رفتن به محتوای اصلی

دبیرکل ناتو: ایران، روسیه و چین «اتحاد اقتدارگرایان» تشکیل داده‌اند

دبیرکل ناتو: ایران، روسیه و چین «اتحاد اقتدارگرایان» تشکیل داده‌اند

دبیر کل ناتو می‌گوید «اتحاد حکومت‌های اقتدارگرا» در حال همکاری نزدیک‌تر علیه دموکراسی‌های غربی است.

ینس استولتنبرگ به بی‌بی‌سی گفت که روسیه، ایران، چین و کره شمالی بیش از پیش با هم متحد و هم‌سو شده‌اند.

آقای استولتنبرگ گفت کشورهای این اتحاد «اقتدارگرا» از یکدیگر حمایت عملی می‌کنند، فناوری و تجهیزات نظامی در اختیار یکدیگر می‌گذارند و «روز به روز بیشتر همسو می‌شوند».

دبیرکل ناتو، که به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تشکیل این پیمان امنیتی با لورا کوئنسبرگ صحبت می‌کرد، گفت اکنون در جهانی «بسیار خطرناکتر، بسیار پیش‌بینی‌ناپذیرتر و بسیار خشن‌تر» زندگی می‌کنیم.

او هدایت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را از ده سال پیش به عهده گرفته است.

جنگ روسیه در اوکراین و انتقادهای دونالد ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری‌اش از جمله چالش‌هایی است که این سازمان در سال‌های اخیر با آنها روبرو بوده است.

ینس استولنبرگ حاضر نشد پاسخ بدهد که آیا از بازگشت احتمالی آقای ترامپ به کاخ سفید و تاثیر آن بر آینده ناتو نگران است یا نه. او گفت فارغ از آن که چه کسی در قدرت باشد، مطمئن است که آمریکا همچنان متحدی مهم برای کشورهای ناتو باقی خواهد ماند.

پشتیبانی متقابل چین، روسیه، ایران و کره شمالی از یکدیگر

دبیر کل ناتو درباره «اتحاد اقتدارگرایان» مورد اشاره‌اش این چنین توضیح داد: «چین از اقتصاد جنگی روسیه حمایت می‌کند و قطعات کلیدی را به صنایع دفاعی تحویل می‌دهد و در مقابل، مسکو آینده خود را به پکن می‌سپارد.»

«ایران به روسیه پهپاد و دیگر تجهیزات نظامی می‌فرستد و روسیه هم در مقابل فناوری موشکی و هسته‌ای به ایران می‌دهد.»

او افزود: «درباره کره شمالی هم همین طور است. مقداری هنگفت، صدها هزار قطعه مهمات از کره شمالی به روسیه می‌رود و مستقیم راهی درگیری، راهی جنگ اوکراین می‌شود و روسیه هم در برابر آن به کره شمالی فناوری می‌دهد.

ینس استولتنبرگ به بی‌بی‌سی گفت ناتو مجبور شده است تا با کشورهایی فراتر از جغرافیای خود -مثل ژاپن و کره جنوبی- همکاری کند تا مانع از نیرومندتر شدن این اتحاد حکومت‌های اقتدارگرا شود.

Image removed.

 

اعضای ناتو به واسطه استفاده روسیه از پهپاد شاهد علیه اهداف غیرنظامی از ایران انتقاد می‌کنند

آقای استولتنبرگ درباره جنگ اسرائیل - حماس گفت «بسیار مهم» است که آمریکا و سایر اعضای ناتو «پیام بسیار واضحی را به اسرائیل منتقل می‌کنند» مبنی بر اینکه آنها باید پس از حمله هفته گذشته به کاروان «آشپزخانه مرکزی جهانی»، اقدام‌های قابل توجهی در راستای حافظت از غیرنظامیان و امدادگران انجام دهند.

امیدواری به کمک بلندمدت برای اوکراین

ینس استولنبرگ درباره جنگ اوکراین گفت مطمئن است که کشورهای عضو ناتو در سه ماه آینده با یک توافق مالی بلندمدت برای اوکراین موافقت خواهند کرد؛ اما او در عین حال افزود که شاید اوکراین مجبور باشد تصمیم خود برای «نوعی مصالحه» را بگیرد تا به «نتیجه‌ای قابل قبول بر سر میز مذاکره» برسد.

دبیرکل ناتو در صحبت‌هایش خواهان تسلیم یا امتیاز دادن اوکراین به روسیه نبود، اما لحنش از این بابت جالب توجه بود که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در مواضع خود سرسختانه در برابر امتیاز دادن به روسیه و مصالحه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ایستاده است.

آقای استولنبرگ در پی آن بوده است که برای پنج سال آینده صد میلیارد یورو کمک برای اوکراین تامین کند.

او در حالی به تامین کمک مالی بلندمدت و رسیدن به توافق تا ماه ژوئیه خوشبین است که برخی کشورهای ناتو ملاحظاتی در این باره مطرح کرده‌اند.

آقای استولنبرگ گفت در صورت پایان جنگ در آینده نزدیک هم اوکراین سال‌های طولانی به کمک برای بازسازی نیاز خواهد داشت.

او درباره برخی توصیه‌های اخیر که کشورهای اروپایی را به بازگشت به سیاست خدمت سربازی اجباری فرامی‌خوانند گفت در زمان نخست‌وزیری‌اش در نروژ این سیاست در کشورش جواب داده بود.

او هرچند مستقیما نگفت که باید کشورهای اروپایی سربازی را اجباری کنند، ام گفت: «با خدمت سربازی ما به بهترین و باصلاحیت‌ترین دانش‌آموختگان جوان در میان مردممان دسترسی خواهیم داشت و نیروهای مسلح بهترین‌ها را برمی‌گزینند.»

مشروح مصاحبه ینس استولنبرگ با لورا کوئنسبرگ روز یکشنبه از بی‌بی‌سی نیوز پخش خواهد شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بي بي سي

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید