رفتن به محتوای اصلی

گزارش‌ها از احتمال کشته شدن یک معترض در فارسان
14.05.2022 - 14:15

روزنامه اطلاعات خطاب به دولت رئیسی: برای جراحی اقتصاد، چاقو به دست تازه کارها ندهید

روزنامه اطلاعات در شماره امروز خود در یادداشتی با عنوان "جرّاحی بزرگ" به قلم محمدعلی فیاض بخش، از اعضای کابینه محمدعلی رجایی نوشته است: "این روزها سخن از یک جرّاحی بزرگ در اقتصاد کشور است" و "اگر در این اتاق عمل، همچنان همان دست‌ورزان و رزیدنت‌هایی به کار جرّاحی باشند، که آزمون و خطاهایشان در گذشته موجبات وضعیت فعلی را فراهم آورده، دیگر چه چیز از این بیمار باقی خواهد ماند؟"

به نوشته این روزنامه وابسته به دفتر رهبر ایران "حلقه مفقوده" استفاده از نیروی انسانی کارآمد و متخصص در ایران "به چشم بانیان وضع موجود(!) نمی‌آید؟"

"بستن پوسته‌های ضخیم و تنیدن تارهای سخت به دور خود و راه ندادن متخصصان دلسوز، کاربلد، درست درس خوانده و وطن‌دوست، چه ارمغانی برای ملک و ملت خواهد داشت، که هنوز و همچنان، درِ تمامِ سطوح مدیریتی یا بر پاشنه‌ی نسل اول انقلاب می‌گردد؛ یا بر دهه شصتی های گلچین شده از فلان جا و بهمان جا؟"

آقای فیاض بخش در بخش دیگری نوشته: "اکنون که علناً سخن از جرّاحی بزرگ در بزرگ‌ترین درد کشور است، لااقل از چند جرّاح که دست سبک‌تر و دانش سنگین‌تری داشته باشند بهره گرفته شود؛ که این بیمار مضطرّ به اندازه‌ی کافی از دستِ رزیدنت‌ها و دست‌ورزانِ کارورز آزمون و خطا دیده و درد و زجر کشیده" است.

 

گزارش‌های رسیده به ایران اینترنشنال از مرگ احتمالی یک معترض در پی حمله‌ جمعه شب نیروهای امنیتی به معترضان در شهر فارسان در استان چهارمحال و بختیاری خبر می‌دهد. طبق گزارش منابع محلی یک شهروند به نام حمید قاسمپور هدف شلیک ماموران قرار گرفته و به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شده است

بر اساس این گزارش او بر اثر گلوله جان باخته اما فشار نهادهای امنیتی مانع از اعلام رسمی خبر شده است.

طبق گزارش منابع محلی یک شهروند به نام «حمید قاسمپور» هدف شلیک نیروهای امنیتی قرار گرفته و به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان منتقل شده. بر اساس این گزارش او بر اثر گلوله جان باخته اما فشار نهادهای امنیتی مانع از اعلام رسمی خبر شده است.

در همین حال حساب توییتری ۱۵۰۰ تصویر هم خبر داد که نیروهای امنیتی در شامگاه جمعه به شهرک زرایی در دزفول هجوم برده‌اند.

بنا بر این خبر «پیش‌علی غالبی حاجیوند سرش را از پنجره بیرون برده و همانجا ماموران به سرش شلیک کرده و او را کشتند.»

حساب ۱۵۰۰ تصویر همچنین پیشتر خبر داده بود که در اعتراض‌‌های پنجشنبه‌شب در اندیمشک یک جوان ۲۱ ساله به نام امید سلطانی یا نوری به ضرب گلوله ماموران حکومتی کشته شده است.

گزارش‌ها و ویدیو‌های متعددی هم از شلیک ماموران به سوی معترضان و همچنین بازداشت‌های دسته‌جمعی منتشر شده است. در تصاویر مشخص است که برخی معترضان به دلیل تیراندازی مجروح شده‌اند.

تداوم اعتراض‌ها با وجود سرکوب و اختلال اینترنت

اعتراضات ضد حکومتی در ایران شامگاه جمعه، برای چندمین شب متوالی در چند استان از جمله لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه‌ و بویراحمد ادامه یافت. هم‌زمان با ادامه اعتراض‌ها اینترنت دستکم در ۹ استان مختل شده و در حالت شبیه به قطع قرار گرفته است.

شامگاه پنجشنبه و صبح جمعه نیز دسترسی به اینترنت در مناطقی از دست‌کم پنج استان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، لرستان، کردستان و اصفهان قطع یا کند و همراه با اختلال شده بود. اینترنت استان خوزستان نیز از حدود ۱۰ روز گذشته همچنان قطع است.

به گفته مخاطبان ایران اینترنشنال، در شهر فارسان در استان چهارمحال و بختیاری، یگان ویژه به طرف معترضان تیراندازی کرده است. بر اساس تصاویری که حساب توییتر «۱۵۰۰ تصویر» منتشر کرده، گروهی از معترضان در شهر فارسان به حوزه علمیه این شهر هجوم برده‌اند.

همچنین بر اساس ویدیوهای منتشر شده، در اعتراضات ضد حکومتی شامگاه جمعه در شهر دورود در استان لرستان صدای تیراندازی ممتد نیروهای امنیتی شنیده شد.

در همین حال یک معترض ضد حکومتی در ویدیوی که از بر‌وجرد دیگر شهر استان لرستان به دست ایران اینترنشنال رسیده، می‌گوید ماموران با باتوم و گاز اشک‌آور به مردم حمله کرده‌اند.

روز جمعه نیز علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، از «اعتراضات محدود برخی هموطنان نگران» سخن گفته و تعدادی از امامان جمعه نیز درباره «خرید هیجانی» به مردم هشدار دادند.

در همین حال احمد وحیدی، وزیر دولت رئیسی درباره گزارش‌ها درباره اعتراضات گفت: «میزان فراخوان‌ها خیلی گسترده است، دشمنان خیلی خوب فعال هستند. اما مردم ما با قدرت و با صلابت با همه فراخوان‌ها مقابله می‌کنند.»

برخلاف ویدیوهای منتشر شده از ادامه اعتراضات ضدحکومتی در چند استان کشور، خبرگزاری جمهوری اسلامی فضای کشور «آرام» توصیف کرد و نوشت روز جمعه فقط در دو شهر کوچک شامل مناطق ماسور در خرم آباد و چلیچه از توابع فارسان، «تجمع‌های چند ده نفره» شکل گرفت که با دخالت عوامل انتظامی متفرق شدند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.