رفتن به محتوای اصلی

پیش‌شرط ایران برای بازگشت زودتر به مذاکرات : آمریکا ۱۰ میلیارد دلار دارایی را آزاد کند

پیش‌شرط ایران برای بازگشت زودتر به مذاکرات : آمریکا ۱۰ میلیارد دلار دارایی را آزاد کند

 

او شب گذشته (شنبه دوم اکتبر) در گفت‌وگویی در تلویون دولتی ایران گفت: "آمریکایی ها مدام به دنبال ارتباط و پیغام رسانی بودند. اگر آمریکایی ها نیت واقعی دارند ١٠ میلیارد دلار پول بلوکه شده ما را آزاد کند تا به عنوان پالس مثبت تلقی کنیم و زودتر به میز مذاکره برگردیم".

مذاکرات احیای برجام که از زمان به قدرت رسیدن جو بایدن در آمریکا، به میزبانی اتحادیه اروپا آغاز شد، اما این گفتگوها از زمان پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات متوقف شده است. در این مذاکرات ایران و آمریکا به طور غیرمستقیم با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند. ایران پیش‌تر اعلام کرده بود با آمریکا گفت‌وگوی مستقیم نخواهد داشت.

حسین امیرعبداللهیان در این برنامه خبری شبکه یک صدا و سیما گفت که آمریکا ماه گذشته از واسطه‌هایی در سازمان ملل برای برقراری ارتباط استفاده کرد.

وزیر خارجه ایران در عین حال اما تاکید کرد که ایران قصد دارد مذاکرات احیای برجام را ادامه دهد و گفت: "اصل اینکه مذاکرات در وین بوده و فرمت وین را می‌خواهیم ادامه دهیم روی این اتفاق نظر وجود دارد. ترکیب تیم را داریم نهایی می‌کنیم".

او اضافه کرد که "مذاکرات در چارچوب معاونت سیاسی وزارت خارجه دنبال خواهد شد و طرف‌های مذاکراتی و توافقی که انجام می‌شود در سطح وزرای خارجه کشورهای مذاکره کننده تایید و جمع بندی نهایی خواهد شد".

ایران به دنبال تحریم‌‌های گسترده آمریکا که بخش‌های بانکی و انرژی این کشور را هدف گرفته، نتوانسته است ده‌ها میلیارد دلار از دارایی‌هایش در بانک‌های خارجی را به داخل کشور منتقل کند. این پول‌ها عمدتا منابع حاصل از فروش نفت و گاز ایران است.

قدرت‌های غربی از ایران خواسته‌اند که به مذاکرات بازگردد و هشدار داده‌اند که با توجه به توسعه برنامه هسته‌ای تهران و نادیده گرفتن محدودیت‌های تعیین شده در برجام، زمان برای از سرگیری مذاکرات در حال اتمام است.

ایران اکنون در حال تولید اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد است. این کشور بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تنها مجاز به غنی‌سازی اورانیوم تا سقف ۳.۶۷ درصد است. برای ساخت بمب اتمی به اورانیوم ۹۰ درصد غنی‌شده نیاز است.

مذاکرات احیای برجام از فروردین ۱۴۰۰ در شهر وین پایتخت اتریش آغاز شد و در حالی که شش دور خود را سپری کرده و طرف های آن درباره به نتیجه رسیدنش ابراز خوشبینی می کردند، از ماه ژوئن متوقف شده است.

از مدتی که مذاکرات احیای برجام متوقف شده، آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که ایران به توسعه برنامه غنی سازی اورانیوم خود شتاب بیشتری داده است.

ابراهیم رئیسی گفته است که برجام و توافق هسته‌ای اولویت دولت او نیست اما دولتش برای احیای این توافق تلاش می کند.

از زمان از آغاز احیای برجام در دولت جو بایدن، ایران و آمریکا از سرگیری تعهدات خود در برجام را مشروط به اجرای تعهدات طرف مقابل کرده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید