رفتن به محتوای اصلی

دانمارکی ها : انرژی هسته ای گران نیست اگر ما آن را بخواهیم - گران است اگر آن را نخواهیم
22.01.2022 - 11:18
ترجمه و تلخیص:
کیانوش توکلی

چند حزب سیاسی دانمارک  بحث درباره استفاده  نیروگاه هسته ای در دانمارک را دوباره  در رسانه های این کشور به بحث گذاشته اند و بسیاری از کارشناسان معتقدند که واقعاً منطقی استت که تقریباً 100 نیروگاه هسته ای در اروپا وجود دارد که 15نیروگاه   در مجاورت دانمارک قرار دارند بطور مثال نیروگاه هسنه  Ringhals در سوئد با دانمارک حدود30 کیلومتر فاصله دارد.

 نظرسنجی ها در دانمارک  نشان می دهد در حالی که در میان مردان جوان اکثریت  خواهان  بکار گیری نیروی هسته ای وجود دارد، مخالفت ها در میان افراد مسن و زنان بیشتر است. به طور کلی، مقاومت در برابر انرژی هسته ای  از 73 درصد در سال 2007 به44 درصد در سال 2022 کاهش یافته است. و اکنون با گران شدن قیمت انرژی از سوی روسیه؛  مخالفت با آن بسیار کمنر شده است . بطور مثال شش سال پیش، تنها 17 درصد خواهان انرژی هسته ای در دانمارک بودند. امروز، تصویر کاملاً متفاوت است . بر اساس یک نظرسنجی جدید، تعداد دانمارکی‌هایی که طرفدار انرژی هسته‌ای هستند از سال 2016 تاکنون دو برابر شده است.

یک وزیر دانمارکی  به درستی می نویسد، انرژی هسته ای در 30-40 سال گذشته با فرض خطرناک بودن تشعشعات در مقادیر کم (که هرگز به هیچ وجه از نظر علمی اثبات نشده است) گران شده است.

شایان ذکر است که  در دانمارک نیروگاه هسته ای وجود ندارد. اکثریت سیاستمداران در سال 1985 به این موضوع نه گفتند. حتی با وجود اینکه در دانمارک انرژی هسته ای نیست، این سوال همچنان مطرح است. در سطح بین المللی، انرژی هسته ای بخش بزرگی از عرضه انرژی جهان، یعنی 15 درصد از کل مصرف برق جهان را تشکیل می دهد. بسیاری بر این باورند که انرژی هسته ای در آینده اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

طرفداران انرژی هسته ای
طرفداران آن بر این باورند که انرژی هسته ای یکی از سازگارترین اشکال انرژی با محیط زیست است زیرا انرژی هسته ای محیط زیست را با CO2 آلوده نمی کند.

بحث دیگر امنیت عرضه است که در برنامه ریزی تامین انرژی جامعه مهم است. زیرا اگر برق رسانی قطع شود جامعه متوقف می شود(مثلا تحریم روسیه). نیروگاه های هسته ای از اورانیوم به عنوان سوخت استفاده می کنند و این مزیت را دارد که در بسیاری از نقاط جهان یافت می شود، در حالی که کل منابع زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی جهان به کشورهای نسبتا کمی محدود است. علاوه بر این، سوخت اورانیوم در جهان برای صدها سال مصرف یا حتی بیشتر وجود دارد.

امروزه کمتر از 1 درصد انرژی موجود در سوخت اورانیوم مصرف می شود، اما با راکتورهای جدید می توان تا 90 درصد انرژی را مصرف کرد. این به نوبه خود نیازمند سرمایه گذاری های کلان است. یک نیروگاه هسته ای بزرگ جدید تقریباً 15 تا 25 میلیارد کرون کرونه هزینه دارد..

استدلال سوم طرفداران برای انرژی هسته ای این است که تولید برق از این طریق نسبتاً ارزان است. برق تولید شده توسط انرژی هسته ای نیز نسبت به نوسانات قیمت اورانیوم چندان حساس نیست. این به این دلیل است که قیمت اورانیوم   5 درصد کل هزینه بهره برداری از نیروگاه هسته ای. هنگام استفاده از نفت، گاز طبیعی یا زغال سنگ، قیمت آنها 60 تا 70 درصد هزینه های عملیاتی را تشکیل می دهد. بنابراین، اگر سوخت های فسیلی گران شوند، سریعتر متوجه قیمت آن می شوید. در آینده، هیدروژن ممکن است به بخش مهمی از سیستم انرژی تبدیل شود و تولید هیدروژن با استفاده از انرژی یک نیروگاه هسته ای آسان و ارزان است

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.