رفتن به محتوای اصلی

چه كسي بايد در اين مورد تحقيق کند؟ / گزارش تصویری از جنگلهای شمالی
23.10.2012 - 09:30

 بنا بر گزارش " کمپین صلح فعالان در تبعید" ؛ بر اثر قطع غیر قانونی و بی رویه درختان ؛ جنگل های شمالی کشور به سرعت در حال کاهش و نابودی می باشد

بر اساس ای گزارش؛ حمله به جنگل های شمال ، که با همکاری برخی نهادهای دولتی و زمین خواران بزرگ صورت گرفته ، فاجعه ای بی مانند در تاریخ این سرزمین را رقم زده است.

فروش متری جنگلها

درختانی که گاه صدها سال از عمرشان می گذرد ، به لحظه ای توسط اره ها و لودرها ، قتل عام شده اند تا سودجویان ، زمین جنگل ها و مراتع را "متر متر" بفروشند و به جای درختان ، آهن و سیمان بروید و جاده و ویلا و برج ، از لبه های ساحل تا بالای کوه ها پیشروی کنند و محیط زیست را به معنای کامل کلمه نابود کنند

به نظر شما درخت زیر چند سال قدمت دارد؟

جنگلهای شمال متری چند؟

تغییرات آب و هوایی و افزایش حوادث طبیعی چون سیل 

 تخريب و نابودي،  غارت عادي و سازماني،  دارد جنگل هاي شمال ايران را نابود مي كند،  توليد دوده و گازهاي مضر در منطقه جنوب البرز،  دست در دست كم شدن جنگلها داده،  و باعث شده اند يخچال هاي طبيعي بلندي هاي البرز تقریبا از بين بروند.  

کاهش سال به سال ارتفاع یخچالهای بلندی های البرز

همه اينها دست در دست هم داده،  و در پي آن تغييرات آب و هوايي را بدنبال داشته اند،  كم شدن بارندگي يا بارندگي بيش از حد سيل آور و خسارات ناشی از آن ( همچون واقعه بهشهر) از آن جمله است. 

باد که میکاری , طوفان درو می کنی / تصویری از سیل اخیر بهشهر

 نبود و كم شدن يخچالها،  برودت لازم را براي گرد آوري و گرفتن ابرها ايجاد نمي كند،  و ابر هاي باران زا در ادامه جريان هاي هوايي غرب به شرق،  بسمت ارتفاعات پامير و هندو كش مي روند.  چون تمام بارشان را همراه دارند،  و بخش ايراني آنرا تخليه نكرده اند،  در آنجا و كشور هاي تاجيكستان و افغانستان و پاكستان،  تبديل به سيل مي شوند.

 اين وضع دو خسارت عمده دارد،  اول با كمبود بارندگي در ايران خشكسالي شده،  و خسارت به توليدات كشاورزي و دامي و تاريخ كشاورزي ايران وارد مي كند.  دوم سيل در آن نواحي باز هم كشاورزي را ازبين مي برد،  و به مردم و كشور خسارت مي زند. 

کم شدن آبهای زیر زمینی

طبق اعلام متخصصین  هر هکتار جنگل می تواند تا 2500 مترمکعب آب را در خود ذخیره و حتی آن را تصفیه کند و به صورت چشمه سار در اختیار انسان قرار دهد، پس قطع درختان و تخریب جنگل ها، خواسته و یا ناخواسته از میزان آب های زیرزمینی کشور کاسته و معضلاتی را برای کشاورزان و دامداران و مردم ساکن پایین دست به وجود می آورد

تصاویری از قطع درختان جنگلها

  اين رویه به نوبه خود جريان هاي خطر ناك ديگري بدنبال خواهد داشت.  چه كسي بايد در اين مورد تحقيق نمايد،  و به مردم گزارش دهد؟

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
فعالان در تبعید

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.