رفتن به محتوای اصلی

منابع اسرائیلی: سرهنگ کشته شده سپاه پاسداران جانشین فرمانده یگان ۸۴۰ نیروی قدس بود
23.05.2022 - 07:38

روابط عمومی سپاه دیروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که "مدافع حرم سرهنگ پاسدار صیاد خدایی" عصر روز یکشنبه در خیابان مجاهدین اسلام کشته شده است.

در ادبیات رسمی جمهوری اسلامی ایران، استکبار جهانی واژه‌ای است که مقامات حکومت برای اشاره به کشورهای خارجی رقیب یا به گفته آنان "دشمن" استفاده می‌کنند.

ابراهیم رئیسی در ادامه صحبت‌های خود گفت: "کسانی که در میدان از نیروهای مدافع حریم و حرم شکست خوردند به این شکل می‌خواهند استیصال خود را نشان دهد".

امروز رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران این ترور را به "اجیرشدگان سرویس‌های اطلاعاتی" اسرائیل منتسب کرد و گفت عاملان "به سزای عمل جنایتکارانه" خود خواهند رسید.

احمد وحیدی دوشنبه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رفت و گفت با همکاری و هماهنگی نهادهای نظامی و امنیتی کمیته ای تشکیل شده و موضوع در دست بررسی است.

بنابر گزارش‌ها، او هنگام خروج از خانه‌‌اش با "پنج" گلوله دو موتورسوار کشته شده است. خبرگزاری‌ها تصاویری از مقتول منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد او داخل خودرو هدف قرار گرفته است.

.

گفته می‌شود حسن صیاد خدایی در این خودرو نزدیک خانه‌اش هدف قرار گرفته است

گفته می‌شود حسن صیاد خدایی در این خودرو نزدیک خانه‌اش هدف قرار گرفته است

محل ترور صیاد خدایی

 

منابع اسرائیلی: سرهنگ کشته شده سپاه پاسداران جانشین فرمانده یگان ۸۴۰ نیروی قدس بود

رسانه‌های اسرائیلی درباره «ترور» سرهنگ سپاه: «خدایی در توطئه علیه اسرائیل دست داشت»


تصویر صیاد خدایی که رسانه‌های ایران منتشر کرده‌اند

تصویر صیاد خدایی که رسانه‌های ایران منتشر کرده‌اند

 

حسن صیاد خدایی کیست؟

بعضی منابع حسن صیاد خدایی را عضو نیروی قدس سپاه پاسداران و "مدافع حرم" معرفی کرده‌اند.

رسانه‌های ایران از او با نام خانوادگی خدایی، خدایاری و خداپناهی نیز نام برده‌اند.

مدافعان حرم به نیروهایی گفته می‌شود که در جنگ داخلی سوریه شرکت کرده‌اند.

سایت العالم، تلویزیون عربی صدا و سیما، در یک "تحلیل" نوشته است که سابقه آقای خدایی "در دفاع از حرم می‌تواند در شناسایی پشت پرده ماجرای ترور بسیار راهگشا باشد و این بدان معناست که این اقدام ریشه در ورای مرزها دارد".

سه شبکه تلویزیونی و روزنامه‌های اسرائیلی می‌گویند سرهنگ خدایی مسئول سازماندهی عملیات علیه اسرائیلی‌ها در گوشه و کنار دنیا بوده است.

این نخستین بار نیست که اعضای سپاه قدس، نیروی برون مرزی سپاه پاسداران، هدف قرار می‌گیرند اما انجام این کار در داخل ایران اتفاق نادری به شمار می‌آید.

تاکنون هدف اغلب ترورهای داخل ایران، افراد مرتبط با برنامه هسته‌ای بودند.

در آخرین مورد در سال ۱۳۹۹ ترور محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و از چهره‌های اصلی و پشت پرده برنامه هسته‌ای ایران توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

آقای فخری‌زاده که او هم عضو سپاه پاسداران بود هنگامی که با خودروی شخصی خود در شهر آبسرد (توابع دماوند) در حرکت بود هدف قرار گرفت.

 

به‌دنبال کشته شدن سرهنگ دوم حسن صیاد خدایی، افسر سپاه پاسداران، در روز یکشنبه اول خرداد، رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که این نظامی ایرانی از برنامه‌ریزان کشتن اسرائیلی‌ها و ضربه زدن به منافع یهودیان در برخی از نقاط جهان بوده است.

