رفتن به محتوای اصلی

دوباره نطنز را زدند
11.04.2021 - 12:36
بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفته است که در بامداد امروز "در بخشی از شبکه برق تاسیسات غنی سازی شهید احمدی روشن نطنز" حادثه‌ای رخ داده است. وی در مصاحبه با خبرگزاری فارس وابسته به سپاه توضیحات بیشتری در خصوص این حاده نداده و گفته است که "خوشبختانه این حادثه صدمات انسانی و آلودگی به دنبال نداشته است".

 

وقوع «حادثه» در تاسیسات اتمی نطنز؛ نماینده مجلس: خرابکاری و نفوذ است

 

نمایی از تاسیسات غنی‌سازی نطنز

نمایی از تاسیسات غنی‌سازی نطنز

 

یک روز پس از اعلام راه‌اندازی دوباره «مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته» نطنز، دولت ایران تایید کرده است که «حادثه‌ای در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی سازی نطنز» رخ داده است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران بدون اشاره به جزییات این «حادثه» گفته است که «این حادثه صدمات انسانی و آلودگی به دنبال نداشته است».

او به خبرگزاری‌های فارس و ایسنا گفته است که «علل حادثه در دست بررسی است و متعاقبا اطلاع رسانی می شود».

مالک شریعتی نیاسر،‌ نماینده تهران در مجلس اما در توییتی نوشته است که این حادثه «بسیار مشکوک به خرابکاری و نفوذ است».

او توضیح بیشتری در این زمینه نداده ولی وعده داده است که مجلس پس از «پیگیری ابعاد و جزییات موضوع»، در این زمینه «اعلام نظر کند».

روز ۱۲ تیرماه سال ۹۹ نیز در تاسیسات نطنز وقوع یک انفجار به تخریب گسترده «مرکز مونتاژ سانتریفیوژ ایران» منجر شد ولی مسئولان سازمان انرژی اتمی تاکنون درباره علت آن انفجار توضیح دقیقی نداده‌اند.

علی اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی، شامگاه شنبه، ۲۱ فروردین در یک مصاحبه تلویزیونی درباره این مرکز گفته است: «در سالن سانتریفیوژ می توانستیم ۶۲ ماشین پیشرفته مونتاژ کنیم و هر ماشین ۱۰ سو تولید داشت که روزانه ۶۲۰ سو می شد و این سالن را دشمن زد».

انفجار تیرماه سال گذشته موجب کند شدن روند تولید این نوع سانتریفیوژ در ایران شد و بر اساس گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، این رخداد برنامه هسته‌ای ایران را تا دو سال با تاخیر مواجه می‌کند.

حکومت ایران شورای عالی امنیت ملی را مسئول انتشار گزارش مربوط به انفجار در این مرکز معرفی کرده است، ولی این شورا به دلیل آن چه «ملاحظات امنیتی» اعلام شد تاکنون گزارش دقیقی از علت بروز انفجار در این مرکز منتشر نکرده است.

پیش از این گزارش‌هایی درباره احتمال حمله هوایی یا سایبری به این مرکز منتشر شده بود، ولی حکومت ایران با رد این گزارش‌ها گفته است این حادثه «خرابکاری» بوده است.

در طول ماه‌های گذشته، گزارش‌های متعددی درباره احتمال دخالت اسرائيل در انفجار سال گذشته نطنز منتشر شده است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نیز آذر ماه پارسال با اشاره به انفجار در نطنز گفت که عوامل حادثه نطنز با اتفاقی که برای محسن فخری‌زاده افتاد یکی است و به نظر می‌رسد اسرائیل «در این قضایا نقش دارد».

محسن فخری‌زاده مهابادی که ملقب به پدر صنعت هسته‌ای ایران بود، در روز هفتم آذر ماه سال گذشته در «منطقه آبسرد» دماوند مورد سوءقصد قرار گرفته و کشته شد.

 

 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران از وقوع حادثه در شبکه توزیع برق تاسیسات غنی‌سازی نطنز خبر داد

کمتر از ده ماه پس از وقوع انفجار دوازدهم تیر ماه در تاسیسات نطنز، سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که بامداد یک‌شنبه ۲۲ فروردین ماه یک «حادثه»‌ در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی‌سازی نطنز رخ داده است.

بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی، بدون اشاره به ماهیت و جزییات این «حادثه»، گفت: «این حادثه صدمات انسانی و آلودگی به دنبال نداشته و علل آن در دست بررسی است.»

خبر وقوع «حادثه» طی بامداد یک‌شنبه در تاسیسات غنی‌سازی نطنز در حالی اعلام شد که یک روز قبل سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که «مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای نسل جدید» در نطنز را پس از حمله تیر ماه ۱۳۹۹، بازسازی و «آماده بهره برداری» کرده است. علاوه بر این سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده بود که به زودی تست سانتریفیوژهای آی‌آر-۹ را نیز آغاز می‌کند.

با این حال بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، صبح یک‌شنبه ۲۲ فروردین ماه گفت که حادثه‌ای در بخشی از شبکه برق تاسیسات غنی‌سازی احمدی روشن نطنز رخ داده که «علل حادثه در دست بررسی است و متعاقبا اطلاعات تکمیلی اعلام خواهد شد».

تاکنون جزییات آنچه سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران «حادثه» بامداد یک‌شنبه در سایت غنی‌سازی نطنز خواند،  اعلام نشده است.

این دومین بار در کمتر از یک سال است که مقام‌‎های سازمان انرژی اتمی ایران به طور رسمی از وقوع «حادثه» در سایت غنی‌سازی نطنز خبر داده‌اند.

