رفتن به محتوای اصلی

خبر مرگ مالک ساختمان دروغ است او از کشور فرار کرده
24.05.2022 - 15:25

 

 

صادق جعفری چگنی به خبرگزاری میزان گفت مالک و پیمانکار اصلی ساختمان (حسین عبدالباقی) هم که دستور بازداشتش صادر شده بود، "در محل حضور داشت در جریان این حادثه جان خود را از دست داد."

دیروز برخی رسانه‌های ایران به نقل از علی دهقانی از دادستانی خوزستان گزارش کرده بودند که مالک و پیمانکار این ساختمان دستگیر شده‌اند.

به گفته دادستان عمومی و انقلاب استان خوزستان "۱۰ نفر از مقصران" این حادثه از جمله "حسین حمیدپور شهردار فعلی و دو شهردار سابق" دستگیر شده‌اند.

به گفته آقای جعفری چگنی، در لباس "یکی از قربانیان حادثه که غیرقابل شناسایی بود" اسناد "هویتی حسین عبدالباقی" پیدا شد و "در نهایت هویت وی مورد تایید قرار گرفت."

سخنگوی سازمان اورژانس ایران احتمال داده "۵۰ نفر" زیر آوار باشند. به گفته دادستان خوزستان، مالک و پیمانکار ساختمان که دستور بازداشتش صادر شده بود، در ریزش ساختمان جان خود را از دست داده است.

در همین حال، بخش دیگری از سازه حین عملیات آواربرداری فرو ریخته و سه امدادگر را مجروح کرده است.

ابهام در مورد سرنوشت مالک برج «متروپل» آبادان

صادق جعفری چگنی، دادستان استان خوزستان از شناسایی جسد حسین عبدالباقی، مالک برج «متروپل» آبادان زیر آوار‌های این برج خبر داد. موضوعی که در شبکه‌های اجتماعی با تردید‌های بسیاری همراه شده است.

جعفری چگنی روز سه‌شنبه سوم خرداد گفت عبدالباقی «در جریان ریزش ساختمان در محل حضور داشت و در جریان این حادثه جان خود را از دست داد».

این در حالی است که روز دوشنبه، ساعتی پس از ریزش برج «متروپل»، خبرگزاری‌ها از بازداشت مالک آن به دستور دادستان ویژه خبر داده بودند..این ابهامات نشان می دهد که  مقامات محلی با  مالک همدست بوده اند.از این رو یاحسین عبدالباقیرا به خارج از کشور فرار داده اند ویا اینکه سر به نیستش کردندتا مچ مقامات محلی در این داستان باز نشود.

اعلام شناسایی جسد عبدالباقی با تردید‌ها و تشکیک‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی همراه شده و بسیاری معتقدند این خبر دروغ است و مالک این برج زنده است.

در شبکه‌های اجتماعی حتی تصویری منسوب به حسین عبدالباقی منتشر شده که در کنار خرابه‌های برج «متروپل» دیده می‌شود.

برخی کاربران هم می‌گویند عبدالباقی با استفاده از نفوذ خود توانسته متواری شود و خبر کشته شدن او درست نیست.

روزنامه «شرق» هم گزارش کرده است ریشه این تردید‌ها از آنجا ناشی شده که برخی رسانه‌ها روز دوشنبه، خبر صدور حکم بازداشت عبدالباقی را به عنوان بازداشت او منتشر کرده بودند.

برخی دیگر از رسانه‌ها این موضوع را تائید کرده و نوشته‌اند اطلاعیه دادستانی مبتنی بر صدور حکم بازداشت بوده است، نه خبر قطعی بازداشت مالک برج «متروپل».

در این میان برخی خبرنگاران خوزستان می‌گویند منابعی به آنها گفته که عبدالباقی از حادثه ریزش برج جان سالم به در برده و زنده است.

برج ۱۰ طبقه «متروپل» آبادان روز گذشته  فروریخت و منجر به جان باختن دست‌کم ۱۱ نفر و مصدومیت ۵۵ نفر از کسانی شده که در این برج حضور داشتند.

گزارش شده در حال حاضر دست‌کم ۵۰ نفر دیگر زیر آوار‌های این برج مدفون شده‌اند که تلاش‌ها برای نجات آنها همچنان ادامه دارد.

مقام‌های مسئول گفته‌اند هنوز نمی‌دانند کار آواربرداری و اعلام قطعی شمار قربانیان این حادثه چقدر طول خواهد کشید.

دادستان عمومی و انقلاب استان خوزستان هم خبر از  بازداشت۱۰ نفر از «مقصران» این حادثه داده که حسین حمیدپور شهردار فعلی و دو شهردار سابق آبادان از جمله بازداشتی‌ها هستند.

استاندار خوزستان هم علت ریزش ساختمان را «رعایت نکردن قوانین و مقررات و اصول فنی» اعلام کرده است. 

 

فروریختن برج متروپل آبادان؛ دستگیری '۱۰ نفر'، مالک ساختمان 'در بین جان‌باختگان'

 

abadan

 

ساختمانی ۱۰ طبقه در آبادان فروریخته و تعدادی کشته و مجروح شده‌اند و عملیات امداد وسیعی برای نجات مصدومان از زیر آوار در جریان است.

به گفته دادستان عمومی و انقلاب استان خوزستان "۱۰ نفر از مقصران" این حادثه از جمله "حسین حمیدپور شهردار فعلی و دو شهردار سابق" دستگیر شده‌اند.

صادق جعفری چگنی به خبرگزاری میزان گفت مالک و پیمانکار اصلی ساختمان (حسین عبدالباقی) هم که دستور بازداشتش صادر شده بود، "در محل حضور داشت در جریان این حادثه جان خود را از دست داد."

دیروز برخی رسانه‌های ایران گزارش کرده بودند که مالک و پیمانکار دستگیر شده‌اند.

به گفته آقای جعفری چگنی، در لباس "یکی از قربانیان حادثه که غیرقابل شناسایی بود" اسناد "هویتی حسین عبدالباقی" پیدا شد و "در نهایت هویت وی مورد تایید قرار گرفت."

بنابر آخرین گزارش‌ها، "۱۱ نفر" کشته و "۳۹ نفر" زخمی شده‌اند و "۱۶ مصدوم" از زیر آوار نجات یافته‌اند. "هفت نفر" را هم با کمک سگ زنده‌یاب نجات داده‌اند.

دکتر مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس ایران گفت "طبق مشاهدات عینی" همچنان "۵۰ نفر" زیر آوارند.

آبادان

منبع تصویر،ISNA

استاندار خوزستان علت ریزش ساختمان را "رعایت نکردن قوانین و مقررات و اصول فنی" اعلام کرده است. صادق خلیلیان گفت: "مجوز احداث این ساختمان قبل از سال ۹۸ برای شش طبقه صادر شد که بعد سه و دو طبقه به آن اضافه شده است."

به گفته پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر ایران، "وسعت" این حادثه "سنگین است و سازه کاملا فروریخته است."

متروپل

به دلیل ناپایداری آوار، عملیات امداد و دسترسی به زیرزمین‌ با "دشواری" روبروست. مشکل دیگر این است که "به دلیل گرد و غبار در آبادان و شهرهای مجاور فعلا امکان پرواز وجود ندارد."

به شهروندان هشدار داده شده تاحد امکان از محل فاصله بگیرند چون خطر ریزش بخش دیگری از ساختمان وجود دارد.

abadan

بنا بر گزارش‌ها، نیروهایی که در ساختمان پلاسکو امدادرسانی کرده بودند، به آبادان رسیده‌اند.

به گفته شاهدان عینی، فروریختن این مجتمع باعث لرزش و احتمالا صدمه به ساختمان‌های اطراف شده‌ است. چون ساختمان در "منطقه مسکونی" است، ساختمان‌های مجاور "تا شعاع ۲۰۰ متری" تخلیه شده‌اند.

مخاطبان بی‌بی‌سی فارسی دیروز از "جو امنیتی" در آبادان خبر دادند. آنها می‌گویند در حالیکه شهر را طوفان ریزگرد فرا گرفته بود، نیروهای امنیتی محل را محاصره و همه راه‌ها را به آن بسته‌ بودند.

نقشه آبادان

تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند نشان می‌دهند ساختمان‌ها و خیابان‌های مجاور زیر آوار هستند. همچنین ویدئوهایی "نارحت‌کننده" از مجروحان و انتقال آنها به بیمارستان منتشر شده است.

در یکی از ویدئوها شهروندان شعار می‌دهند: "عزا عزاست امروز، آبادان بی‌صاحب، صاحب عزاست امروز."

رد شدن از پست Twitter, 1

پایان پست Twitter, 1

به گفته مسئولان شهر آبادان و مقام‌های استان خوزستان، این ساختمان یکی از برج‌های دوقلوی مجتمع "تجاری-پزشکی-اداری متروپل" در خیابان امیرکبیر (امیری)، نزدیک بازار ته‌لنجی، بوده که کمی پیش از ساعت یک بعدازظهر فروریخته است.

مسئولان شهری و استانی گفته‌اند این ساختمانِ "در حال ساخت" و "نیمه‌کاره" بود و به بهره‌برداری نرسیده بود.

اما سعید حافظی، روزنامه‌نگار، به بی‌بی‌سی گفت برج اول این مجتمع اسفند افتتاح و طبقه همکف برج دوم نیز راه‌اندازی شده بود و اکنون برج اول روی برج دوم ریخته است.

او گفت سازمان نظام مهندسی هشدار داده بود که به دلیل اشتباه‌های محاسباتی این ساختمان پیش از افتتاح فرو خواهد ریخت.

مشخصات برج تجاری-پزشکی-اداری متروپل طبق اعلام شرکت سازنده:

abadan

منبع تصویر،ABDOLBAGHI.COM/

  • بیش از ۶۰۰۰ مترمربع در ۹ طبقه با ۳۵ متر بر در خیابان امیری
  • امکان دسترسی به مجموعه، از خیابان‌های امیری، امام خمینی و سعدی
  • ایجاد دو پل شیشه ای برای ارتباط با برج شماره دو (پل اول، طبقه سوم اداری و تجاری دو برج را متصل می‌کند و پل دوم، طبقه ششم برج یک را به طبقه سوم پارکینگ برج دو)
  • آسانسورهای شیشه‌ای با ظرفیت ۴۰ نفر بهمراه یک آسانسور برانکاردبر
  • ورودی وسیع مجتمع با ارتفاع شش متر. بیش از ۵۰۰ متر لابی با مبلمان و آینه‌کاری (هر طبقه بیش از ۷۰ متر)

lineabadan

 

منصور آرام معاون عملیاتی سازمان آتش نشانی شهرداری آبادان احتمال افزایش تعداد مجروحان را "زیاد" دانسته است "چرا که ۱۰۰ الی ۱۵۰ نفر در ساختمان حضور داشتند."

به گفته عارف اصل شرهانی، مدیر روابط عمومی اورژانس خوزستان، این ساختمان "واحدهای مسکونی" هم داشته است.

 

abadan

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.