رفتن به محتوای اصلی

ایران، متعهد به پاسداری از مسیر عبور انر‍ژی جهان است
04.01.2013 - 09:08
تفسیر از:
اقبال اقبالی

برقراری امنیت و صلح در منطقه، به ویژه در آبهای سرزمینی و منطقه‌ای جنوب کشور می‌داند."

******

 ایران، متعهد به پاسداری از مسیر عبور انر‍ژی جهان است

به گزارش ایرنا، از مهمترین اهداف برگزاری رزمایش‌های دریایی که همه ساله از سوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در آبهای خلیج فارس، دریای عمان، شمال اقیانوس هند و آبهای آزاد برگزار می‌شود، تامین امنیت کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های غول پیکری است که حدود نیمی‌از صادرات نفت جهان را از کشورهای حوزه خلیج فارس به اقصی نقاط دنیا حمل می‌کنند.

بدون تردید، اهمیت برخورداری از آمادگی دفاعی و به روز کردن تجهیزات و توانمندی‌های دفاعی، لازمه محافظت از امنیت منطقه‌ای است که چشم امید بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای صنعتی نیز به آن دوخته شده و از اهمیتی راهبردی و حیاتی برای آنان برخوردار است.

ایران همواره حمایت از منافع مشروع همه ملت‌های جهان را جزو مواضع و رویکردهای اصولی خود اعلام کرده و خود را متعهد به تامین امنیت تنگه هرمز به عنوان اصلی‌ترین مسیر تجارت کالا و انرژی و به وی‍ژه صادرات نفت از کشورهای منطقه به قاره‌های مختلف جهان می‌داند.

جمهوری اسلامی ایران همچنین امنیت آبهای نیلگون خیلج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان و حتی شمال اقیانوس هند را نه تنها امنیت خود و منطقه می‌داند، بلکه معتقد است استقرار امنیت در این منطقه راهبردی، عامل تقویت امنیت جهانی است و براین اساس نیز از هیچ تلاشی برای برقراری امنیت، صلح و ثبات در گستره این آبها دریغ نمی‌کند.

اقدامات نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در مبارزه موثر با دزدان دریایی در خلیج عدن، شمال اقیانوس هند و موارد متعدد کمک رسانی به کشتی‌های تجاری و نفتکش ایرانی و سایر کشورهای جهان، گویای اقدامات صلح جویانه و مراقبت‌های شبانه روزی نیروهای مسلح ایران در تامین امنیت در این منطقه حیاتی است.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول حضور گسترده خود در آبهای آزاد و بین‌‌المللی توانسته است ضمن اسکورت شمار بسیاری از کشتی‌های تجاری و نفتکش ایرانی، در مواردی نیز با درگیری با دزدان دریایی، برخی کشتی‌های خارجی از جمله کشتی‌های کشورهای چین، لیبریا، عربستان سعودی، امارات متحده عربی را از چنگ دزدان دریایی آزاد کند که بازتاب‌های گسترده بین‌المللی نیز به دنبال داشته است.

رزمایش تخصصی دریایی ˈولایت 91ˈ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که از روز جمعه در منطقه وسیعی از آبهای جنوب کشور، شرق تنگه هرمز، دریای عمان تا شمال اقیانوس هند به وسعت یک میلیون کیلومتر مربع آغاز شده، اقدامی دیگری از سوی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت پایه‌های امنیت، صلح و دوستی در منطقه و جهان است.

این رزمایش با پیام ˈصلح، دوستی و امنیتˈ برای کشورهای همسایه در منطقه خلیج فارس درحال برگزاری است ضمن این که پیام ˈاراده جدی ملت ایران برای دفاع از منابع و منافع حیاتی خود در تمام عرصه‌ها به خصوص در آبهای آزادˈ را برای تمام جهان به دنبال دارد.

گزارش از: محمدرضا منافی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.