رفتن به محتوای اصلی

در مقوله ایجاد تسهیلات برای سرمایه گذاری
24.04.2022 - 15:49

در باب مهمترین عوامل تشویق به سر مایه گذاری و بتبع ان شغل افرینی و توسعه تولید ....فهرست وار میتوان گفت :

* بخش خصوصی در شرایط فعلی از هر سو در محاصره قواعد و فشارهای مالیاتی، دخالتهای نامطلوب ، انحصارات دولتی و قیمت گذاری های دستوری است.

*  در کشورهای پیشرفته ، بخش خصوصی قوه محرکه لوکوموتیو اقتصاد شناخته میشود  که بر روی ریل توسعه ، همه بخشهای اقتصادی را بدنبال خود میکشد .

*باور باید داشت هیچ نظام اقتصادی دولتی متمرکزی قادر به دستیابی به رشد اقتصادی پایدار و تأمین رفاه و امنیت مالی جامعه نمیباشد ، زیرا منافع متولیان آن بر مصالح ملی ارجحیت و در بطن خود فساد را باز تولید میکنند.

*مدعیان اقتصاد دانی رانتی   کوته اندیش ، فاسد و گرفتار چکنم دولتی انهم  به دلیل گستردگی وتنوع وظایف و مسئولیتها با متصدیانی نا شایسته و نا توان از درک این مهم ...به جای رفع محدودیتها ،خود مزید برعلت شده  منابع و ثروت های ملی که باید به نیاز های واقعی جامعه تخصیص یابد در خدمت اهداف نه چندان سالم خود قرار داده اند  .

* دولتیان شعار گونه بروال عادت شده  از کمک به شکوفائی و مشارکت بخش خصوصی سخن میرانند اما در عمل  مسیر حرکت بخش خصوصی را با تحمیل قواعد و‌مقررات پیچیده  ناهموار میسازند .

*سیاستهای اقتصادی دولتها ، نبود حاکمیت قانون ،  صیانت از حقوق مالکیت خصوصی، عدم ثبات و فقدان نگاه توسعه گرا – نمونه ای از موانع فراروی کسب وکارها بشمار می آیند.

* در این میان نقش قوای مقننه و مجریه نیز درچگونگی  راه اندازی بنگاههای تولیدی شغل افرین خصوصی  و کیفیت عملکرد آنان مؤثرند.

* تا تولید ناخالص داخلی و اشتغال افزایش نیابد و در کنار آن  درآمد ملی و سرانه رشد نکند، در وضع مادی مردم که ریشه هر گونه سلامت عمل شناخته میشود ،به اعتبار « من لا معاش له لا معاد له » بهبود ی مشاهده  نخواهد شد .

* بهبود وضعیت اقتصاد کشور ، میزان فقر(حدود 60 در صد اعلام شده ) را در جامعه  محروم شده از برنامه ریزی حتی برای کوتاه مدت – بیقین کاهش خواهد داد  .

* دراین  فضا چگونگی اخذ مجوز کسب وکارکه اخیرا مورد تاکید رئیس جمهور  نیز قرار گرفت از اهمیت خاصی برخوردار میباشد .

* نحوه طی طریق تا اخذ مجوز ،ضمن آنکه بر عملکرد بنگاه ها  مؤثرمیفتد  ازافزایش  هزینه های ناخواسته بنگاهها می کاهد و فعالیت  بخش خصوصی راتوسعه میدهد .

* پایه و اساس توسعه اقتصادی، تولید کالا و خدمات در زمینه های صنعتی، کشاورزی ،معد نی ،حوزه های سخت افزاری و نرم افزاری و....تعریف میشود .

* تولید کالا و خدمات بمفهوم کلی  باید توسط افراد حقیقی و حقوقی بخش واقعی اقتصاد انجام شود.

* توسعه بنگاههای خصوصی مولد کار و سرمایه مشروع  مستلزم کسب مجوز از مراجع و نهادهائی مانند : وزارتخانه‌های صادر کننده  دستورالعملهای متعدد و بعضا باز دارنده ! - شهرداری، سازمان های محیط زیست، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، اداره‌ آب، برق، گاز و ...میباشد  .

