رفتن به محتوای اصلی

شیوه ی کنشگری فعالان کارگری در موضوع سازمانگری و تشکل"
08.01.2022 - 03:02

جلسه پرسش و پاسخ تلگرامی جمعه ۱۷ دی ۱۴۰۰
موضوع: شیوه کنشگری فعالان کارگری در سازمانگری و تشکل
میهمان کاظم فرج الهی ، فعال کارگری
این جلسات هفتگی در کانال تریبون سرزمین من و گروههای دیگر تلگرامی برگزار می شوند
لینک یکی از گروه ها :   

https://t.me/+XoZejA_SmGcwYjdh

سوالات مطرح شده در جلسه: 

  • ·        درود و خوشامد به شما رفیق گرامی ! وقتی از سبک و شیوه کار صحبت می کنید احتمالا منظورتان حضور فیزیکی و چهره به چهره با کارگران است . میدانیم که جمهوری اسلامی بخش قابل توجهی از نیروهای پیشرو را با دلایل گوناگون از محیط های کار رانده است اگر در واحدی نیروهای پیشرو حضور فیزیکی نداشته باشند شما چه راهکارهایی را برای ایجاد ارتباط با کارگران توصیه می کنید ؟تجاربی در این زمینه اگر وجود دارد لطفا بگویید
  • ·       رفیق گرامی چگونه می توان با توجه به همین آمار و داده های شما در باره تشکل های مستقل و تشکل های زرد از مجموعه پتانسیل موجود در محموعه ی توان طبقه کارگر زیر مجموعه این تشکل ها به سود جنبش کارگری استفاده کرد؟
  • ·       رفیق فرج الهی ما در مورد بازنشستگان نیز از نظر تشکیلات دچار همان مشکل تشکل های زرد و عدم پاسخگویی آنها هستیم اما بازنشستگان به دلیل آنکه نیروی آزاد هستند و مشکلات شاغلین مثل عدم امنیت شغلی و نیاز مالی مثل آنها را ندارند می توانند برای اعتراض به خیابان بیایند با این همه آنها نیز از پراکندگی رنج می برند آیا در این مورد با کارگران شاغل درد مشترک ندارند که از تشکل مستقل برخوردار نیستند آنها چه راه هایی را می توانند برای توانمندی خود بکاربندند که الگوی مناسبی هم برای شاغلان باشد
  • ·       جناب فرج الهی عزیز ، ازبدیهی ترین مسائلی که شما درعرصه وجود ابربحران های درهم تنیده ، آنهم دربخش های گونان ، ودرمقابل عدم تشکل کارگران وکلیه مزدبگیران ، باتوجه  نیاز به  همبستگی ،همآهنگی وسراسری شدن اعتراضات،راه کار پیش رو برای تحقق این اتحاد سراسری نیروی کار وزحمت ،چیست ؟ بویژه که ناتوانی حاکمیت درپاسخگوئی به مطلبات این طبقات واقشار، شرایط مناسبی را برای فراخوانی که تمام این نیروها را بطور همزمان دعوت به تجمع اعتراضی نمود؟
  • ·       ر - کاظم آیا سازماندهی از بطن جنبش به وجود می آید و یا اینکه سازماندهی پایه ی جنبش است ؟
  • ·       سلام به جناب جناب فرج اللهی عزیز، با توجه به اینکه حدود 93 درصد بنگاه های اقتصادی زیر 5 نفر کارکن هستند، با سرکوب و تشکل ستیزی مواجه هستیم و یکی از زمینه های تشکل، تشکل حول مزد غیر مستقیم و مطالبات رفاهی است، نظرتان در خصوص تشکل های اجتماع محله ای کارگران و زحمتکشان چیست که حول محورهای بقای محلی سامان یابند؟
  • ·       رفیق گرامی چگونه می توان با توجه به همین آمار و داده های شما در باره تشکل های مستقل و تشکل های زرد از مجموعه پتانسیل موجود در محموعه ی توان طبقه کارگر زیر مجموعه این تشکل ها به سود جنبش کارگری استفاده کرد ؟
  • ·       بپرسید که آیا تجمعات اعتراضی و اعتصابات کارگران امروز چرا نتوانسته اند به یک تشکیلات صنفی بینجامند و با این همه تجمعات چگونه کارگران حتی نتوانسته اند که حق ایجاد اتحادیه و سندیکا به معنای واقعی آن را کسب کنند
  • ·       درود جناب فرج الهى، با توجه به صنفهاى مختلف كه هر كدام مطالباتى مربوط به صنف خوددارند ، چگونه ميتوان بين مثلاً كارگران هفت تپه با كانون بازنشستگان و يا معلمان و پرستاران يك هماهنگى ايجاد كرد و با  اين اصناف به وحدت و ائتلاف رسيد؟
  • ·       چرابااینکه این همه اعتراض اعتصاب..گردهمایی و.‌‌.‌‌‌‌‌‌...درتمام سالهاداشته ایم ولی نتوانستیم شعارواحد...داشته باشیم....مقلالیرترکیه سقوط کردمردم دراعتراصات...شعاراستعفا دادند...و....حزبی رهبری داشت...ولی...متاسفانه باتمام فشارها....حاکمان میتازند....ممنون
  • ·       ر-فرج الهی عزیز به نظر شما چگونه میتوان مطالبات صنفی و مبارزات کارگری و دیگر جنبشهای اجتماعی را به هم پیوند داد و در واقع چگونه میتوان از دل  این تجمعات و اعتصابات و مبارزات یک جریان سیاسی بیرون آورد آیا اصلا این امکانپذیر است
  • ·       با توجه به مطالبی که فرمودید، بخصوص با حاکم‌ شدن نئولیبرالیسم در جهان، تشکلهای کارگری ضعیف شده و در ایران هم ضعف در خواسته های رشد یافته کارگری، تاکنون باعث شده تشکلهای رشدیافته و منسجم تا کنون شکل نگیرد. بخصوص اینکه اصولا ایجاد تشکل بشدت سرکوب هم می شود.
  • ·       آیا اینکه طبقه کارگر طبق آماری که ارائه فرمودی حدود 26 میلیون آنهم پراکنده است، در انقلاب رهبری رهبران مذهبی را به همراه سایر طبقات انتخاب کردند، باعث نشده که صدای های مخالف با انقلاب را باور نداشته باشند و از مسیر پر پیچ خمی برای باور نظرات پیروان چپ عبور کنند؟
  • ·       وقتی طبقه کارگر ایران کمیتی حدود 26 میلیون نفر دارد در مقابل 80 میلیون جمعیت ایران، بنابراین نباید احزاب سیاسی چپ به ساماندهی و آگاهی سایر طبقات برای پیوند با خواسته های دمکراتیک طبقات مختلف جامعه بپردازند و به گفتگو با احزاب سایر طبقات اجتماعی از جمله سرمایه داران تولیدی بپردازند؟
  • ·       با نزدیک شدن به پایان سال و برخلاف سال گذشته چرا به موضوع تعیین حداقل دستمزد در سال پیش رو از طرف تشکل های کارگری کمتر پرداخته می‌شود؟
  • ·       ظاهرا در بودجه سال آینده از ۱۰درصد افزایش صحبت شده که بیشتر به جوک شباهت دارد. شما با توجه به تورم افسارگسیخته جاری و افزایش مداوم سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات چه راهکاری را به کمیته سه جانبه پیشنهاد می کنید؟
  • ·       آیا فکر نمی کنید حالا که ایجاد تشکل بشدت سرکوب می شود، و با برداشتی که از صحبت های شما می شود در کنار سرکوب، چون آگاهی برای خواسته های رشد یافته در طبقه کارگر وجود ندارد، این تشکلها شکل نمی گیرد، بهتر نیست همین سندیکاهای زرد برای تشکل کارگران وجود داشته باشد تا کارگران بمرور در این تشکلها یاد بگیرند که مطالبات رشد یافته تر داشته باشند؟
  • ·       مطالبات بطور کلی باید حول چه زمینه هایی طرح نمود ؟ و راهکارهای جهت حصول به مطالبات بازنشستگان بدون توسل به تجمع که مشکلات خاص خود رادارد
  • ·       سوالم اینست که در خصوص مطالبات نیروی کار یکی به نعل و یکی به میخ میزند ، ترغیب به تجمع ، نیروی کار را درگیر مسایل سیاسی بکنند نظر شما چیست ؟
  • ·       آیا شما فکر نمیکنید با توجه به رادیکال تر شدن مبارزات و مطالبات کارگران و بازنشستگان ،خواست حاکمیت نیز برای فرو نشاندن مبارزات صنفی کارگران که می‌رود به خواست های سیاسی تبدیل شود پیشنهاد مذاکره و چانه زنی و نامه نگاری را ترفند خود قرار داده است
  • ·       جعفر عظیم زاده  با دیگر فعالین کارگری که برای افزایش دستمزد کارگران چهل هزار امضا جمع آوری کرده بودند به پنج سال زندان محکوم گردید فکر می‌کنم جنبش کارگری با توجه به تجارب گذشته خود از جمله طومار نویسی و چانه زنی و مذاکره به این نتیجه رسیده اند که تنها راه رسیدن به حقوق و مطالبات خود کف خیابان می‌باشد البته اگر نمایندگان واقعی کارگران بتوانند با نهاد های دولتی و کارفرماها مذاکره کنند بتواند حاکمیت را به عقب نسیمی وادار کند ولی مناسفانه  شاهد هستیم که حاکمیت چه در شورای عالی کار برای تعیین دستمزد و چه در مذاکره ها نمایندگان واقعی کارگران و تشکل‌های مستقل کارگری را بر نمی تابد
  • ·       چانه زنی ها و مذاکرات و نامه نگاری ها تقلیل دادن جنبش مطالباتی و به سازش کشاندن مبارزات طبقاتی کارگران می‌شود

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

راحله طارانی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.