رفتن به محتوای اصلی

۸۲۰ هزار دوز واکسن اهدایی لهستان به دلیل «‌مبدا آمریکایی» بازگشت داده می‌شود

۸۲۰ هزار دوز واکسن اهدایی لهستان به دلیل «‌مبدا آمریکایی» بازگشت داده می‌شود

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت ایران در نامه به رییس کل گمرک خواستار بازگرداندن ۸۲۰ هزار دوز واکسن اهدایی از لهستان شد. در این نامه آمده این واکسن‌ها از «منابع غیرمجاز» بوده و حتی در مذاکرات صورت گرفته نشان می‌دهد، این واکسن‌ها به اشتباه ارسال شده است.

در این نامه همچنین نوشته شده: «واکسن ارسالی توسط هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران به نمایندگی از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همزمان با دریافت محموله جدید شامل ۷۱۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا عودت داده شود.»

در نامه اشاره نشده که این واکسن‌ها متعلق به چه شرکت تولید‌کننده‌ای است، اما خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران نوشت ظاهرا آمریکا این واکسن‌ها را تولید کرده است.

خبرگزاری ایسنا و خبرگزاری مهر نوع واکسن‌های بازگشت داده شده را آسترازنکا اعلام کرده‌اند. این در حالی است که عمده صادرات واکسن از آمریکا فایزر، مدرنا و جانسون اند جانسون است.

 

Image removed.

 

محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت هم مبدا واکسن‌های مرجوعی را آمریکا اعلام کرده و گفته است: «به دنبال دریافت یک میلیون دوز واکسن کرونا از کشور لهستان، مشخص شد که به رغم مستندات اولیه ۸۲۰ هزار دوز واکسن از محل مربوطه مبدا آمریکا را داشته است.»
پس از نامه وزیر بهداشت، روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران گفت: «زمانی که محموله ۸۲۰ هزار دز واکسن از کشور لهستان به ایران رسید، نماینده وزارت بهداشت حضور داشت و با تایید آن به صورت حمل یکسره ترخیص و در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.»
سخنگوی گمرک افزود: «پس «از آن وزارت بهداشت با بررسی اسناد و مدارک محموله ترخیص شده متوجه شد که این محموله از شرکت‌های معتبر اروپایی که مورد تایید این وزارتخانه باشد، نیست و به سفارت کشور لهستان و گمرک موضوع را اعلام می‌کند تا کالا به کشور مبدا بازگردد.
علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ۱۹ دی‌ماه سال گذشته اعلام کرد که ورود واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی به ایران ممنوع است.

دستور او اعتراض بسیاری از متخصصان سلامت و بهداشت را به همراه داشت و باعث افزایش جان‌باختگان کرونا شد که دسترسی به واکسن موثر و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی نداشتند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید