رفتن به محتوای اصلی

رئیس بنیاد بیماری‌های خاص: جان بیماران ایرانی به دلیل تحریم‌ها در خطر است
17.10.2012 - 15:44

بنیاد امور بیماری‌های خاص یک نهاد خیریه غیردولتی در ایران است و به گفته رئیس آن در سازمان ملل متحد هم نقش مشورتی دارد.

این بنیاد، بیماران تالاسمی، هموفیلی و دیالیزی را تحت پوشش خود دارد و به گفته مدیرانش به دلیل اینکه فعلا سرطان و ام‌اس تحت پوشش بیمه دولتی نیست، به مبتلایان به این دو بیماری هم کمک می‌کند.

خانم هاشمی در توضیح تاثیر تحریم ها بر وضعیت کمک رسانی به بیماران خاص گفته: "بیشتر از همه در داروهای بیماران سرطانی و ام اس در تنگنا هستیم. البته بیماران تالاسمی و دیالیزی‌ها هم سختی‌هایی دارند و همه اینها بر اثر مشکلاتی است که ریشه در تحریم بانکی و سختی در انتقال ارز دارد."

به گفته رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص، این بنیاد "در زمینه بیماران دیالیزی با کمبود تجهیزات یک بار مصرفی مانند صافی و پودر بی‌کربنات" مواجه است.

فاطمه هاشمی از ارسال نامه‌ای به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل خبر داده که در آن درباره خطراتی که ادامه این وضع جان بیماران ایرانی را تهدید می‌کند توضیح داده و گفته "تحریم‌ها نقض حقوق بشر است."

 

او گفته که بان کی مون در یکی از سخنرانی های اخیرش "روند کنونی را خلاف حقوق بشر خوانده و محکوم کرده اما این واکنش کافی نیست و ایشان به عنوان دبیرکل سازمان ملل وظیفه پیگیری دارد."

رئیس بنیاد امور بیماری های خاص گفته است که "همه اقلام مورد نیاز این بنیاد روشن و شفاف هستند و هیچ کاربرد مشترکی ندارند."

اشاره خانم هاشمی به تحریم صدور کالاهایی با کاربرد دوگانه به ایران است که می تواند در تسلیحات نظامی به کار برود و شورای امنیت سازمان ملل آن را وضع کرده است.

او گفته "حتی اگر این چنین هم باشد، نمی توان مانع از فرستادن آنها به کشورمان شد، چرا که حکم غذا را برای بیماران دارد و مستقیم با جان شمار بسیاری از مردم ارتباط پیدا می‌کند."

رئیس بنیاد امور بیماری های خاص پیشنهاد کرده که توجه به ارتباط بانک کشاورزی ایران با سازمان خواربار جهانی (فائو) و تحریم نشدن آن، می توان با هماهنگی سازمان بهداشت جهانی به این بانک اجازه داده شود که گشایش اعتبارات اسنادی مربوط به دارو و تجهیزات پزشکی را انجام دهد."

فاطمه هاشمی، رئیس بنیاد امور بیماری خاص است. این بنیاد در سال های ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی تاسیس شد

خانم هاشمی گفته که صدور این مجوز، می‌تواند "گره‌گشای بسیاری از بیماران و خانواده‌هایشان در ایران شود و کمترین کاری باشد که دبیر کل سازمان ملل در راستای کاستن آثار زیانبار تحریم بر سلامت مردم و دفاع از حقوق بشر انجام دهد."

به دنبال شدت گرفتن تحریم های بین المللی علیه برنامه های اتمی ایران، گزارش ها از کمبود داروهای اساسی در ایران حکایت دارد.

اتحادیه اروپا به تازگی دور تازه ای از تحریم ها را علیه ایران تصویب کرده که بر اساس آن هرگونه نقل و انتقال پول با بانک های ایرانی به جز موارد بشردوستانه، ممنوع است.

هرچند نقل و انتقال پول با بانک های ایرانی پیش از وضع تحریم های صادر شده ممنوع نبود اما به دلیل بالا رفتن هزینه ها و خطرات روابط مالی برای بانک ها در سطح جهانی، به گفته دست اندرکاران مسائل درمانی ایران و برخی از نمایندگان مجلس این کشور، حتی پیش از این هم گشایش اعتبارات اسنادی برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی به دشواری انجام می‌شده است.

مقام های ایرانی می گویند که تحریم های بین المللی ایران را "نیرومند" کرده است. آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، اخیرا وضع تحریم های پی در پی علیه برنامه های اتمی ایران را "وحشیانه" خوانده اما گفته که کشورش در برابر این فشارها، کوتاه نخواهد آمد.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز به تازگی تحریم های اتحادیه اروپا را "غیرمنطقی، غیراصولی، غیرانسانی و غیر قانونی" خواند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.