رفتن به محتوای اصلی

استیضاح احمدی نژاد در دستور کار نظام
06.10.2012 - 03:13

 

 برگزاری اجلاس کشورهای غیر متعهد در تهران و عدم بازدهی کافی و هم چنین نا امید شدن از مرسی و دهن کجی وی به خامنه ای  تلنگری شد برای خامنه ای تا بلکه بار ديگربتواند با کمک نیروهای داخلی و کهن خود اعتبار و حیثیت کمرنگ شده خود را بازیافته و احیا کند. 
در اين مسير نگاهي داريم  برسير حوادث مهمی که رخداده است .
۱- بستن سفارت ایران توسط دولت کانادا 
۲- افزایش تحریم ها و مسدود شدن راههای دور زدن تحريمهاتوسط جمهوری اسلامی .
۳- افزاش وسیر صعودی بی رویه ارز و بی اعتباری ریال 
۴- تاکید مکرر جموری اسلامی مبنی بر حمایت از سوریه و اظهاراتی دال بر تاييددخالت نیروهای ایران در سوریه و لبنان
۴- کمک های ميلیونی به سوریه و نادیده گرفتن رنجهاي مردم ايران بطور مثال مصیبت زدگان زلزله آذربایجان 
۵-ابقاء سعید مرتضوی در پست جديد خويش
۶- زمزمه هایی از سوی کارگزاران و حامیان هاشمی رفسنجانی مبني برتمايل آنها به بازگشت وحضور در صحنه سياسي کشور
۷-سفر احمدی نژاد بهمراه تعداد زيادي از بستگانش به نیورک
۸-هزینه هنگفت سفر احمدی نژاد وهيات همراه وي طي اقامت در نيويورک
۹-توهین احمدی نژاد به مجلس و عقب نشینی احمدی نژاد و اظهار تمايل وي براي ايجادرابطه باآمریکا 
۱۰-دستگيری فرزندان هاشمی
-۱۱تعین خط قرمز و تهدید نتانیهو در سازمان ملل
۱۲-دستگیری جوانفکر 
۱۳-مصاحبه مطیو عاتی احمدی نژاد و اعتراف به کارشکنی نیروهاو مافیای ارز
۱۴هشدار ولایتی به احمدی نژاد در مورد رابطه با آمریکا
۱۵ تحصن و راهپیمایی های کسبه و تجار تهران و تعطیلی بازار
۱۶- حمله کیهان به احمدی نژاد و اظهارات منصور ارضی مبنی بر معصوم بودن رهبری و مستثنی کردن او از موقعیت فعلی 
۱۷-محتوا و مضمون شعارها بر ضد احمدی نژاد 
۱۸-عقب نشینی جمهوری اسلامی در مورد سوریه
۱۹-نطق اخیر هاشمی رفسنجاني و خاتمی برای شکل گیری آشتی ملی 
۲۰-حمله به دهکده مرزی ترکیه توسط سوریه و مقابله به مثل ترکیه
 
 
حوادث فوق کمتر از یکماه در داخل وخارج ایران ودر رابطه مستقيم با ايران  به وقوع پیوسته وبرخی از آنها تحت الشعاع دیگری قرار گرفته است .
نگارنده بر این باور است که رهبری با چرخشی موزون در صدد  ترمیم  اعتبار مخدوش شده خود ميباشد . 
همگان مي دانند که احمدی نژادمورد تایید رهبر  بود بطوری که حیثیت سیاسی و شخصی هاشمی رفسنجانی در این کشمکش لکه دار و احمدی نژاد یکه تاز میدان شد و  قدرت سياسي خود را در مرحله دوم رياست جمهوري به تثبيت  رسانيده وتا حد   عصیان وتمرداز رهبری به پیش برد.
  دسترسی وی به اسرار اطلاعاتی و فساد مالی فرزندان رهبر و نور چشمی های خامنه ای باعث شد تا قدرت مانور وی در اينراه افزون شود .
عرصه بر خامنه اي تاحد تنزل اعتباروي تنگ شده بود ووي رابر آن وا مي داشت  تا اعتبار ضایع شده خويش راباز يابد بطوريکه تعریف  و تمجید هایی را که به این جوجه اردک زشت نثار کرده بود  مخدوش نشود چرا که خدشه دار شدن نظرات قبلي وي در باره احمدي نژاد،خدشه دار شدن اعتبار خود وي تلقي مي شد.
 از طرفی نه مجلس حریف احمدی نژاد بود و نه بیت رهبری و زیاده روی های احمدی نژاد نیز آقا را به رعشه انداخته بود لذاوی چاره ای ندیدجز اينکه  بارديگر دست به دامان سياستمدار پیرو مکار ديرين نظام اسلامي يعني رفسنجاني شود .  در این راه  می بایستی نام رفسنجاني به شکلي دوباره بر سر زبانها مي افتاد وبهترين راه دستگيري فرزندان وي بود  تا جامعه دیدی قهرمان گونه به خاندان وي يابد وحتي وجهه وي را تا حد مخالف خامنه اي ودستگاه سياسي وي بالا ببرد،اين طرحي بود که خامنه اي وهاشمي باهم طراحي وبه مورد اجرا مي گذاشتند .
 مهدی هاشمی چند سالی بود که گم و گور شده بودکه  با نشان دادن چراغ سبز از سوی پدر راهی ایران میشود. وداع پدر با پسر حاکی از نمایشی قهرمانانه توام با مظلوميت تصنعي بود که هاشمي بتواند در دل عامه مردم رسوخ نمايد.
 