* بانک جهانی برای ارزیابی فضای اقتصادی کشورها هر ساله بر اساس شاخص های مختلفی  فضای کسب و کار را بررسی و به لحاظ جایگاه اقتصادی در عرصه بین المللی - درجه بندی میکند .

* این مرکز معتبرجهانی در ارزیابی خود برچگونگی انجام موارد زیر تکیه میکند : مجوزهای ساخت واتصال برق و آب -ثبت املاک  - اشتغال - حمایت از سهامداران خرد - زمان اخذ اعتبارو طی مراحل کار ، بهره و سهولت دریافت اعتبار - انصاف ضوابط مالیاتی - صادرات و‌ واردات،  تعدد مجوزها، هزینه های متعلقه ، تعرفه ها  ، میزان پایبندی و حمایتهای قانونی،نحوه ‌انحلال کسب کار ، کارایی مقررات ناظر بر ورشکستگی و.... .

*عملکرد حکومت بدور مانده از تعقل ...با توجه به مشکلات ساختاری در شروع کسب و کار« در بین ۱۹۱ کشور» رتبه۱۲۶ را در سال۲۰۲۰ کسب ودر سال ۲۰۲۱ با یک پله صعود در جایگاه ۱۲۷ قرارگرفته است  .

 *موانع  این حرکت چند بعدی بوده و فقط دولت نیست که در این امر دخیل باشد - بلکه  نقش قوای دیگر نیز در وجود معضلات ...بسیار پر رنگ است.

*بوروکراسی معیوب حاکم در عملکردها برخلاف اصل «اصالته الصحه » با بسیاری از قواعد و دستورالعمل‌های تدوین شده توسط «ماکس وبر»اقتصاد دان مشهور در راستای اداره و مدیریت اصولی دیوانسالاری که کشورهای دموکراتیک از آن پیروی میکنند  بسیار فاصله دارد.

* نا گفته نماناد در این وادی « بوروکراسی » معنای خود را از دست داده و کاغذ بازی و سنگ اندازی را در مسیر اداره همه امورکشور- تداعی میکند  .

*پیروی از رویکرد سازمان همکاری های توسعه اقتصادی OECD نسبت به کسب و کار- بسیاری از مشکلات فراهم شده در مسیر مورد بحث را کاهش میدهد .

*تکیه شعار گونه پیوسته !برتولید،پشتیبانی ومانع زدایی نشان می دهد که مسئولین به درستی از شرایط موجود بر فضای تولید آگاهند ،همچنانکه در گذشته  سال ها بر محوریت تولید - نام گذاری شده اند .

*بنابرانچه امد لازم است سیستمی مدرن ایجاد تا متقاضیان  پس ازدرخواست کسب و کار  بدون موانع زائد و غیر ضروری در اسرع وقت بتوانند مجوز بگیرند .

*این تدبیر  عاملی خواهد بود تا .بیش از این زحمت این دلسوزان ملک و ملت را که با تقدیم سرمایه خود در شرایط نامطلوب فعلی ،به اقتصاد رو به موت میهنشان کمک مینمایند ، نداریم !تا به کاهش رانت ، فساد و بهبود فضای فعالیت و پویائی بخش تولید امیدوار بود .

*هدف در اقتصادرشد تولید ناخالص داخلی ، توسعه پایدار،کاهش فقر،افزایش قدرت خرید و تأمین رفاه مردم تعریف شده  و گویا با تعمد برحفظ شرایط فعلی کماکان باید دنبال پرتقال فروش رفت ! . 

*باید سیاست گذاریها براساس تعاریف اصولی علم اقتصاد و خروج دولت از همه فعالیتهائی که ذاتا مرتبط با بخش خصوصیست انجام و واژه خصولتی جدا از تعاریف متداول این عرصه حذف شود .

*طبعا نظارت کلی بوسیله دولت انهم «دولتی واجد شرایط از بعد تخصصی »با تعریف حضرت علی در باب عدالت یعنی «هر چیز در جای خود » بصورت غیر مستقیم همراه با برنامه ریزی ...

* تغییر بنیادین در سیاستگذاری های داخلی و ایجاد روابط و مناسبات مطلوب در سطح جهانی از الزامات بهبود فضای کسب و کار شمرده میشود و تعلل در این مهم خلاف منافع ملی ...

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ضیاء مصباح

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.