رفتن به محتوای اصلی

دستگیری و بازداشت لطیف حسنی و شهرام رادمهر از فعالین مدنی آذربایجان
06.02.2013 - 21:50

بنا به اخبار رسیده از مشکین شهر (خیاو) شهرام رادمهر فعال سیاسی و مدنی سرشناس حرکت ملی آذربایجان حوالی ساعت 10:30 به وقت ایران توسط ماموران اطلاعات حاکمیت ایران دستگیر شده است. ماموران پس از دستگیری شهرام رادمهر به منزل پدری ایشان واقع در مشکین شهر یورش برده و با ایجاد رعب و حشت به  تفتیش و جستجوی ددمنشانه خانه پرداختند. مامورین امنیتی لوازم و اشیا خانه را بهم ریخته و آسایش اعضا خانواده رادمهر را بر هم زدند.

امروز تاریخ 6 فوریه 2013 همچنین حوالی ساعت 12:00 ظهر به وقت ایران ماموران امنیتی دولت ایران دکتر لطیف حسنی از فعالین مدنی و سیاسی شناخته شده آذربایجانی را در شهر کرج بازداشت کردند. ماموران پس از دستگیری ایشان را به مکان نامعلوم برده و بازداشت کرده اند.

دکتر لطیف حسنی و شهرام رادمهر از اعضای سابق کمیته مرکزی تشکیلات حرکت بیداری ملی آذربایجان جنوبی (ایران) " گاموح" می باشند. در حال حاضر شهرام رادمهر عضو کمیته تشکیلات مرکزی حرکت بیداری ملی آذربایجان جنوبی نوین"ینی گاموح" و دکتر لطیف حسنی رئیس این تشکیلات می باشد.

دکتر لطیف حسنی قبل از این در تاریخ 24 می 2010 هم توسط مامورین اطلاعاتی دستگیر و پس از ماهها شکنجه و بازجویی در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز با سپردن قرار وثیقه 100 میلیون تومانی در تاریخ 14 فوریه 2011 آزاد شده بود.

شهرام رادمهر هم تا کنون بارها به علت فعالیت مدنی و دفاع از حقوق فرهنگی و مدنی ترک های آذربایجان در ایران توسط عوامل حکومت ایران دستگیر شده و به حبس محکوم شده است. ایشان در تاریخ 12 دسامبر سال 2003 در مراسم 21 آذر در قبرستان امامیه شهر تبریز دستگیر و پس از مدتی بازداشت به 6 ماه حبس ماه تعزیری محکوم شد که به مدت 2 سال تعلیق گردید. بار دیگر در تاریخ  24 می 2010 توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت و پس از 149 بازداشت موقت که اکثر مدت بازداشت را زیر شکنجه و بازجویی در بازداشتگاه انفرادی اداره اطلاعات تبریز گذرانده بود با قرار وثیقه 220 میلیون تومانی آزاد شد و بعد با حکم دادگاه انقلاب تبریز به یک سال حبس تعزیری محکوم گردید و دوباره برای اجرای حکم حبس یکساله خود به زندان بازگشت.

در ماه های اخیر فشار بر فعالین مدنی آذربایجان افزایش یافته است. در حال حاضر آیت مهرعلی بیگلو، محمود فضلی از اعضای کمیته مرکزی تشکیلات توسط نیروهای امنیتی دستگیر و در اداره اطلاعات تبریز در بازداشتگاه انفرادی بسر می برند. احتمال می رود این دو فعال مدنی پس از دستگیری به اداره اطلاعات تبریز منتقل شده باشند.

ترک های آذربایجان نزدیک به 40 درصد جمعیت کشور ایران را تشکیل می دهند و از ابتدایی ترین حقوق انسانی و مدنی خود که نوشتن و خواندن به زبان مادری خود می باشد محروم هستند. هر ساله صدها نفر از فعالین سیاسی و مدنی آذربایجانی به خاطر دفاع از هویت و حقوق مدنی و فرهنگی خود تحت فشار قرار می گیرند. این فعالین با اتهامات واهی و ساختگی دستگیر، بازداشت و مورد شکنجه قرار گرفته و به حبس های طویل المدت محکوم می شوند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.