رفتن به محتوای اصلی

تنش و بحران سیاسی در پاکستان به اوج خود رسید
03.04.2022 - 12:12

 

قبل از رای گیری امروز (یکشنبه) صبح فواد چودری وزیر اطلاع رسانی کابینه دولت عمران خان در مجلس از معاون رئیس مجلس که ریاست جلسه را بعهده داشت خواست که بنا به اصل پنجم قانون اساسی پاکستان درخواست رای عدم اعتماد اپوزیسیون را غیر قانونی اعلام کند, چون به ادعای وی این یک توطئه خارجی برای "تغییر رژیم" در پاکستان است. در طی روزهای گذشته اعضای کابینه و طرفداران دولت پاکستان مدعی شده بودند آمریکا خواهان برکناری عمران خان است و اینکه آنها مدعی هستند این موضوع در شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا طرح و تصویب شده است.

 در نتیجه رئیس مجلس طرح عدم اعتماد را به دلیل "دخالت خارجی" غیرقانونی و غیر قابل اجرا اعلام کرد و رای گیری صورت نگرفت, که در نتیجه آن صحن مجلس متشنج شد. بلافاصله بعد از تصمیم ریاست مجلس, در عرض کمتر از یک دقیقه, عمران خان در تلویزیون ظاهر شد و به ملت تبریک گفت و از رئیس جمهور خواست مجلس را منحل کند, و انتخابات جدید برگزار شود. عارف علوی رئیس جمهوری پاکستان با موافقت با پیشنهاد "عمران‌خان" نخست وزیر این کشور، به طور ناگهانی و با عجله دستور انحلال پارلمان را صادر کرد. درست پیش از رای عدم اعتمادی که صورت نگرفت ولی  به طور گسترده انتظار می رفت که عمران خان از سمت خود برکنار شود.

 Missing media item.

اعضای اپوزیسیون پاکستان اکنون به دادگاه عالی پاکستان رجوع کرده اند تا تصمیم رئیس مجلس و تصمیم رئیس جمهور را غیر قانونی اعلام کند. البته نمایندگان اپوزیسیون روز یکشنبه به این اقدام غافلگیرکننده واکنش نشان دادند و از خروج از ساختمان مجلس ملی خودداری می کنند.

 نکته دیگر اینکه, علیرغم بیطرفی دولت پاکستان در قبال تجاوز روسیه به اوکراین, فرمانده قدرتمند ارتش پاکستان از روسیه خواسته بود که خاک اوکراین را ترک کند. طرفداران عمران خان این عمل را دخالت نابجای نظامیان در امور سیاسی قلمداد کرده و آن را سرزنش کردند. اکنون به نظر می رسد که دولت عمران خان از حمایت ارتش پاکستان و آمریکا برخوردار نیست. مشخص نیست که روند اوضاع سیاسی به کدام سو خواهد رفت. در گذشته وقتی اوضاع سیاسی و امنیتی  به شدت متشنج شده است, معمولا ارتش پاکستان با کودتا اوضاع امور را به دست گرفته. رای دادگاه عالی پاکستان امروز احتمالا مشخص خواهد شد. روند اوضاع تا حد زیادی بستگی به تصمیم دادگاه عالی پاکستان دارد.

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

دكتر عبدالستار دوشوكي

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.