کمتر از ده ماه قبل نیز مقام‌های سازمان انرژی اتمی ایران بعد از وقوع انفجار بامداد پنج‌شنبه ۱۲ تیر ماه ۹۹ در تاسیسات هسته‌ای نطنز آن را ابتدا  یک «حادثه» خواندند، سپس آن را «انفجار» عنوان کردند و دو ما بعد بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، آن را «یک انفجار خرابکارانه» خواند.

پس از آن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که ایران بخشی از تاسیسات غنی‌سازی خود در نطنز را به مجموعه‌ای زیرزمینی در محوطه سایت هسته‌ای نطنز منتقل کرده است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در سخنان صبح یک‌شنبه خود توضیح نداد که «حادثه» بامداد یک‌شنبه در کدام یک از بخش‌های تاسیسات غنی‌سازی نطنز رخ داده است.

این درحالی است که انفجار تیر ماه، به گفته کمالوندی  در سوله ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته رخ داده و ابعاد آن در حدی بود که تجهیزات  آن دیگر قابل استفاده نبود و «ممکن است در میان مدت در کار سازمان انرژی اتمی وقفه ایجاد کند».

او همچنین نزدیک دو ماه بعد از وقوع انفجار تیرماه در سایت نطنز درباره ماهیت آن گفت: «بررسی‌های امنیتی، خرابکارانه بودن انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز را تایید می‌کند و آنچه مسلم است در نطنز انفجار رخ داده است اما اینکه انفجار چگونه صورت گرفته و با چه موادی انجام شده و جزییات آن چیست را مسئولین امنیتی در وقت مناسب اعلام خواهند کرد.»

پس از آن سایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نوشت  آنچه پنج‌شنبه ۱۲ تیر ماه در سایت هسته‌ای نطنز رخ داد، صرف نظر از میزان خسارت، واجد «اهمیت راهبردی» است و بررسی عوامل وقوع و «اتخاذ تمهیدات ضروری» برای جلوگیری از تکرار رخدادهای مشابه نیز از قاعده «تصمیمات راهبردی» پیروی می‌کند.

با این حال چند ماه بعد از انفجار نطنز، محسن فخری‌زاده، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران که از او به عنوان چهره کلیدی بخش نظامی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی نام برده می‌شد، در آبسرد دماوند هدف قرار گرفته و کشته شد.

دستگاه‌های مسئول در جمهوری اسلامی گزارش رسمی درباره نحوه و چگونگی کشته شدن فخری‌زاده منتشر نکردند و سخنان و روایت‌های مختلف و متناقضی در این باره منتشر شد.

با این حال بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران،  در اواخر  آذر ماه گذشته گفت که عوامل انفجار تیر ماه در تاسیسات اتمی نطنز با کشته شدن محسن فخری‌زاده «یکی است» و به نظر می‌رسد اسرائیل «در این قضایا نقش دارد».

 

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

به گفته وی "علل حادثه در دست بررسی است و متعاقبا اطلاعات تکمیلی اعلام خواهد شد."

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران شب گذشته در گفت‌وگویی با تلویزیون دولتی ایران گفته بود: "سالن مونتاژ سانتریفیوژ ما را دشمن چند ماه پیش منفجر کرد، ولی باز نایستادیم و سالنی که جبران کننده سالن از دست رفته است را به صورت موقت برپا کردیم".

به گفته آقای صالحی "الان در دل کوه و نزدیک نطنز شبانه روز در حال کار هستیم که سالن‌های حساس را به دل کوه می‌بریم و امیدواریم سالن‌های مورد نظر سال آینده در دل کوه آماده شود و این تاسیسات را به آنجا منتقل کنیم".

در تیرماه سال گذشته خورشیدی نیز انفجاری در تاسیسات اتمی نطنز رخ داد که جمهوری اسلامی آن را "خرابکاری" خواند.

خبر وقوع حادثه در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز سال گذشته واکنش های زیادی داشت و از همان زمان گمانه‎هایی درباره عمدی بودن این انفجار مطرح شد. شورای عالی امنیت ملی ایران یک روز بعد از حادثه گفت که علت را "دقیق" مشخص کرده اما به دلیل "ملاحظات امنیتی" آن را "در زمان مناسب" اعلام خواهد کرد.

قابل کلیکتاسیسات غنی سازی اورانیوم نطنز قبل و بعد از حادثه روز ۱۲ تیر ۱۳۹۹

تاریخ: ۹ تیر ۱۳۹۹

تاسیسات غنی سازی اورانیوم نطنز قبل و بعد از حادثه روز ۱۲ تیر ۱۳۹۹

تاریخ: ۱۶ تیر ۱۳۹۹

تاسیسات غنی سازی اورانیوم نطنز قبل و بعد از حادثه روز ۱۲ تیر ۱۳۹۹

 

ایران می‌گفت حادثه کوچک بوده اما تصاویر ماهواره‌ای حاکی از آسیب و خسارت زیاد به یکی از ساختمان‌های مرکز مونتاژ سانتریفیوژها در نطنز بود.

روز بعد از انفجار، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی مفصل به نقل از یک مقام اطلاعاتی در خاورمیانه نوشت یک وسیله انفجاری در "سالن بالانس کردن سانتریفیوژهایی که هنوز عملیاتی نشده بودند"، نصب و منفجر شده است. این روزنامه احتمال داد این "عملیات خرابکاری" کار"اسرائیل" باشد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.