رفتن به محتوای اصلی

چرا استخدام جاسوس در ایران این قدر آسان شده است؟
29.11.2020 - 22:12

 روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در گزارشی در مورد ترور محسن فخری‌زاده، عضو سپاه پاسداران، به نقل از مقامات جمهوری اسلامی ایران نوشت: «فخری‌زاده در دو دهه اخیر بیش از هرکسی دیگری در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران اطلاعات داشت... او در واقع مدیر برنامه نظامی‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای ایران بود. او بود که تصمیم می‌گرفت چه کسانی استخدام شوند و چه سمت‌هایی بگیرند، چگونه برنامه هسته‌ای سرّی بماند، و چگونه دانش فنی و توانایی اتمی ایران حفظ شود.»

وال استریت ژورنال، در مقاله‌ای تحليلى نیز اظهار نظر کرد که ترور محسن فخری‌زاده نشان دهنده ضعف قدرت امنیتی در داخل ایران و سهولت جذب جاسوس برای دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای خارجی است.

کامران بخاری، در مقاله «خانه هم برای رژیم ایران امن نیست»، نوشت: «ترور فخری‌زاده نشان داد که گرچه رژیم تهران غیرنظامیان خارجی یا دوتابعیتی را که وارد ایران می شوند به جاسوسی متهم می کند، در همان حال ماموران اطلاعاتی آمریكا و اسرائیل در داخل ایران رخنه کرده‌اند.»

 به نوشته وال استریت ژورنال،: «افزایش فعالیت‌های جاسوسی در ایران که بازتابی از سهولت جذب مامور برای دستگاه‌های سرویس‌های اطلاعاتی خارجی است، پس از سرکوبی اعتراضات آبان ماه گذشته، بیشتر و آسانتر شده‌است.»

از نگاه این مقاله، «واکنش تهران به ترور دانشمند هسته‌ای خود، بستگی خواهد داشت به مذاكره احتمالی با دولت جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریكا، درباره توافق هسته‌ای جدید.»

ایلی مور گیلبرت، پژوهشگر و استاد پژوهش‌‌‌های اسلامی‌ دانشگاه ملبورن استرالیا در شهریور ۱۳۹۷ برای شرکت در هفتمین کنفرانس بین المللی شیعه‌شناسی در قم از سوی دانشگاه الزهرا به ایران دعوت شده بود. او حین خروج از ایران در فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد و پس از مدتی به اتهام جاسوسی برای اسرائیل حکم ده سال زندان او از سوی دادگاه انقلاب اسلامی‌ صادر شد.

مشخص نیست که بازداشت کایلی مور گیلبرت در ابتدا به دلیل تلاش جمهوری اسلامی‌ برای مبادله او با اعضای زندانی سپاه قدس در تایلند صورت گرفته باشد. بنا بر اظهارات کیلبرت، سپاه قدس در ابتدا به او پیشنهاد همکاری و جاسوسی می‌دهد (احتمالا از دولت بحرین به دلیل سفر‌هایش به منامه) که او این امر را نپذیرفته بود. این مسئله بنابر ادعای گیلبرت منجر به بازداشت او می‌شود و در نهایت به صدور حکم زندان به اتهام جاسوسی برای اسرائیل می‌شود. سرانجام با رایزنی‌‌های بین وزارت خارج ایران و استرالیا، کایلی مور گیلبرت به شرط آزادی سه عضو زندانی سپاه قدس در تایلند روز چهارشنبه ۵ آذرماه آزاد می‌شود.

به نظر می‌رسد که آزادی گیلبرت و معاوضه وی با سه عضو زندانی سپاه قدس در تایلند با هماهنگی دولت اسرائیل صورت نگرفته‌است و این امر در نهایت منجر به تصمیم برای ترور محسن فخری زاده مهابادی در بعد از ظهر جمعه شد. این امر می‌تواند هشداری باشد از سوی دولت اسرائیل به رژیم جمهوری اسلامی‌ تا با گروگان‌گیری شهروندان کشور‌های خارجی برای آزادسازی اعضای گروه‌های امنیتی و تروریستی وابسته به خود از زندان کشور‌های اروپایی و آسیایی استفاده نکند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایندیپندنت فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.