رفتن به محتوای اصلی

نگاهی به شرایط موجود اقتصادی در دست تحویل به جناب رئیسی
28.07.2021 - 11:25

گذری به اوضاع اقتصادیمان  !

* سال ۹۲ آقای روحانی دولتی را با نرخ تورم حدود  ۳۵ درصد که معرف بسیاری چگونگی ها بود  تحویل گرفت و اکنون تورم بیش از  ۴۴ درصدی را  به ارث می‌گذارد ،ضمن اینکه میگوید : تمامی مصیبت‌ها را به گردن او نیندازند و موانع و مشکلاتی را که مجموعه  دستگاه حاکمه  بر سر راه او به وجود آوردند، در نظر بگیرند!

*  وی با ادعای آغاز فصلی تازه  و ایجاد تغییرات بنیادی در سیاست‌های اقتصادی پیشینیان با چشم فرو بستن از چگونگی ها ، به صحنه  آمد و تک‌ نرخی کردن تورم یکی ازهدف‌های اصلی او ، در حد شعاری بیش نبود .

*انفجار نقدینگی در هشت سال بگذشته نماد اوج بی‌بند وباری در سیاست اقتصادی تیم روحانیست  که تورم بالای ۴۴ درصد پیامد اصلی آنست ، درحالیکه بخوبی میدانست که پیشوا در اوایل کار ؟ اعلام نمود ه بود  «اقتصاد مال خراست!»  

*روحانی  در دور دوم در نقش کارپرداز بزرگ هرگونه داعیهٔ اصلاحات را در عرصهٔ اقتصادی کنار گذاشت و به سیاست «از این ستون به آن ستون ، به امید فرج و اثر بخشی دعا » روی آورد.

*این «فرجام نا بخردی ها  ئی است » که مغایر با شعار «استقلال بانک مرکزی » این نهاد را عملاً به چاپخانه‌ای مطیع اوامر و در اختیار نیاز‌های پولی حکومت دقیقا بر خلاف «منافع ملی ایرانیان » بدل نمود .

*حجم نقدینگی « حدود  ۴۶۰ هزار میلیارد تومانی در زمان تحویل سال92  » را در پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ به سه هزار ۶۰۱ هزار میلیارد تومان (یعنی حدود 8 برابر- معادل سنوات تکیه زدن  بر مسند ) افزایش داد ،آنچنانکه دراردیبهشت سال جاری هر روز بطورمتوسط ۹۰۳ میلیارد تومان اسکناس چاپ شده است !

*در جریان مناظره‌های انتخاباتی فاش شد حکومت از اردیبهشت ماه ببعد برای پرداخت حقوق کارمندان خود از تنخواه‌ گردان (منابع بانک مرکزی) استفاده کرده و خواهد نمود !

*یکی از پیامد‌های اصلی تبدیل شدن بانک مرکزی به چاپخانه: فرو غلتیدن هرچه بیشتر اقتصاد کشور در دور باطل تورم و افزایش قیمت کالاها و خدمات است.

* شکست مفتضحانه حکومت در مبارزه با آفت تورم،فراتر از  فرد دوراز اختیار مورد نظرآنهم در واپسین روزها  ،بروال 4 دهه عدم  صلاحیت  نظام فاقد نظم و برنامه در انجام اصلاحات بنیادی اقتصادی ،برای ریشه‌کن کردن یکی از مهمترین عوامل نابودی سلامت جسم و روان ،ارزشها ، اعتبار و اخلاق ایرانیان در گرداب فلاکت میباشد .

* تردیدی نیست که ناکامی حکومت در حفظ و پیشبرد «برجام» و عادی‌سازی  روابط بین‌المللی، که به تحریم‌های بسیار سنگین اقتصادی در پی خروج واشنگتن از موافقتنامه هسته‌ای انجامید،امید و برنامه های «حکومت فاقد تدبیر وضد امید» را بر باد داد.

* با اوج‌گیری نرخ تورم، بجای مقابله با ریشه‌های اصلی این رویداد - برآمده از ناتوانی ،بعنوان مسکن ،حق الزحمه و مواجب نیروی در اختیاررا با افزودن بر میزان چاپ اسکناس بالا میبرند .

* جبران تورم با افزایش حقوق به حجم نقدینگی افزوده وبه بیشترشدن نرخ تورم منجر می‌شود.

* در این شرایط،حقوق بگیران ثابت آن‌چه را از راه افزایش حقوق به دست می‌آورند، زیر فشار تورم بسرعت انچنانکه هر روز شاهدیم از دست می‌دهند و دور باطل تداوم می‌یابدو در اینده نزدیک کوس رقابت را در« گرانی مایحتاج عمومی » از ونزوئلا خواهند ربود و بر افتخارات میفزایند .

* طبعاً افزایش حقوق به کادر دولت محدود نمیشود و دیگر مزدبگیران در تمامی صحنه ها ، زیر فشار تورم مطالبات خود را بالا میبرند و روزگار پر آب و چشم فعلی ره اورد این خیانت در پوشش توجه به وضع معیشت احاد جامعه ...

*دولت منتصب سیزدهم آیا توان مدیریت این مهمترین و ریشه ای ترین معضل را خواهد داشت ....؟

**بنظر نگارنده به این دلیل که عامل اصلی اصلاح وضعیت در تمامی جهات مخصوصا اقتصادی :برقراری روابط معقول بین المللی ، پرهیز از دشمن پنداری ، سپردن کار به متخصصین که تعهد واقعی تعریف میشود ، دوری از شعارو دخالت در امور دیگر کشورها با هر توجیهی ، پاسخگوئی  و نکاتی از این قبیل .. امید فرجی نیست و درب برهمان پاشنه خواهد چرخید ..

*ارزیابی  چگونگی این نگاه و درجه درستی انرا ! که در همین نزدیکی هاست ،در  پایان همین سال  خواهیم دید  !؟

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ضیاء مصباح
برگرفته از:
اطلاعات و اسناد مربوط
اخبار و گفته ها ییکه در وسایل ارتباط جمعی آمده است

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.