رفتن به محتوای اصلی

درگذشت پیام آور خرد و راستی، گرامی باد
26.12.2012 - 19:17

به یاری اهورامزدا
درگذشت پیام آور خرد و راستی، گرامی باد
روز خور ایزد و دی ماه، برابر با پنجم دی ماه، سالگرد پر کشیدن بزرگ مرد پیام آور آریایی است. امروز ۳۶۷۳ سال از رفتن او می گذرد، بزرگ مردی که اندیشیدن برابر آیین راستی و رفتار کردن بر پایه خرد را به ما آموخت. بزرگ مردی که دگرگونه نگریستن به جهان هستی را به ما آموخت. بزرگ مردی که به ما آموخت، با آگاهی و اندیشه نیک به مبارزه با دروغ برخیزیم، نه با جنگ افزار. بزرگ مردی که به ما آموخت که هر کس در گزینش راه نیک و بد آزاد است، و نیکان راه نیک و بدان راه بد را خود برمی گزینند. بزرگ مردی که به ما آموخت، که دانا باید با دانش خویش نادان را آگاه سازد، و نادانی را شایسته آدمی نمی دانست. بزرگ مردی که به ما آموخت زندگی ما و پیشرفت ما فردی نیست، و باید خانواده و ده و شهر و کشور خود را آبادان سازیم تا به رسایی و کمال برسیم، بزرگ مردی که به ما آموخت که باید به داده های اهورایی ارج نهیم و آنها را آلوده نکنیم تا زیست بوم ما از میان نرود. بزرگ مردی که به ما آموخت، خداوند جان و خرد را باید از راه منش پاک شناخت، بزرگ مردی که به ما آموخت زن و مرد یکسانند و میزان سنجش انسانها، رفتار کردن بر پایه راستی و اشویی است. بزرگ مردی که آمد تا زندگی کردن برابر آیین راستی را به هر دو گروه نیکان و بدان بیاموزد…. او رفت، ولی پیامش هنوز برای ما زنده است.
زیرا به باور او و باور همه ما زرتشتیان، این تن نیست که بی مرگ است، بلکه این فروهر و روان ماست که می ماند، و به گفته استاد سخن، فردوسی بزرگ که آبشخور گفتارش را از اشو زرتشت اسپنتمان وام گرفته؛ 
مرا نام باید که تن مرگ راست…
او در خورداد امشاسپند و فروردین ماه ۳۷۵۰ سال پیش چشم به جهان گشود و پس از ۷۷ سال روشنگری در خور ایزد و دی ماه زمانیکه در آتشگاه در حال نیایش بود، بدست اهریمن تورانی تازشگر به میهن، “توربراتور” کشته شد، مانند هر انسان دیگری بر پایه هنجار هستی، زاده شد، زیست و چشم از جهان فرو بست و هیچگاه نیز ادعاهای ماوراء الطبیعی نکرد و خود را یک سوشیانت (سودرسان) نامید. ولی او، بالاتر از یک انسان طبیعی بود، او فراتر از زمان خود و حتی فراتر از زمان حال ما بود. دگرگونی ای که او در جهان پیرامون خود بوجود آورد، نه تنها در کشور خود، بلکه بر شرق و غرب گیتی اثر گذاشت، پیامد اندیشه او، کوروش بزرگ را به ایران زمین و بلکه به همه گیتی پیشکش کرد. پیامد اندیشه او، فردوسی و خیام را به مام میهن به ارمغان آورد، اندیشه او به شرق رفت و بودا را آفرید، و به غرب رفت و نیچه و مارکس را آفرید….
اکنون او از میان ما رفته، ولی پیام اندیشه برانگیزش پس از ۳۷۵۰ سال بدون هیچگونه تغییر به دست ما رسیده. پیام او با وجود تازشها و کتاب سوزی های بسیار در این سرزمین اهورایی، دست نخورده به ما رسیده و این بزرگترین معجزه او و بلکه، بزرگترین معجزه این خاک پاک اهورایی و این مردمان نجیب آریایی و این موبدان نیک پاسبان فرهنگ ایران ویج است. او زنده است، زیرا که اندیشه او همچنان زنده است. باشد که پیامش را بگوش جان بشنویم و در زندگی فردی و اجتماعی بکار ببندیم و همانگونه که او می خواست و فرمود :” باشد که از کسانی شویم که این جهان را بسوی پیشرفت و آبادانی و مردمان را بسوی راستی و اشویی پیش ببریم.”
ایدون باد، ایدون ترج باد.

نازنین زرین کلاه

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
http://omiddana.com/?p=1157

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.