رفتن به محتوای اصلی

پیام پینار سلک، فمینیست شناخته شده در ترکیه: نخواهیم مرد

پیام پینار سلک، فمینیست شناخته شده در ترکیه: نخواهیم مرد
ترجمه و تلخیص:
اکرم خیرخواه

13 دسامبر جلسه دیگری از دادگاه "پینار سلک" فمینیست و جامعه شناس مشهور ترکیه برگزار شد. این فعال حقوق زنان که متهم به بمب گذاری و عضویت در "پ کا کا" شده است از سال 1998 سه بار محاکمه شده و هر سه بار نیز از اتهامات فوق تبرئه شده است با این حال دادگاه  جدید وی که از 22 نوامبر در دادگاه عالی قضایی شروع شده در حالی به پایان رسید که برای وی تقاضای  حبس ابد شده است. جلسه بعدی دیدگاه او نیز در ژانویه 2013 برگزار خواهد شد.

در حاشیه این دادگاه جنجالی طرفداران حقوق زنان و مخالفین نظامی گری در بیرون از دادگاه حضور داشته و با حمل پلاکاردهایی خواستار اجرای عدالت در مورد پینار سلک شدند.

پینار سلک پس از برگزاری دادگاه پیشین خود، پیامی منتشر کرد و گفت: ما در مقابل مکانیسمی قرار گرفته ایم که من و انسانهایی که همچون من می اندیشند را دشمن فرض کرده و مصمم به مقابله با ماست. تاخیری  که تا 13 دسامبر قائل شده اند فقط در اعلام حکم است وگرنه حکم دادگاه از قبل نوشته شده است.

این فعال صلح و مخالف نظامی گری در ادامه پیام خود می افزاید: سناریویی که نوشته اند اینجا تمام نمی شود. حس میکنم هر نوع بی عدالتی را انجام خواهند داد. آنها می خواهند ما را به اینگونه اعمال عادت دهند، همانگونه که به بمب و حبس ابد عادت کردیم. و این بار می خواهند ما را به مرگ عادت دهند. روزهای سختی در انتظار ماست، راهی که مرگ را برای ما راحت می کند... دیروز دیدم که وکلا و دوستانم و بسیاری از انسانهایی که نمی شناختم چگونه برای دستیابی به عدالت متحد و یکپارچه شده اند.. پیامی که از آنها دریافت کردم نیز همچون گفته های من بود... راحت نخواهیم بود... نخواهیم مرد.

پرونده اتهامی پینار سلک یکی از جنجالی ترین پرونده های حقوق بشری در ترکیه است که پس از گذشت 13 سال رسیدگی به آن همچنان ادامه دارد. او به اتهاماتی که بعدها از آنها تبرئه شد نزدیک به 3 سال در حبس بوده و شکنجه های جسمانی و روانی زیادی را متحمل شده است. از جمله مستندات دادگاه برای عضویت او در "پ کا کا" تز دکترای او بود با موضوع "حل و فصل مسأله کردها در ترکیه و چگونگی برقراری صلح پایدار در جامعه”. دادگاه مدعی بود که وی به دستور "پ کا کا" بمبی را در بازار استانبول در سال 1998 منفجر کرده. در این انفجار 7 نفر کشته و تعدادی نیز زخمی شدند.

پینار سلک از بنیانگذاران سازمان مستقل فمینیستی "آمارگی" در ترکیه است که از سال 2001 فعالیت های خود را در رابطه با حقوق زنان، ضد میلیتاریسم و مخالفت با ملی گرایی آغاز کرده.  این نویسنده و فمینیست مشهور ترکیه در حال حاضر در آلمان زندگی می کند.

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
مدرسه فمینیستی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید