رفتن به محتوای اصلی

ژوئیه 2007

نگاهی به مستند "تختگاه هیچ کس" تهیه شده توسط ناصر پورپیرار

دلایل بسیاری که در این مستند برای اثبات فرضیه تاریخی جدیدی که آقای پورپیرار آن را مطرح کرده ارائه می شود مبنی بر اینکه مجموعه تخت جمشید، در مراحل اولیه ساخت بوده و هرگز به بهره برداری نرسیده است، به نظر بسیار مستدل و غیر قابل انکار می آید. البته من در اینجا قصد پرداختن به این دلایل و رد و یا اثبات آنها را ندارم ولع را از کنترل همه خارج خواهد کرد و با فروپاشی حکومت مرکزی و عدم وجود یک گزینه جایگزین که مقبول همه باشد، گروه هستیم باید به مسائل تاریخی همانگونه که رخ داده بنگریم و نه...

جنایت بر علیه بشریت ، رفتار متفاوت چرا؟

چطور شد از میان انبوه جنایتکاران که جنایت شان بر علیه بشریت عیان است و یدی طولانی هم در جنایت دارند و چندین برابر جنایت عمر البشیر جنایت مرتکب شده اند فقط بسراغ او رفتید ؟ آیا انتخاب او و فراموش کردن دیگران دلایل خاصی دارد ؟ نقض حقوق بشر در ایران چنان وحشیانه صورت میگیرد که میتوان گفت وحشیگری بخشی از فرهنگ جمهوری اسلامی شده است ، در کدام کشوری نوع لباس پوشیدن ، مهمانی ترتیب دادن ، خندیدن ، شادی و عشق ورزیدن و غیره جرم محسوب میشود؟

عضو ایران گلوبال شوید و نوشته مورد علاقه خود را در سایت بگذارید

س از دهسالی که از عمر وب سایت های سیاسی ایرانی می گذرد با نگاهی نه چندان کارشناسانه متوجه تفاوت در بین آنان خواهیم شد که اساسی ترین اختلاف به نوع رابطه "گرداننده " و "کاربر" است و براین اساس در دهسال گذشته به سه نسل از سایت ها سیاسی بر می خوریم .
_ ایران گلوبال اولین سایت سیاسی است که بدون سر دبیر و یا شورای سردبیری و بر مبنای " سردبیر خودم" ادراه می شود شما در صورت علاقه می توانید با ما همکاری کنید و مقالات مورد علاقه خود را از دیگر سایت ها را؛ برای چاپ در ایران گلوبال ارسال کنید...

یادآوری نکاتی در بارهء " جنگ افروزی قومی و پیامد های آن" 2

هر کسی سه قوم ایرانی: ماد، پارت، و پارس را ازهم جدا و یا در هر نقاط دنیا که باشند تفاوتی بین آنها گذارد، خیر خواه ایرانیان نیست، از این گذشته به میان کشیدن چنین بحث های تاریخی قصد کُشتی گیری و برزمین زدن این و آن، و یا سر مچ گیری و رو کم کردن که در گوشه ای از فرهنگِ رشد نکرده و رایج در ایران هست، نیست، بلکه پی بردن به واقعیّت های تاریخی و شفافیّت بخشیدن به موضوعات مردم شناسی و قومی است، تا شاید بر مشکلاتِ آن بکاهد و بر جمع و جور کردن آن بینجامد.

در داستان باز هم "شهید قلب تاریخ است"!

در داستان ، در مقابل قهرمان یک ضد قهرمان هم ساخته می شود از انجا که شخصیت های " منفی"در این قصه اکثرا بدست رزیم کشته شده اند ؛ از این رو شخصیتها منفی این داستان به ضد قهرمان مبدل نمی شوند؛ چرا که هنوز "شهید ، قلب تاریخ" است و در عمل نقدی هم صورت نمی گیرد بویزه که در ما سیاسیون فرهنگ شهید پرستی، هنوز بسیار قوی است. همچنین در داستان اسامی مستعار بکار می رود که جنبه حقوقی ندارد و بکار یک محقق تاریخ نمی اید.