سایت خبری اسرائیلی «وای.نت» با استناد به یک منبع خبری نوشت که سرهنگ ترور شده ایرانی، برای اجرای عملیات خرابکاری علیه اسرائیلی‌ها و یهودیان در سراسر جهان برنامه‌ریزی کرده بود.

وای.نت افزود موساد، سازمان جاسوسی خارجی اسرائیل، پیشتر تمام برنامه‌های خرابکاری صیاد خدایی را «خنثی کرده بود».

به گفته یوسی ملمن، گزارشگر ارشد امور جاسوسی اسرائیل، افسر کشته شده سپاه پاسداران، فرمانده «عملیات تروریستی» علیه اسرائیل و اهداف یهودی در آفریقا، ترکیه، آمریکای لاتین و قبرس بوده است.

شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل نیز یکشنبه شب گفت که صیاد خدایی، منصور رسولی را مامور کشتن یک کارمند کنسولگری اسرائیل در استانبول کرده بود.

این شبکه فاش کرد که قرار بوده «کنسول اسرائیل در استانبول» ترور شود.

تصویری که خبرگزاری ایرنا از صحنه کشته شدن «صیاد خدایی» منتشر کرده است.

 

منابع اسرائیلی: سرهنگ کشته شده سپاه پاسداران جانشین فرمانده یگان ۸۴۰ نیروی قدس بود

در پی کشته شدن یک سرهنگ سپاه پاسداران به نام حسن صیاد خدایی در تهران، رسانه‌های اسرائیلی به نقش او در حملات تروریستی علیه اسرائیل اشاره کرده و او را جانشین فرمانده یگان ۸۴۰ نیروی قدس معرفی کردند، یگانی که ماموریت آن ضربه زدن به منافع و حمله به شهروندان اسرائیل است.

به نوشته رسانه‌های اسرائیلی، این عضو ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران در طراحی حملات علیه شهروندان و منافع اسرائیلی در کشورهای مختلف از جمله قبرس، ترکیه، کلمبیا و همچنین آفریقا نقش داشت و به همین دلیل از ماه‌ها پیش هدف بوده است.

رسانه‌های ایران عصر یکشنبه، اول خرداد، خبر دادند که یک سرهنگ سپاه پاسداران در کوچه «خزعل» خیابان «مجاهدین اسلام» با شلیک پنج گلوله افراد مسلح کشته شد.

نام این فرد ابتدا «صیاد خدایاری» و بعدا «حسن صیاد خدایی» گزارش شد.

سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای این قتل را به گروه‌های «ضد انقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی» نسبت داد که می‌تواند اشاره به کشورهایی چون اسرائیل باشد.

در اطلاعیه سپاه پاسداران همچنین از مقتول به عنوان یکی از «مدافعان حرم» نام برده شد؛ عبارتی که از جمله برای اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریه و عراق به کار می‌رود.

رسانه‌های اسرائیلی، از جمله کانال ۱۳، پس از انتشار خبر کشته شدن این عضو سپاه پاسداران از او به عنوان فردی که در رشته حملات تروریستی علیه اسرائیلی‌ها در سراسر جهان نقش داشت یاد کردند.

کانال ۱۳ اسرائیل همچنین گزارش کردند صیاد خدایی کسی بود که منصور رسولی را برای ترور کنسول اسرائیل در استانبول مامور کرده بود.

ایران اینترنشنال پیش از این در گزارش‌هایی اختصاصی به همکاری منصور رسولی با یگان ۸۴۰ نیروی قدس اشاره کرده بود.

نام یگان ۸۴۰ نیروی قدس در یک سال و نیم اخیر چندین بار در خبرها تکرار شده است.

نخستین بار آبان ۹۹ ارتش اسرائیل از وجود این یگان خبر داد و اعلام کرد که مسئولیت این واحد «طراحی و فراهم کردن تمهیدات ترور در خارج از ایران است».

ارتش اسرائیل در آن بیانیه با اشاره به ماموریت‌های تروریستی این یگان، از جمله به موردی تازه، یعنی مین‌هایی که این واحد در جولان، در مرز سوریه و اسرائیل، کار گذاشته بود اشاره کرد.

در سال‌های اخیر کشته شدن شمار دیگری از اعضای سپاه پاسداران و دست‌اندرکاران برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به اسرائیل منسوب شده بود.

