران شبکه‌های اجتماعی به اظهار نظر درباره آن پرداختند و البته به جد یا طنز، از شگفتی فراوان خود گفتند.

بحث‌ها عمدتا حول سه محور بود:

آیا این ویدئو تشویق کودکان به پورنوگرافی است؟ ترانه‌های قبلی ساسی مانکن معمولا به سرعت و در گستره‌ای بزرگ پخش می‌شد و شمار بسیار زیادی دابسمش نیز از آنها به شبکه‌های اجتماعی راه می‌یافت. سال گذشته نیز ویدئویی منتشر شد که دختران کم‌سال دانش‌آموز را در حال خواندن دسته‌جمعی ترانه «جنتلمن» نشان می‌داد. اتفاقی که با ترانه «دکتر» تکرار شد.

اکثر کسانی که از تیزر جدید ساسی مانکن به شدت انتقاد کرده‌اند می‌گویند نگران‌اند کودکان این ترانه را ببینند و به جست‌وجوی نام الکسیس تگزاس بروند. در بین مخالفان می‌توان طیف گسترده‌ای از افراد با دیدگاه‌های متضاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را دید.

توییت یک روزنامه‌نگار که درباره نگرانی‌اش نوشته بود با واکنش‌های فراوانی روبه‌رو شد و از سوی دیگر، توییت مدیر شبکه کودک تلویزیون حکومتی جمهوری اسلامی نیز انتقادهای فراوانی برانگیخت.

شماری از کاربران نیز با اشاره به سیاست‌های ضدفرهنگ جمهوری اسلامی یادآور شدند که ویدئویی در حد ترانه ساسی مانکن در برابر جنایت‌های فرهنگی حکومتی هیچ است.

آیا باید فیلتر کرد؟ گروهی از محافظه‌کاران نیز فرصت را مغتنم شمرده و در میانه این هیاهو فریاد «فیلتر کنید» سردادند. یکی دو نماینده مجلس و چند روزنامه‌نگار هوادار جمهوری اسلامی که چنین خواسته‌ای داشتند توییت‌های خود را با نام بردن از آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، یا با هشتگ «ساسی-جهرمی» منتشر کردند. این دعوت به سانسور بیشتر نه تنها اعتراض شهروندان را برانگیخت، بلکه حتی شماری از محافظه‌کاران نیز آن را سیاسی‌بازی خواندند. مشاور رئیس مجلس نیز چنین نگاهی را «خیانت به کودکان» توصیف کرد.

آیا این است مساله ما؟ عده دیگری از کاربران نیز با یادآوری فجایع اخیر در ایران، از اینکه موضوعی پیش پا افتاده همه آن رویدادها را از یاد برده انتقاد کردند. کاربری نوشت کاش در پس‌زمینه این ویدئو تصویری هم از سی‌سخت و بلوچستان بود تا بلکه توجه‌ها را جلب کند. اشاره به سراوان در واکنش‌های فراوانی دیده می‌شد.

برخی نیز تلویحا انتشار این ویدئو در شرایط فعلی و بعد از رویداد سراوان را تلویحا به جمهوری اسلامی یا دست‌کم به سود جمهوری اسلامی دانستند.

شماری از کاربران هم در پاسخ به کسانی که «نگران کودکان» شده‌اند کشتار معترضان و شلیک به کودکان در خیابان‌های ایران را یادآور شدند.

کسانی نیز با اشاره به اینکه یک زندانی چند روز پیش با لب‌های دوخته در اهواز اعدام شد، این سوال را پیش کشیدند که «چه طور می‌شود که آهنگی برای بسیاری از جان اعدامیانی مهمتر می‌شود؟»

ساسی و الکسیس کیستند؟

الکسیس تگزاس حتی پیش از این ویدئو نیز در بین ایرانی‌ها بسیار معروف بود و از او با عناوینی مانند «خاله الکسیس» یاد می‌شد. نگاهی به آمار دانشنامه اینترنتی ویکی‌پدیا نشان می‌دهد الکسیس تگزاس در سال‌های اخیر همواره در صدر جست‌وجوهای کاربران بوده است. نام او در سال ۲۰۱۵ در رده سوم و در جایگاهی بالاتر از قاسم سلیمانی قرار داشت. در سال‌های بعد از آن نیز نام این بازیگر پورن همواره در رده‌های چشمگیر جدول پربازدیدها بوده است.

وبسایت «عصر ایران» در یادداشتی نوشت: «در گوشی عرض کنم خدمت‌تان که خیلی‌ها که موزیک ویدئوی جدید ساسی مانکن را دیده‌اند در همان نگاه اول بازیگر فیلم‌های ... را هم شناختند». در ادامه این یادداشت آمده است: «احتمالا بعد از خوب دیده شدن این ویدئو، دوباره داستان محدودیت‌های فضای مجازی شروع خواهد شد. این تنها راه حلی است که به فکر برخی از آقایان و خانم‌ها برای مقابله با پدیده‌هایی مثل ساسی و تتلو می‌رسد. فکر می‌کنند با فیلتر کردن و بستن ماجرا تمام می‌شود.»

ساسی مانکن نیز بیش از یک دهه است که به عنوان یکی از مطرح‌ترین خوانندگان پاپ شناخته می‌شود. او در عین حال حاشیه‌ها و جنجال‌هایی نیز در این مدت داشته و به خوبی از آنها در شهرتش کمک گرفته است. دیدار بسیار خبرساز او با مهدی کروبی،‌ نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، خبرهای ضد و نقیض درباره بازداشت سال بعد او در یک میهمانی در جزیره کیش، مهاجرت او از ایران (ابتدا به مالزی و سپس به آمریکا) و مهم‌تر از همه، متن ترانه‌های او از جمله جنجال‌ها بوده است.

از عینک طنز

حضور کوتاه یک بازیگر پورن در این موزیک ویدئو با انبوهی از طنزها و لطیفه‌ها همراه شد و بیشترین واکنش‌ها به این ویدئو نیز همین دسته بود.

شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی اشاره کردند که همه نسل‌های ایران الکسیس تگزاس برایشان مشهورتر از هر کس دیگری،‌ حتی ساسی مانکن،‌ است.

برخی کاربران به فیلم «ابد و یک روز» که تیزر ساسی مانکن برگرفته از آن است اشاره کردند و به مقایسه دو بازیگر آن فیلم (نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار) با ساسی مانکن و الکسی تگزاس پرداختند.

انبوهی از کاربران نیز در مضمون‌هایی طنزآلود به ابتدای موزیک ویدئو اشاره کردند که این بازیگر پورن روسری بر سر دارد.

عده‌ای نیز به طنز سیاسی روی آوردند و مثلا گفتند بعید نیست وزیر بهداشت به خاطر این ویدئو هم از رهبر جمهوری اسلامی عذرخواهی کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.