سوالاتی از خانم برادران در باب سیاست حذف مارینا نمت و نقد مدرن

خانم منيره برادران !اما چرا شما و نيز دوستانتان فکر مي کنيد که همه روايات از زندان اوين بايستي مشابه باشد؟ چرا از ياد مي بريد که اين يک خاطره نويسي است و خاطره نويسي هميشه يک روايت شخصي است و متاثر از چشم انداز شخص؟ راستي فکر کرده ايد که چرا همه خاطرات شما و دوستانتان يگانه است و چرا ناتوان از ايجاد خاطرات و روايات مختلف از زندان هستيد؟ چرا حتی کلماتتان مشابه است و خواندن یک روایت شما به معنای خواندن همه روایات شماست؟اشتباه از نگاه ديکتاتورمنشانه و تک روايتي شماست.

پرسش و پاسخهایی در مورد مساله ملیتها در ایران 2

آنچه می خوانید گزیده ای است از مباحثات شکل گرفته به صورت پرسش و پاسخ در کامنت های مقالاتم در سایت ایران گلوبال با خوانندگان ؛در اینجا بخش دوم بحثها که با عبور از مسائل تئوریک و نظری به مسائل بسیار مهمی از جمله به یافتن راهکارهای عملی برای آینده سیاسی ایران پرداخته است، آورده می شود. امید است که این نوشته ها بتواند کمکی باشد برای حل مساله برقراری دموکراسی پایدار در ایران آینده.

در باره "خبر هولناک"

او از رهبری پس از 55 صحبت می کرد واز تصمیمات احمقانه ان می گفت .... ادامه داد روزی در یکی از خانه های تیمی پسری ، دختری را بوسید و کسی این "خبر" را به رهبری رساند و رهبری سازمان تصممیم گرفت که پسر را دادگاهی کنند ؛ او به اعدام محکوم شد در نتیجه برای اجرای" حکم " وی را به بیابان های اطراف مشهد می برند ولی پنجه شاهی را نکشتند و تنها کمر چریکی اش را پس گرفتندو او را در همانجا رها کردند " رضا غبرایی علیرغم اینکه با این شیوه مخالف بود ولی از ترس اینکه این خبر به گوش ساواک برسد...

یورش تراژیک کمیک قهرمانان تبعیدی به مارینا نعمت

موضوع مهم ما مهاجرین ایرانی، گذار از فرد تبعیدی و دگردیسی به مهاجر چندلایه ایرانی، دگردیسی به ایرانی دوملیتی، بوسیله عبور از این فرهنگ سنتی قهرمان گرایانه و از طریق قبول نگاه مدرن و ایجاد تلفیق مدرن خویش است. این گذار و دگردیسی مهم بدون رهایی از این نگاه قهرمانانه و سنتی و بدون تن دادن به بحران مهاجرت و <مرگ خدا> و ایجاد انواع و اشکال نگاههای تلفیقی و ایجاد انواع و اشکال فردیت چندلایه ایرانی و متفاوت و گیتی گرایی ایرانی غیرممکن است.

مشکل نشست پاریس پارانویای تجزیه

آقای داریوش همایون، اصرار دارند که زیر مجموعههای ملی ملت ایران را اقوام بنامیم؛ اما، معتقدند که افراد این اقوام در کل سپهر سیاسیِ ایران باید نقش شهروندان را بازی کنند؛ و پرسش من این است آخر چگونه می شود این یک بام و دو هوا را ادامه داد؟ می خواهیم وارد جهان نوین بشویم؛ می خواهیم تمدن صنعتی را در کشورمان مستقر کنیم؛ دریافتهایم که جز این راهی برای بقا وجود ندارد.