رفتن به محتوای اصلی

“مترسک رادیکالیسم جمهوری اسلامی” برای اسرائیل منفعت دارد
13.04.2022 - 13:06

“مترسک رادیکالیسم جمهوری اسلامی” برای اسرائیل منفعت دارد

وجود یک رژیم رادیکال ولی ضعیف در ایران می‌تواند به نفع اسرائیل تفسیر شود. البته در این تردید نیست که اسرائیل علاقمند است که در ایران یک حکومت دوست و یا حداقل غیر متخاصم حاکم شود.

اما اگر امکان چنین چیزی وجود نداشته باشد و حکومت ایران ماهیتی ضد اسرائیلی دارد، بهترین فرمول وجود یک حکومت ضعیف ناتوان و در عین حال تندروی غیر منطقی در تهران است، وجود ایرانی که به شکل یک مترسک رادیکال ولی مهار شده در چند زمینه در خدمت اسرائیل می‌باشد.

اول اینکه، وجود یک رژیم تندرو در تهران که کشورهای منطقه را مورد حمله قرار می‌دهد و درپی توسعه منطقه‌ای است می‌تواند تضاد تاریخی اعراب و اسرائیل را تبدیل به تضاد اعراب و ایران بکند. ایرانی که به شکل استراتژیک درگیر اعراب باشد توازن منطقه را به نفع اسرائیل تغییر خواهد داد.

هم اکنون این روند در حال شکل گیری است و تل‌اویو توانسته روابط قابل توجهی با عربستان، امارات و بحرین برقرار کند.

دوم اینکه، اسرائیل نیاز به زمان دارد که ساختمان شهرک‌های یهودی نشین را در کرانه باختری به اجرا درآورد و حضور اسرائیلی‌ها را در این منطقه تبدیل به یک واقعیت روی زمین کند. این برنامه که در نظر جهانی استمرار اشغالگری مناطق فلسطینی محسوب می‌شود نیاز به محیطی دارد که در آن توجه بین‌المللی مشغول یک مسله حیاتی‌تر و خطرناک‌تر باشد. فعالیت ایران به عنوان یک تهدید منطقه‌ای، توجه جهانیان را به خود جلب می‌کند و برای اسرائیل فرصت فراهم می‌آورد.

سوم اینکه، پشتیبانی جمهوری اسلامی از گروه‌های تندروی فلسطینی، علی‌رغم هزینه‌ای که برای اسرائیل دارد، پروسه شکل‌گیری جامعه دمکراتیک فلسطینی را – که می‌تواند در سطحی عالی خواسته‌های مشروع فلسطینی‌ها را در یک چارچوب دمکراتیک و قانونی در برابر اسرائیل دنبال کند و به سرانجام برساند – زمینگیر می‌کند.

تسلط نیروهای غیر دمکراتیک و خود محور در صحنه داخلی فلسطین و رادیکالیسم منطقه‌ای موجب می‌شود که جامعه فلسطینی ناتوان بماند و قادر به یک معامله قدرتمند سیاسی با اسرائیل نباشد.

به خاطر عواملی که ذکر شد به نظر می‌رسد که وجود یک ایران تندرو ولی به نسبه ضعیف می‌تواند پشتیبان منافع اسرائیل در کسب اهداف داخلی و منطقه‌ای خود باشد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.