 مهدی روانه زندان شد و توپ وارد ميدان احمدي نژاد گرديد.
خامنه ای درصدد راهی بود تا جلوی زیاده روی های ریس جمهور خود منصوب کرده خود را باکمترین هزینه مسدود کند. گرچه تحریم های بین المللی اقتصاد بیمار ایران را مفلوک کرد ولی نقش مافیای
رهبری و سیاستهای پشت پرده رفسنجانی در بی ثباتی بازار مشهود است از طرفی رفسنجانی با این مانور  رسم وفاداري و تکریم و اخلاص به رهبری را بجاي مي آورد واز سوی دگر انتقام خود را از این جوجه اردک زشت خواهد گرفت لذا طرح افزایش نرخ ارز را سرلوحه شروع کار خود قرار داده است.  خامنه ای و رفسنجانی به خوبی واقف اند که بازاری ها در پی سود و منافع خود هستند و در این عرصه با تحریک این قشر ،احمدی نژادبيشتر ایزوله می شود از جهتی محبوبیت قشر فراموش شده موتلفه در اذهان زنده میشود و رهبری نیز در این سیر سیاسی اعتباری کسب خواهد کرد .

کسبه و بازاریان در این چند دهه، سکوت و بی‌تفاوتی را برگزیده بودند آنها نه قتلهای شصت و ۶۷ را لمس کردند و نه حتا در طول جنگ ۸ ساله به سود مردم قدمی‌ برداشتند و به جای آن نمک بر زخم ملت زدند و کالاهای ضروری و معيشتی جامعه را احتکار وانبار کرده و در این راه سود‌های کلانی بردند.

نویسنده بر این باور است که این حرکت اعتراضي از طرف نظام طراحی‌ شده تا بلکه روزنه‌ای باشد برای جلوگیری از انفجار اجتماعی که خود نوعی تخلیه انرژی اجتماعی تلقي ميشود و نظام، مصلحت در آن دیده بازاریان این وظیفه را بر عهده گیرند تاجوانان پر شور.

از طرفی‌ طراحي واجراي چنين اعتراضي میتواند فریبی باشد که دنیا فکر کند این نیز بهار ایرانی است و خطر حمله نظامی تا حدودی خنثي شود.

 احتمال می رود که در روزهای آتی بحث استیضاح ریاست جمهوری به علت عدم کفایت احمدی نژاد مطرح شود چنانچه این محتمل انجام شود رهبری و رفسنجانی به اهداف خود خواهند رسید . هر دو در این مسیر سود و نفع خواهند برد نخست آنکه احمدی نژاد از صحنه سیاسی حذف می شودوظاهرا نه به خواست رهبری، چه اگر چنین می شد خود رهبری مخدوش می شد و منزلت احمدی نژاد در بین عوام بیشتر .
 از سویی مانوری خواهد بود برای رهبری که عزل احمدی نژاد از سوی مجلس و به خواست مردم انجام گرفته است نه وي. سناریو رفسنجانی و خامنه ای طوری نوشته شده که نقش اول سناریو قهرمان داستا ن نباشد لذا در این پیش فزض دو احتمال نزدیک است . ابتدا با برگزاری انتخابات زودرس دراين برهه حساس در تلاش خواهند بود تا با طرح آشتی ملی بار ديگر اصلاح طلبان و کارگزاران و موتلفه به عرصه انتخاباتی باز گردند و بازار سیاسی و انتخابات را داغ کنند تا بلکه مردم را به پاي صندوق های رای کشیده  وازين راه هم براي رهبری و هم نظام کسب مشروعیت نمايند و هم اینکه رفسنجانی مظلوم!براي نجات نظام وارد گود می شود . فرض دوم آن است که پس از عزل احمدی نژاد، اداره دولت بر عهده مجمع تشخيص مصلحت نظام واگذار شودکه در هر دو صورت و محتمل نقش و سود هاشمی محفوظ خواهد بود و از طرفی رهبری به اهداف خود خواهد رسید ونظام نيز تا حدودي از بن بست داخلي وخارج خارج ميشود. در این برهه حساس سیاسی درونی و خارجی خامنه ای واقف است اگر درصدد عدم عقب نشینی از موضع هسته ای بر نیاید جنگ حتمی است و تنها فردی که در شرایط حساس جنگی می تواند هم نظام را مصون دارد و هم اعتیار وی را، کسی نیست غیر از رفسنجانی لذادرهر شکل ممکن هر دو جناحح سود خواهند برد .
 
انتشار از: امین موحدی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ايران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.