رفتن به محتوای اصلی

ما یک ملت هستیم !با اراده ای واحد
26.07.2021 - 00:50
 
Missing media item.
 
به برنامه تلوبزیون ایران انترناشنال نگاه می کنم گرداننده برنامه خانم ثابت تلاش می کند در گفتگو باسه شرکت کننده برنامه جوابی روشن در چرائی گسترده شدن موج همبستگی استانهای مختلف کشورنسبت به اعتراضات مردم اهواز بگیرد .اما تا آخر برنامه موفق به این کار نمی گردد. گفتگو در یک چهار چوب کلاسیک همیشگی در یک فضای یکنواخت فاقد احساس مانند ده ها برنامه دیگر به اتمام می رسد .بی آن که شوری در بیننده نسبت به آن چه امروز در فضای ملتهب جامعه می گذرد ایجاد کند! بی آنکه تمام بند بند وجود شنونده از احساس وعاطفه نسبت به مردمانی که در صحنه واقعی مبارزه در اعتراض به بی آبی بمیدان آمده اند اما خواست درونی آن ها آزادی و عدالت است که چنین بی باکشان میدارد را بیان کند.
برنامه ای که باید طنین فریاد جوانانی باشد که سینه در برابر دژخیمان می گشایند و عدالت را فریاد می زنند.
اعتراضاتی که بدین صورت خودجوش شکل می گیرد و مردم با خشم و کینه انباشته شده سالیان در میان موجی از احساسات که در عمل راه بر حسابگری و منطق دو دوتای ریاضی می بندد بخیابان ها می ریزند ودریک نئشه همگانی پیرامون خواست های خود رو در روی حکومت وسرکوب می ایستند صرفا نه یک خواست منطقه ای یا استانیست ! چنین بر آمدی ولو این که در یک گوشه از کشور صورت می گیرد .اما در اصل یک خواست همگانی و یک بر آمد در هم تنیده ملی است که امروز بدین شکل در خوزستان نمود می یابد و درون خود خواست تمامی خلق ها و جوانانی از هر گوشه این سرزمین را بهمراه دارد .بحث این که دلیل این حمایت چیست ؟ از نظر من سئوال دقیقی نیست وجواب تحلیل گران نا رسا تر !
این بر آمد ها یک احساس مشترک ملی است.که نه ربطی به خوزستان دارد نه آذربایجان .یک حس شرطی شده همگانی است که از ویژگی وکاراکتر عمومی ما مردمان ایران زمین نشات می گیرد .
کاراکتر یا شخصیت ملی ما عبارت از آن حس غریبی است که از مجموعه بازتاب های شرطی شده یک ملت نسبت به یک امر مشترک حاصل می شود. باز تاب های شرطی شده ای که محصول چگونگی بر خورد او با مسائلی است که طی سال ها ،قرن ها و در لحظه لحظه زندگی وپروسه تاریخی خود نا گزیر از جوابگوئی به آن بوده و به آن ها جواب داده است! سپس آنها را در حافظه جمعی و تاریخی خود ثبت کرده وبیک کاراکتر ملی و عمومی بدل ساخته است .
بازتابی حاصل ازیک. پروسه طولانی وتاریخی که در هر قدم آن گاه با پهلوانان افسانه ای همسفر گردیده ایم ، گاه از خردمندی سیمرغ افسانه ای بهره گرفته و گاه باشور قهرمانی آزاده ای چون رستم به شور آمده ایم! با حسی یک پارچه بر مرگ نا جوانمردانه سیاوش اشگ ریخته واز تراژدی تلخ سهراب غمین گردیده ایم. قرن ها درسکوت مرگبار زیر شمشیر های آخته اعراب که پبوسته خون چکان بود طاقت آوردیم .هر چند به قیمت گران اما ماندیم ،افتادیم وبرخاستیم.با شعر رودکی از در لفظ دری حراست کردیم.
بر حکمت سعدی گوش سپرده برمحنت بنی آدم دلسوزندایم تا نام آدمی بر خود نهیم . با مولانای شوریده و عاشق که نیمیش ز خون دل بود ونیمیش ز آب گل در جستجوی انسان بر آمدیم . با حافظ رندی کردیم وخرقه زاهدان در آتش افکندیم و بر جنگ هفتاد دو ملت عذر نهادیم. باسهرودی در جستجوی عقل سرخ تا میدان گاهی حلب رفتیم و با نسیمی در جستجوی معنای خفته در حروف که چیزی جز دست یافتن به روح ودرون خود نبود پوست تن بر جلاد سپردیم.روحی حساس، آزادی خواه وعدالت جو که حتی در لباس مذهبی خود نیز شخصیتی بنام امام حسین را برجسته ساخت بر مظلومیتش اشگ ریخت و شعار آزادی خواهی از ستم یزیدیان را از زبان او بازگو کرد.
در نیشاپور مغولان از کشته هایمان کوهی ساختند. تحمل کردیم و بر پا خاستیم. برای کشیدن درد هائی چنین عظیم رگ ،پی وعصب های خود را بهم پیوند زدیم تا در وجودی یگانه آن ها راتحمل کنیم .
ماباشندگان این سرزمین تاریخی محصول چنین پیوندی هستیم !محصول جوشش در تیزاب های جان سوزی که زندگی و سرنوشتی مشترک ما را درون آن ها قرار داد. ما بار ها در وجود هم کشته وزنده شده ایم. ماتنبده شده درهم هستیم. ملتی با باز تاب های شرطی شده یکسان . هر فریاد ،هر درد یک هم وطن خوزستانی عینا در وجود من ترک زبان همان گونه باز تاب می یابد که در وجود او . کدام شادی ؟ کدام رسم ؟کدام آئین ؟کدام اندوه ؟کدام خواست؟ است که یک هم وطن بلوچ بخواهد و هم وطن مازندرانی با آن بیگانه باشد؟ کدام فرباد آزادی است که از حنجرهای زخمی در قربانگاه اوین برنخیزد و در گلوی میلیون ها ایرانی در اقصا تقاط این سرزمین بازتاب نیابد ؟
ما یک ملتیم ! ما یک تنیم ! هیچ مبارزه و بر آمد کوچک وبزرگی نیست که ما مشترکا در آن دخیل نباشیم وسهم نگیریم !ما درد و شادی مشترکیم! یک تن واحد که برای آزادی ،عدالت و دموکراسی در یک نظام سکولار بر آمده از دل یک انتخابات آزاد مبارزه می کنیم .ما یک ملتیم با تنوع زیبای خلق های خود . این راز همبستگی یک پارچه سراسر ایران با آزادیخواهان خوزستانیست راز گسترده شدن شعار نه به جمهوری اسلامی! ابوالفضل محققی
Missing media item.
 
Kan være et billede af 1 person
 
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.