رفتن به محتوای اصلی

حمله سپاه به اربیل پس از اعترافات افرادی که توسط سپاه دستگیر شده بودند
11.05.2022 - 16:41

سپاه پاسداران می‌گوید با توپخانه به اهدافی در اربیل عراق حمله کرده است

یک قرارگاه نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت این حملات توپخانه‌ای به اربیل پس از اعترافات افرادی که توسط سپاه دستگیر شده بودند، صورت گرفته است

 

یک قرارگاه نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت این حملات توپخانه‌ای به اربیل پس از اعترافات افرادی که توسط سپاه دستگیر شده بودند، صورت گرفته است

رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران می‌گویند نیروی زمینی سپاه اهدافی را در اربیل عراق هدف حملات توپخانه‌ای قرار داده است.

خبرگزاری تسنیم می‌گوید نیروی زمینی سپاه در اربیل "مواضع گروه‌های تروریستی" را هدف قرار داده است.

بعد از حمله، قرارگاه نیروی زمینی سپاه در منطقه غرب ایران موسوم به "قرارگاه حمزه سید الشهدا" در اطلاعیه‌‌ای گفت که این حمله پس از آن صورت گرفت که "یک تیم مسلح تروریستی، در تور اطلاعاتی رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه قرار گرفت و تمامی اعضای این تیم تروریستی ۵ نفره در شهرستان بانه دستگیر شدند".

این بیانیه گفته حمله توپخانه‌ای به اربیل "در پی اعترافات" دستگیرشدگان صورت گرفت و "پایگاه‌ها و مقرهای تروریست‌های مستقر در اقلیم شمال عراق ... منهدم شدند". سپاه به هویت این افراد اشاره‌ای نکرده است.

پس از انتشار بیانیه قرارگاه سپاه، سرتیپ اسماعیل خلیل‌زاده، معاون هماهنگ کننده این قرارگاه، به تلویزیون حکومتی ایران گفته است "ما بر گروه‌های تروریستی در آن سوی مرزها اشراف اطلاعاتی داریم و در انهدام آنها درنگ نخواهیم کرد".

سپاه پیش از این بارها مقر حزب دمکرات کردستان در شمال عراق را هدف حملات خود قرار داده است.

این دومین حمله سپاه به مواضعی در اربیل در کمتر از دو ماه گذشته است. نیروی هوافضای سپاه، چند هفته پیش در ۲۲ اسفند ماه سال ۱۴۰۰ اربیل را هدف حملات موشکی قرار داده و گفته بود که یک پایگاه مربوط به اسرائیل را از بین برده است.

مقام‌های دولت اقلیم کردستان به این حملات اعتراض کردند و مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق، برای بازدید از محل اصابت موشک‌های سپاه به این منطقه رفت.

آیا حملات سپاه به داخل خاک عراق قانونی است؟

حمله به عمق خاک یک کشور که به معنی کاربرد زور علیه یک دولت مستقل است از طرف سازمان ملل متحد منع شده و انجام آن به آن معنی تخلف از منشور ملل متحد و نقض تمامیت ارضی و حاکمیت ملی یک کشور است. اما حقوق و مقررات بین‌المللی در مواردی چنین حملاتی را مجاز دانسته است.

در صورتی که یک دولت از مهار بازیگران غیردولتی در خاک خود عاجز باشد یا اینکه به هر دلیلی بازیگران غیردولتی بتوانند از خاک آن علیه منافع یک کشور دیگر استفاده کنند، حمله کشوری که منافعش تحت تاثیر قرار گرفته، با در نظر گرفتن مجموعه شرط‌هایی و به صورت محدود، ممکن است قانونی باشد.

دولت اقلیم کردستان عراق که روابط نزدیکی با تهران دارد بارها از گروه‌های مسلح کرد ایران خواسته است از این مناطق علیه کشورهای همسایه و نیروهای امنیتی ایران استفاده نکنند. بعضی از این گروه‌ها، اما، به حکومت ایران اعلام جنگ مسلحانه داده‌اند. چنین وضعیتی ممکن است راه را برای حمله کشور ثالث به این بازیگران غیردولتی هموار کند.

در صورتی که این دست حملات فاقد چنین استدلالی باشد، یا گستره آن به شکلی باشد که غیر از اهدافی که مقررات بین‌المللی آن را مشروع می‌داند، خسارات دیگری هم به مواضع کشور هدف وارد کند، حملات جنبه غیرقانونی دارد.

تلویزیون ایران تصاویری پخش کرده که می گوید لحظه حمله توپخانه سپاه به اهدافی در اربیل است

تلویزیون ایران تصاویری پخش کرده که می گوید لحظه حمله توپخانه سپاه به اهدافی در اربیل است

پیامد حمله قبلی سپاه با موشک به اربیل چه بود؟

حمله موشکی اسفند ۱۴۰۰ نیروی هوافضای سپاه به اربیل با واکنش کم‌سابقه دولت عراق و آمریکا روبه‌رو شد.

به غیر از سفر فوری نخست‌وزیر عراق به محل اصابت موشک‌های سپاه، دولت عراق ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق را، که سرتیپ سپاه پاسداران است، احضار کرد. ماموریت آقای مسجدی مدتی بعد از این حمله خاتمه یافت و فرد دیگری جایگزین او شد؛ هر چند ممکن است این تغییر ضرورتا از پیامدهای این حمله نباشد.

در واکنش به حمله موشکی سپاه، جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرده بود که آمریکا مشغول مذاکره با دولت مرکزی عراق و دولت اقلیم کردستان است تا دفاع ضدموشکی عراق را تقویت کند.

وزارت امور خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای این اقدام ایران را به‌شدت محکوم کرد و آن را نقض آشکار حاکمیت عراق دانست. ایالات متحده، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی آمریکا و در کنار داعش و القاعده قرار داده است.

در حالی که مذاکراتی بین ایران و آمریکا با واسطه اروپا و قطر برای خارج کردن سپاه از این فهرست وجود داشته، عده‌ای از سناتورهای آمریکا در نامه‌ به رئیس جمهور آمریکا از او خواسته‌اند که به‌جد از چنین اقدامی پرهیز کند. سناتورهای آمریکا چنین اقدامی را "خیانت به متحدان آمریکا در منطقه" توصیف کرده‌اند.

حملات پیوسته سپاه به داخل خاک عراق، استدلال مخالفان خروج این گروه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا را تقویت کرده است. مقام‌های ایران می‌گویند یکی از دلایلی که توافق احیای برجام نهایی نمی‌شود، باقی ماندن سپاه در این فهرست و مخالفت دولت جو بایدن با خارج کردن آن است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.