رفتن به محتوای اصلی

حکم مصافحه (دست دادن) مرد و زن نامحرم در ملاء و فتاوی ملاها در باره دست دادن مزد و زن
09.03.2013 - 10:56
تفسیر از:
اقبال اقبالی

۳- اقدام به اين عمل در ملا عام چه حكمي دارد؟ پاسخ چنین اند:
سیدعلی خامنه اي: جائز نيست. مکارم: جایز نیست از محمد نقل کرده است که هر كس با زن نامحرمي مصافحه كند به غضب خداوند گرفتار خواهد شد. او گفت:غربيها اصرار دارند فرهنگ خود را به ما تحميل كنند و استقلال فكري و فرهنگي را از ما بگيرند و محيط ما را آلوده سازند و اين كار هرگز در شان ملت سربلندي همچون ملت اسلام نيست.ایشان اشاره نکردند که چگونه و بقیمت چه جنایاتی سرو کله اسلام در ایران پیدا شده است!!! بهترست آقای مکاره ابتدا برادریش را ثابت کند ، بعد طلب ارث نماید!
آخوند بهجت هم دست دادن را نتنها جایز ندانست؛ بلکه : قال رسول الله ص من صانح امراه حراما جاؤ يوم القيامه مغلولا ثم يؤمر به الي النار (ثواب الا عمال ) هر كس با زن نا محرمي مصافحه كرده و دست بدهد روز قيامت با دست و غل و بسته به گردن محشور مي گردد بعد امر مي شود او را به اتش ببريد.
با توجه به فتواهای داده شده، احمدی نژاد بایستی منتظر پاسخ سنت شکنی اش باشد.

*******

 حکم مصافحه مرد و زن نامحرم در ملاء
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۰۶
هر كس با زن نامحرمي مصافحه كند به غضب خداوند گرفتار خواهد شد و خود آن حضرت نيز به هنگام بيعت با زنان به انها دست نداد و فرقي ميان مسلمان و غير مسلمان و معتقد به حجاب و غير معتقد و در ملا عام و غير آن نيست.
گروه مذهبی: كسي كه با نا محرمي مصافحه كند به غضب خداوند مبتلا خواهد شد «مصافحه مرد
با زن نا محرم حرام است» [۱]

به گزارش افکارنیوز، با توجه به اينكه در يكي از اجتماعات در حضور دختران و پسران يك زن مسلمان با مردان نا محرم مصافحه نموده است خواهشمند است جهت روشن شدن اذهان عمومي نظر مبارك را در مورد سوالات زير مرقوم فرمائيد

۱- زن مسلمان كه به فروعات اسلام معتقد است ولي در محيطي رشد كرده كه اگر مرد نا محرم هنگام صحبت كردن و ملاقات با وي مصافحه نكند ان را موجب به خود مي داند ايا در اين صورت مصافحه با وي جايز است يا نه؟

۲- مصافحه با زني كه به حجاب اعتقاد ندارد چه حكمي دارد؟

۳- اقدام به اين عمل در ملا عام چه حكمي دارد؟

حضرت آيت الله خامنه اي: جائز نيست

حضرت آيت الله فاضل لنكراني: مصافحه اجنبي با اجنبيه و بالعكس حرام بين است و اين مطلب از مسلمات فقه اسلام است و در ملاء حرمت شديد تر دارد و نيز فرقي نمي‌كند كه زن معتقد به حجاب باشد يا نباشد و مسئله وهن در فرضي است كه عمل ناشي از التزام به احكام ديني نباشد و به مجرد توهم وهن حرام حلال نمي شود خداوند همه را از فتنه هاي كه موجب تعطيل يا تزلزل احكام و مقررات الهي مي شود حفظ فرمايد بحرمه محمد و اله الطاهرين صلوات الله عليهم اجمعين.

حضرت آيت الله صافي گلپايگاني :ج۱ در فرض سوال مصافحه جايز نيست و نمي توان به بهانه وهن به خود مرتكب فعل حرام شد وهويت و استقلال اسلامي خود
را مخدوش نمود

۲- جائز نيست

۳- واضح است كه حرمت آن اشد است

حضرت آيت الله مكارم شيرازي: دست دادن و مصافحه با زنان نا محرم از مسلمات فقه شيعه است حتي در ميان مذاهب چهار گانه اهل سنت تنها ابو حنيفه آن هم در مورد زنان پير اجازه مصافحه داده و بقيه حرام مي دانند در اين زميه روايات زيادي در منابع شيعه و اهل سنت آمده كه صراحت در تحريم دارد از جمله پيامبر اكرم ص مي فرمايند: هر كس با زن نامحرمي مصافحه كند به غضب خداوند گرفتار خواهد شد و خود آن حضرت نيز به هنگام بيعت با زنان به انها دست نداد و فرقي ميان مسلمان و غير مسلمان و معتقد به حجاب و غير معتقد و در ملا عام و غير آن نيست هر چند در مورد زنان مسلمان و در ملا عام حرمت آن شديد تر است.

حضرت آيت الله مكارم شيرازي: افزوده است شما عزيزان بايد توجه داشته باشيد كه غربيها اصرار دارند فرهنگ خود را به ما تحميل كنند و استقلال فكري و فرهنگي را از ما بگيرند و محيط ما را آلوده سازند و اين كار هرگز در شان ملت سربلندي همچون ملت اسلام نيست.

حضرت آيت الله تبريزي :جايز نيست

حضرت آيت الله سيستاني :جايز نيست

حضرت آيت الله بهجت :جايز نيست [۲]

قال رسول الله ص من صانح امراه حراما جاؤ يوم القيامه مغلولا ثم يؤمر به الي النار (ثواب الا عمال ) هر كس با زن نا محرمي مصافحه كرده و دست بدهد روز قيامت با دست و غل و بسته به گردن محشور مي گردد بعد امر مي شود او را به اتش ببريد.

دست دادن (مصافحه) با زن برادر مذكور چه حكمي دارد ؟

حرام است واين نخستين گام به سوي افتادن در دام شيطان است 

دست دادن با غير مسلمان چه حكمي دارد ؟

در صورتي كه جنس مخالف نباشد اشكالي ندارد

و اگر رطوبت سرايت كنندهاي در دست باشد احتياطاً بعدا دستها را بشويد ولي با جنس مخالف جايز نيست

سـوال: در منطقه جنوب رسم بر اين است كه گاه زن عمو دست پسر برادر شوهر خود را مي گيرد و مي بوسد زن برادر و خواهر زن نيز خود را با برادر شوهر و شوهر خواهر محرم حساب مي كنند و دست دادن خصوصا بوسيدن سر و دست در هنگام باز گشت از سفر و ايام عيد و ديد و بازديد شديدا رايج و مرسوم است بارها به انها تذكر داده شده است اما نه تنها قبول نمي كنند بلكه در مواقعي موجب ناراحتي شديد و رنجش خاطر نيز مي گردد اگر ممكن است راه چارهاي براي بنده و ديگران كه به اين مساله مبتلاء هستيم بيان فرمائيد اگر موجب قطع صله رحم شود چه حكمي دارد؟

جواب: اين گونه كارها حرام و خلاف شرع است و نتيجه نا اگاهي بعضي از مردم است . وظيفه شما ان است كه با زبان خوش امر به معروف و نهي از منكر كنيد و اگر صله رحم بدون آن ميسر نيست صله رحم را ترك كنيد

[۱] - وسائل ج ۱۴ ص۱۴۳و ص۱۵۱
[۲] - باب مصاحفه النساء الكافي ۵ص۵۲۵ و وسائل

کد مطلب: 201332

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.