رفتن به محتوای اصلی

چرا اخوندها هنوز حکومت میکنند؟
29.07.2021 - 15:23

 

چند روز پیش در یکی از پست های فیسبوکی خود مطلبی را مطرح کردم که برای سکولار کردن حکومت «اخوندها باید به مسجد برگردند» و برای پایان دادن به انحصار قدرت «اخوندها باید از حکومت برکنار شوند». این موضوع با عکس العمل های متفاوتی روبرو شد. بعضی ها این گذاره ها را تایید کردند و برخی هم از آن ایراد گرفتند و معتقد بودند که این شعارها به نفع حکومت ویا به نفع روحانیت است. در هر حال از مجموع همه کامنت ها میتوان به دو نگاه و دو استراتژی متفاوت در رابطه با آینده روحانیت و اخوندها در جامعه ما پی برد. بخشی معتقد به جدایی نهاد دین و روحانیت از حکومت هستند و بخشی خواهان از بین بردن نهاد روحانیت هستند. این دو دیدگاه عملاً باعث نوعی اختلاف در میان نیروهای اپوزیسیون شده  است.
 متاسفانه خیلی از سیاسیون و روشنفکران ما قدرت و توان اخوندها را دست کم گرفته و هنوز هم دست کم میگیرند. زمانیکه شما قدرت رقیب را دست کم میگیرید، حتماً شکست میخورید؛ همچنانکه در این 42 سال شکست خورده ایم. حالا که اعتبار روحانیت کاملاً از بین رفته و وقت پیروزی است، عده ای دوباره سعی میکنند با شعارهای رادیکال و غیر قابل اجرا بطور غیر مستقیم این فرصت را برای اخوندها فراهم کنند که با بسیج افراد ساده جامعه چند صباحی بیشتر دوام بیاورند.
روحانیت در انقلاب 57 خیلی هوشیارانه از روشنفکران استفاده کرد که حکومت شاه را سرنگون کند و با بسیج مردم ساده جامعه علیه روشنفکران انها را در عرصه عمومی حذف کرد. راز ماندگاری اخوندها در همین است که نه تنها روشنفکران سکولار را حذف، بلکه روشنفکران مذهبی و تکنوکرات های مذهبی را هم به خدمت خود در آوردند. انها با پوپولیسم و ساده سازی حکومت سیاست کشور را به ویرانی کشانده اند. دراین میان متاسفانه سیاسیون ما هنوز یاد نگرفته اند که چگونه با مردم عادی ارتباط بر قرار کنند که بتوانند به حاکمیت انحصاری روحانیت  پایان دهند. انها حتی به تجربه کشورهای بلوک شرق و کمونیستی توجه نمیکنند که بستن دین و آیین های مذهبی نه تنها مانع گسترش دینداران نشده، بلکه بعد از فروپاشی نظام های آن کشورها ما شاهد گسترش بیشتری از نهادهای مذهبی به نسبت سایر کشورهای دموکراتیک غربی بوده ایم. همین تجربه به اندازه کافی نشان میدهد که محدود کردن و یا اغراق در هر کاری به عکس آن بدل خواهد شد.
در عین حال تجربه کشورهای پیشرفته غربی نشان میدهد که حتی با وجود غولهای روشنفکری در انجا بعد از سالهای سال مبارزه با کلیسا  و بعد از 500 سال هنوز نتوانسته اند که کشیش وکلیسا را از بین ببرند، حالا عده ای  در خاورمیانه و در کشوری که تعداد امامزاده ها و مسجدهای آن ازمدارس و دانشگاهها  بیشتر است  معتقد هستند که نهادهای دینی را باید منحل کرد، در حالیکه شعار «اخوندها باید به مسجد برگردند» یک شعار سمبلیک است برای اینکه جدایی دین از حکومت را بیان کنید، بدون انکه افراد مذهبی جامعه را علیه خود بشورانید. حالا عده ای ممکن است  پاسخ دهند که مردم عادی الان به اخوندها فحش میدهند. این امرشاید درست باشد و مردم عادی به انها فحش میدهند، اما هنگام مرگ دوباره  به سراغ همان اخوندها میروند که برایشان نماز میت بخوانند. جامعه ما فقط آن روشنفکربی دین و یا آن جوان متنفر از دروغگویی اخوندها نیست. بخشی از جامعه ما همان هایی هستند که در 42 سال گذشته مستقیم وغیر مستقیم این نظام را حمایت کرده اند. الان که خیلی از مردم به فساد و درغکویی روحانیون پی برده اند، با ساده انگاری میخواهند دستگاه دین و مسجد را از بین ببرند.شما شعار «اخوندها باید به مسجد برگردند»را فقط برای اخوندها مطرح نمیکنند، بلکه برای جامعه ای مطرح می شود که بخش زیادی از آن هنوز اعتقادات مذهبی دارند. در این شرایط حساس که باید تلاش کرد که جمع بزرگتری را وارد کارزار مبارزه کرد که بتوان استبداد دینی را زودتر ازمیان برداشت،  عده ای با شعارهای رادیکال وغیر قابل اجرا بیش از پیش کمک به ادامه این حکومت میکنند.
 اگر کشورهای دموکراتیک غربی با جدایی دین از حکومت و یا در برخی از کشورها با جدایی دین از سیاست موفق به ایجاد نظام های سکولار و لايیک شده اند، برای جامعه ایران نیز برحسب ظرفیت باید عمل کرد، در غیر اینصورت حکومت اخوندها همچنان ماندگار خواهد بود.
مرداد 1400

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.