کشته شدن محسن فخری‌زاده، معاون وزیر دفاع و از دست اندرکاران برنامه اتمی و موشکی جمهوری اسلامی، در هفتم آذر ۹۹ یکی از این موارد بود.

برخی حملات و انفجارها در تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی نیز به اسرائیل منتسب شده است.

سال گذشته فریدون عباسی، رییس سابق سازمان انرژی اتمی، گفت در طول ۱۵ سال گذشته پنج انفجار «بزرگ» در تاسیسات هسته‌ای نطنز رخ داده و به جز آن انفجارهای کوچک هم رخ داده است.

کشته شدن صیاد خدایی در تهران تقریبا همزمان با انتشار یک اطلاعیه سپاه پاسداران بود که در آن، از دستگیری اعضای یک شبکه خبر می‌داد که به ادعای این نهاد «با هدایت» موساد «اقدام به آدم‌ربایی و اخذ اعترافات ساختگی» می‌کردند.

این اطلاعیه دو هفته پس از انتشار فیلم اعترافات منصور رسولی درباره قصد ترور سه نفر با دستور سپاه قدس منتشر شد.

 

حسن صیاد خدایی، سرهنگ سپاه، در تهران 'ترور شد'

 

تهران

خبرگزاری فارس این عکس را از محل حادثه منتشر کرد

سپاه پاسداران اعلام کرد که یک سرهنگ سپاه در شرق تهران "ترور شده است."

روابط عمومی سپاه در اطلاعیه‌ای گفت که "مدافع حرم سرهنگ پاسدار صیاد خدایی" عصر امروز در خیابان مجاهدین اسلام کشته شده است.

به گزارش رسانه‌ها نام کامل این عضو سپاه "حسن صیاد خدایی" است.

بعضی منابع او را عضو نیروی قدس سپاه پاسداران معرفی کرده‌اند.

به گزارش رسانه‌های ایران، این "مدافع حرم" هنگام خروج از خانه‌‌اش با "پنج" گلوله دو موتورسوار کشته شده است.

"مدافعان حرم" به نیروهایی گفته می‌شود که در جنگ داخلی سوریه شرکت کرده‌اند.

سپاه می‌گوید آقای خدایی "هدف جنایت تروریستی ضد انقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی" قرار گرفته است.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز این "ترور" را محکوم کرد و آن را کار "تروریست‌های کوردل" خواند.

خبرگزاری‌ها تصاویری از مقتول منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد او داخل خودرو هدف قرار گرفته است.

تهران

گفته می‌شود حسن صیاد خدایی در این خودرو نزدیک خانه‌اش هدف قرار گرفته است

دستور ویژه برای شناسایی ضاربان

به گفته روابط عمومی سپاه "اقدام لازم برای شناسایی و دستگیری ضارب یا ضاربین پیش‌بینی (شده) و در حال انجام است." فرد یا گروهی مسئولیت این تیراندازی را بر عهده نگرفته است.

علی القاصی مهر، رئیس کل دادگستری استان تهران، برای شناسایی ضاربان "دستور ویژه" صادر کرده و از دادستان تهران خواسته در شناسایی و دستگیری عوامل این تیراندازی "تسریع شود."

خبرگزاری تسنیم نوشته است که حسن صیاد خدایی "پس از سال‌ها مجاهدت" هدف قرار گرفته است.

"نوک پیکان به سوی اسرائیل"

سایت العالم، تلویزیون عربی صدا و سیما، در یک "تحلیل" نوشته است که سابقه آقای خدایی "در دفاع از حرم می‌تواند در شناسایی پشت پرده ماجرای ترور بسیار راهگشا باشد و این بدان معناست که این اقدام ریشه در ورای مرزها دارد."

نویسنده این مطلب -که نامش برده نشده- نوشته است که "نوک پیکان" در این حادثه رو به اسرائیل است چون "به شدت نگران تقویت حضور ایران و محور مقاومت در سوریه از یک سو و به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته ای از دیگر سو است."

در بخش دیگری از این گزارش به "پاره‌ای نارضایتی‌های اقتصادی" و احتمال "نیم‌نگاه دشمن" به آن هم مطرح شده است.

اشاره نویسنده به اعتراضات اخیر در شهرهای مختلف ایران است که با شعار علیه رهبران حکومت و اعتراض به وضعیت معیشتی همراه بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.