رفتن به محتوای اصلی

انتقام بهروز وثوقی از خاتمی و میرحسین پس از ۴۲ سال!
10.04.2021 - 11:13

بهروز وثوقی با انتشار پستی در حساب اینستاگرام خود نوشت که مسئول و عامل ممنوع‌التصویری او، ناصر ملک مطیعی، فردین و برخی دیگر از هنرمندان پیش از انقلاب؛ «محمد خاتمی، میرحسین موسوی و محسن مخملباف» بوده‌اند.

طی ماه‌های اخیر و با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری، بسیاری از فعالان سیاسی جناح‌های درون حاکمیت سعی کردند تا با وعده بازگشت بهروز وثوقی به ایران، برای خود اعتبار کسب کنند. این در حالی است که عملکرد آنها طی ۴۳ سال گذشته به‌وضوح نشان داده که همیشه با حضور فعال هنرمندان پیش از انقلاب در ایران مخالفت کرده‌اند.

پس از درگذشت ناصر ملک مطیعی، بسیاری از مردم با یادآوری مسئولیت و سمت‌های محمد خاتمی، محمد بهشتی، میرحسین موسوی و محسن مخملباف در اوایل انقلاب و دهه ۶۰، تصمیم بر خانه‌نشینی و بیکاری این ستارگان محبوب را با آنها دانستند.

چندی پیش، بیش از صد نفر از هنرمندان و فعالان هنری کشور طی نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، خواهان بازگشت بهروز وثوقی به کشور شدند. آنها در نامه خود نوشتند: «ما، جمعی از هنرمندان، فیلمسازان و نویسندگان و دست‌اندرکاران امور فرهنگی، از شما می‌خواهیم، یک بار برای همیشه تدبیری صورت گیرد تا هنرمندانی که صرفاً به جهت کار هنری و فرهنگی با ممنوعیت خروج و ورود و ممنوعیت کار روبرو هستند، بدون ایجاد مزاحمت بتوانند به وطن خود، رفت‌وآمد داشته و از حق طبیعی کار و فعالیت بهرهمند شوند.»

در مقابل، محمدجعفر منتظری، دادستان کل جمهوری اسلامی با فاسد خواندن بهروز وثوقی، گفت: «عده‌ای راه افتاده‌اند و می‌گویند هنرمندان ایرانی خارج از کشور بازگردند، کسی نمی‌تواند مانع از بازگشت یک ایرانی به وطنش شود اما اگر او مرتکب جرمی شد، نباید برای او فرش قرمز پهن شود، آنها می‌خواهند کسی که فسادش فراگیر شده و بعد به آمریکا فرار کرده است را دوباره با عزت و افتخار به کشور برگردانند.»

 

از سوی دیگر، روزنامه کیهان که بازتاب دهنده دیدگاه رهبر جمهوری اسلامی است، نوشت: «بهروز وثوقی به دلیل کارنامه سیاهش در خیانت به ملت حتی برای یک بار هم به کشورش برنگشت...همان طورکه در طول سال های پس از انقلاب هم هیچگاه حتی برای ورود مجرم‌ترین و خیانتکارترین افراد به کشور ممنوعیتی وجود نداشت. چنانچه مردم ایران در آرزوی بازگشت شاه و محاکمه‌اش بودند، همانطور که همین امروز در آرزوی بازگشت یا بازگرداندن خیلی از مجرمان و خائنان به ایران هستند؛ از خاوری گرفته تا کشمیری و مریم رجوی و تروریستهایی مانند او و تا بهروز وثوقی».


اگرچه حسن روحانی نیز به این نامه واکنشی نشان نداد تا شاید موضوع به‌مرور زمان، از یادها فراموش شود.

پس از انقلاب سال ۵۷، بسیاری از هنرمندان پیش از انقلاب به دادگاه فراخوانده شدند و تهدید شدند که در صورت ادامه فعالیت خود ممکن است به زندان یا عواقب بدتری رو به رو شوند. این تهدیدها در حالی رخ می‌داد که بسیاری از افراد لشگری و کشوری و افراد مشهور پیش از انقلاب یا به دلیل ترس از جان خود از ایران گریخته بودند و یا اعدام شده بودند.

با این حال، ناصر ملک مطیعی و محمدعلی فردین پس از انقلاب در فیلم «برزخی‌ها» ایفای نقش کردند اما پس از توقیف این فیلم این دو بازیگر دیگر نتوانستند به سینمای ایران بازگردند. پس از این ماجرا، عبدالمجید معادیخواه، وزیر وقت ارشاد ناچار به استعفا شد و سیدمحمد خاتمی جانشین او شد.

معادیخواه، در این رابطه می‌گوید: «برخی مطبوعات مانند کیهان که توسط خاتمی اداره می‌شد به ما می‌تاختند و کسانی مانند محسن مخملباف فریاد وااسلاما سر می‌دادند. در آن هیاهو هیچ‌کس نپرسید اصلاً داستان فیلم «برزخی‌ها» چیست؟»

ایرج تقی‌پور، یکی از تهیه‌کنندگان سینما نیز دراین‌خصوص می‌گوید: «برای اینکه محمدعلی فردین بتواند در سینمای پس از انقلاب بازی کند از نهادهای مذهبی و چهره‌های برجسته ارزشی در قم برای او نامه گرفته شده بود، ولی محسن مخملباف آن مجوز را پاره کرد و گفت اجازه نمی‌دهد یکی مانند فردین روی پرده سینما برود.»

به گزارش رکنا، محمد بهشتی از مدیران سینمایی دهه شصت با اشاره به ایدئولوژی انقلاب اسلامی گفت: «وقتی می‌گفتیم سینما، مردم یاد چیزهایی می‌افتادند و ما با تغییراتی می‌خواستیم مردم یاد آن چیزها نیفتند. به همین علت برخی از سوپراستارها تا یک زمانی نباید حضور می‌داشتند، این به این معنی نبود که این‌ها آدم‌های بدی بودند. چه‌بسا که انسان‌های شریفی بودند.»

بهشتی در ادامه گفت: «آقای وثوقی از طریق شخصی پیام دادند که به ایران بازگردند و من در جواب به ایشان گفتم که اگر از لحاظ مالی و امنیتی مشکلی ندارند، دلیلی برای عدم حضورشان در ایران وجود ندارد.»

با این حال و برخلاف این ادعا، هنوز برخی از خوانندگان داخل کشور به دلیل آنکه در سفر خارجی خود با بهروز وثوقی دیدار کرده‌اند و یا بر مزار هایده حضور یافته‌اند، ممنوع الکار هستند

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.