رفتن به محتوای اصلی

بیانیه مشترک ١۴ تشکل و گروه فعال صنفی و مدنی در حمایت از اعتصاب سراسری کارگران
04.08.2020 - 23:11

سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ برابر با ۰۴ اوت ۲۰۲۰

چند تشکل و گروه فعال در حوزه‌های کارگری، دانشجویی، بازنشستگان و کودکان در بیانیه‌ای مشترک از آغاز اعتصاب سراسری کارگران حمایت کردند.

امضاکنندگان این بیانیه روز شنبه ١١ امرداد ۱٣٩٩ که اعتصاب سراسری و هماهنگ کارگران صنعت نفت در چهار استان آغاز شده را روز متفاوت مبارزات کارگری ایران ارزیابی کردند و نوشتند: «وقوع چنین اعتصابات وسیعی آن هم در یک روز و در حساس‌ترین مراکز تولیدی، نوید شروع اعتصابات عمومی و سراسری را می‌دهد.»

در این بیانیه آمده که «کارگران به این آگاهی، تجربه و اطمینان رسیده‌اند که به شیوه پراکنده و جدا از هم دستیابی به مطالبات خود و برخورداری از زندگی در خور شأن انسان برایشان میسر نخواهد بود.»

اعضای تشکل‌های صنفی و مدنی با تأکید بر اینکه «اعتصاب عمومی تنها راه است» نوشته‌اند: «تنها راه خلاصی از فقر، نداری، حقوق پنج برابر زیر خط فقر، حقوق معوقه و عموم مشقات گریبانگیر کارگران، همان است که کارگران این مراکز در پیش گرفتند.»

(+ عکس، ویدئو) اعتصاب کارگران صنعت نفت روز سه‌شنبه ۱۴ امرداد ۱۳۹۹ در حالی وارد چهارمین روز شده که کارگران در چند پتروشیمی و پالایشگاه به جمع اعتصاب‌کنندگان پیوستند. کارگران در چهار استان و در پالایشگاه نفت سنگین قشم، پالایشگاه پارسیان، پالایشگاه آبادان و پتروشیمی لامرد و فازهای ۲۲ و ۲۴ پارس جنوبی کنگان از …

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

روز شنبه ١١ مرداد ۱٣٩٩ یک روز متفاوت در تاریخ مبارزات کارگری ایران بود. به موازات ادامه مبارزات و اعتصابات پر شور و قدرتمند کارگران هفت تپه که اکنون ۵٠ روز است خیابان را صحنه ابراز مطالبات خود کرده اند، اعتصابات گسترده و همزمانی در چندین مرکز بزرگ تولیدی و حیاتی به وقوع پیوست.

کارگران پالایشگاه‎های نفت آبادان، نفت سنگین قشم، پارسیان، پالایشگاه گاز فازهای ٢٢ تا ٢۴ پارس جنوبی در کنگان، پتروشیمی لامرد، پتروشیمی پارس فنل، کارکنان پترو پالایش کنگان و کارگران هپکو در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه و پایین بودن دستمزد دست به اعتصاب زدند.

وقوع چنین اعتصابات وسیعی آن هم در یک روز و در حساس‌ترین مراکز تولیدی، نوید شروع اعتصابات عمومی و سراسری را می‌دهد.

کارگران ایران سال‌هاست که به دلیل عدم پرداخت حقوق معوقه و پایین بودن میزان دستمزد در شرایط افسارگسیختگی تورم و گرانی، فریاد اعتراض‌شان بلند است و هر مرکز کارگری تجربه بارها اعتصاب و اعتراض در کارنامه خود به ثبت رسانده است اما هنوز برای هیچ یک از خواسته‌ها و مطالباتشان پاسخ درخور نگرفته و سرکوب، احضار و بازداشت و از کار بیکار شده‌اند.

کارگران همچنان با معضل حقوق‌های معوقه مواجه هستند. دستمزدشان ۵ برابر زیر خط فقر است. خیلی از همکاران، فعالین و رهبران اعتصابات‌شان همچنان زیر فشار و در زندان هستند.

کارگران ایران دوره طولانی‌ای از مبارزه را سپری کرده تا به شرایط امروز رسیده‌اند. امروز هم به میزان لازم تجربه کسب کرده  و هم به یمن مبارزات جانانه خود به یک توازن قوای تعیین کننده دست یافته‌اند.

آنها به این آگاهی، تجربه و اطمینان رسیده‌اند که به شیوه پراکنده و جدا از هم دستیابی به مطالبات خود و برخورداری از زندگی در خور شأن انسان برایشان میسر نخواهد بود.

کارگران مراکز یاد شده، روز شنبه ١١ مرداد مسیری که سالهاست کارگران، معلمان ،پرستاران، بازنشستگان و دانشجویان هموار کرده‌اند را وارد مرحله‌ای جدید و پر توان کرده است. در نتیجه در این شرایط ضروری ست که کارگران همه مراکز تولیدی و خدماتی به اعتصابات عمومی و سراسری بپیوندند.

تنها راه خلاصی از فقر، نداری، حقوق پنج برابر زیر خط فقر، حقوق معوقه و عموم مشقات گریبانگیر کارگران، همان است که کارگران این مراکز در پیش گرفتند.

اعتصاب عمومی تنها راه است.
زنده باد اتحاد و همبستگی سراسری
١٣ مرداد ۱٣٩٩

١- اتحاد بازنشستگان ایران
٢-انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه
٣-سندیکای نقاشان البرز
۴-شورای بازنشستگان ایران
۵-شورای همبستگی کارگری
۶-کانون گفتگوی بازنشستگان تامین اجتماعی
٧-کمیته پیگیری برای ایجاد تشکلهای کارگری
٨-گروه معلمان و کارگران ١٩ اسفند
٩-گروهی از فعالین کارگری سقز
١٠-گروهی از فعالین لغو کار کودکان
١١-تشکل برای کودکان پیرانشهر
١٢-تشکل مستقل دانشجویان پیشرو دانشگاه اصفهان
١٣-دانشجویان دانشگاه آزاد نجف آباد اصفهان
١۴-جمعی از دانشجویان هنر دانشگاه‌های تهران

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو
برگرفته از:
کیهان لندن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.