رفتن به محتوای اصلی

سپتامبر 2018

احتمال خروج ایران از برجام

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، تهدید کرد «در صورتی که سازوکار ویژه ایجادشده از سوی اروپایی‌ها کارایی نداشته باشد»، ایران احتمالا از برجام خارج خواهد شد. به گزارش ایرنا، وزیر خارجه ایران این سخنان را شامگاه شنبه، هفتم مهر، در میزگردی در محل نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل ایراد کرد و در پاسخ به این پرسش که خروج ایران از برجام ممکن است باب حمله نظامی به ایران را بگشاید، گفت: «فکر می‌کنم اگر آمریکا باور داشت می‌تواند در چنین حمله‌ای به ایران موفق شود، این کار را انجام می‌داد».

اعدام برای عاملان فساد اقتصادی

معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه خبر داد که در دادگاه‌های «ویژه مبارزه با فساد اقتصادی» سه نفر به «عنوان مفسد فی‌الارض» به اعدام و ۳۲ نفر به زندان تا ۲۰ سال و پایین‌تر محکوم شده‌اند. غلامحسین محسنی اژه‌ای روز یکشنبه هشتم مهر گفت که حکم این سه نفر باید برای تایید نهایی به دیوان عالی کشور ارسال شود.

در مورد مهدی حاجتی

رئیس کل دادگستری استان فارس حمایت از بهائیان و «جرائم عمومی» را اتهام‌های مهدی حاجتی، عضو بازداشت شده شورای شهر شیراز، ذکر کرد و گفت که «اجازه دخالت در این پرونده را نخواهیم داد». علی القاصی روز یکشنبه هشتم مهر در مصاحبه با خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، گفت که «جوسازی‌ها هیچ تاثیری در روند رسیدگی به این پرونده نخواهد داشت».

افلاتون، فیلسوفی سیاسی و تئوریسین دولت

فلسفه سیاسی افلاتون روی نظریه “دولت” متمرکز است. طرفداران فلسفه تجزیه و تحلیل، به تیزبینی و دقت افلاتون اشاره میکنند. هوبرت درایفوس، عقلگرایی او را میستاید. افلاتون پایه گذار آکادمی در سال 387 پیش از میلاد در آتن است که بشکل نخستین دانشگاه اروپایی تا سال 529 بعد از میلاد در اشاعه فلسفه و علم و سیاست فعال بود. با بسته شدن آن، فرهنگ یونان باستان وارد مرحله مذهبی مسیحی قرون وسطایی گردید

خواسته ی غرب از سوریه

با اینکه جنگ سوریه پایان گرفته ، و تنها آزاد سازی ادلب از دست تروریستها باقی مانده ، کشورهای غربی باردیگر روانه ی میدان جنگ شدند . آنها خواسته ی خود را تقدیم فرستاده ی مخصوص سازمان ملل ، استفان دو میستورا نمودند . طبیعی است ، ایالات متحده فرایند برقراری صلح روسیه را نمی پذیرد ، زیرا نقشی در آن نداشته ، اما انگلستان ،‌فرانسه قصد دارند موسساتی را در سوریه تحمیل نمایند تا کنترل این کشور را توسط عناصر زیر دست خود حفظ کنند .

چگونه ویکی‌پدیا فاکت‌ها را جعل می‌کند

«دائرۃ‌المعارف جامع ویکی‌پدیا» نه تنها زیر سؤال رفته، بلکه حتا متهم به جعل واقعیت است و آن‌هم در یک بخش بسیار مهم سیاسی یعنی در مناقشه بین اسرائیل و مردم فلسطین. البته از مدت‌ها پیش مشخص شده بود که «وزارت امور استراتژیک» اسرائیل یک «ارتش» خوب مجهز را (به قول خودشان «جمعی از مبارزان») مسؤول رسیدگی به ویکی‌پدیا کرده بود تا هر نوع انتقاد به سیاست اسرائیل را در گذشته و حال پاک کند و آن را با محتوای مثبت و به سود اسرائیل جایگزین نماید.

جرایم امنیتی، از واقعیت تا اتهام سازی علیه اعتصاب کامیونداران

امروز هفتمین روز از دور جدید و سومین دور اعتصابات رانندگان کامیون در سراسر کشور است. این دور از اعتصابات از اول مهرماه آغاز شد. اما برخی گزارش‎های رسیده حاکی از آن است که در برخی از شهرها اعتصابات از روز شنبه آغاز شده بود.

آل‌سعود به دنبال کشاندن جنگ به داخل ایران

در دهه‌های بعد، منطقه خوزستان، بخشی به‌خاطر ذخایر نفتی‌اش، شاهد پیشرفت بود اما حمله عراق شرایط را تغییر داد. در این میان دولت‌های عرب منطقه از جمله صدام حسین در عراق، فرقه‌گرایی را در این منطقه دامن زدند و جبهه‌هایی را برای تجزیه خوزستان از ایران ایجاد کردند. برخی دولت‌های عرب هم به‌طور علنی از تجزیه ایران حمایت می‌کردند. طارق عزیز وزیر خارجهصدام حسین در اظهارنظری معروف اعلام کرد که پنج ایران کوچک بسیار بهتر از یک ایران واحد و بزرگ است.