رفتن به محتوای اصلی

اطلاعیه مشترک دوسازمان ترکمنصحرایی در رابطه با جنگ در اوکراین
07.03.2022 - 22:40

رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه، برای حل مسایل و مشکلاتی که روسیه در رابطه با اوکراین دارد، راه جنگ را پذیرفته در روز 24فوریه 2022 فرمان اعزام قوای نظامی صادر نمود و دنیا را در وضعیت بیم وهراس جدیدی قرار داد.

 

کانون فرهنگی وسیاسی خلق ترکمن که درپاسخ به الزاماتی ازسال 2017 میلادی با عنوان "سازمان فرهنگی و سیاسی ترکمن صحرا" نیز فعالیت می کند، این اقدام نا درست فدراسیون روسیه را به زیان صلح درجهان و منطقه دانسته در همبستگی با طرفداران صلح  خواهان عقب نشینی وتوسل به تلاش در راه صلح، تفاهم وهمکاری هرچه گسترده تر جهانیان برای نهادینه شدن حقوق بشر، آزادی ، دمکراسی و زندگی مسالمت آمیز درجهان می باشد.

 

دو کشور اوکراین وفدراتیو روسیه که اکنون متاسفانه درحال جنگ اند تا فروپاشی «اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی» دو عضو قدرتمند و اصلی آن بودند. بطوریکه ادامه حیات آن اتحادیه با 15 جمهوری بدون هرکدام از این دو جمهوری غیر ممکن بود. بدین خاطر 17 روز پس از آنکه رؤسای سه جمهوری فدراتیو روسیه، اوکراین و بلاروس در 8 دسامبر 1991 پیمانی را برای انحلال اتحاد جماهیر شوروی امضا کردند. در 25 دسامبر 1991 میلادی گارباچف رسما از ریاست ‌جمهوری اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی کناره‌گیری کرد. بدین ترتیب فردای آن روز،  در 26 دسامبر، شورای عالی اتحاد شوروی استقلال پانزده کشور مستقل جدید را به رسمیت شناخت و در واقع خود را منحل اعلام نمود.  

 

لازم به یادآوری است که برخلاف روزگار جدیدی که بدنبال انقلاب اکتبر 1917میلادی، بویژه پس از تشکیل «اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی» در1922 در جهان آغاز گشت، ترکمنهای ایران درفضای تاریخی جدیدی قرار گرفتند که ابرقدرتهای جهانی در«دوره ی استعمار کهن» توافق و تحمیل کرده بودند. درنتیجه ترکمن صحرا از 1304 خورشیدی برابر با 1925 میلادی توسط حکومت کودتایی رضا پهلوی اول "تصرف شد" وبا شکست "انقلاب مشروطه" دوره حکومت محلی براساس "انجمن ایالتی و ولایتی" اولین قانون اساسی ایران پایان یافت ومدارس ترکمنی با آموزش علوم جدید بسته شده تحصیل در مدارس دولتی تنها بزبان فارسی مقدور گشته است. از آن زمان تا پایان عمر کشور اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در 1991 میلادی سه نسل از مبارزین حق طلب ترکمنهای ایران به آن کشور پناهنده و درفضای امنیتی ناشی از حکومت تک حزبی شوروی ضربه های مهلکی را متحمل شده به درجات مختلف آسیب دیدند. 

 

امید است با برگزاری کنفرانسی بزرگ به همت «سازمان ملل متحد»، جنگ بین دوکشور عضو «سازمان امنیت وهمکاری اروپا» با یک توافق بین المللی مهم به نفع صلح و ترقی و زندگی مسالمت آمیز درجهان پایان یابد.

 

سازمان فرهنگی و سیاسی ترکمن صحرا

سازمان مدافعان حقوق بشر ترکمنصحرا

 

شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۵ مارس ۲۰۲۲ 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

بهمن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.