رفتن به محتوای اصلی

يزدان شهدايي و نقدي بر سخنان شاهزاده رضا پهلوي
04.06.2022 - 22:06

شاهزاده رضا پهلوی، ولیعهد پیشین ایران، در سخنرانی و کنفرانس خبری در واشنگتن، خواهان اتحاد همه گروه‌های سیاسی مخالف حکومت ایران شد.

رضا پهلوی، که روز جمعه درباره اعتراض‌های اخیر در ایران صحبت می‌کرد، حکومت ایران را حکومت درمانده توصیف کرد که از «تامین نان شب مردم عاجز» شده است.

آقای پهلوی با اشاره به اعتراض‌های اخیر گفت جمهوری اسلامی با «بی‌کفایتی» همه ایران را داغدار کرده است.

او مردم را بهترین جایگزین جمهوری اسلامی دانست و خواهان تبیین ساز‌و‌کار هماهنگ‌کننده معترضان شد.

آقای پهلوی همچنین به سرکوب‌گران مردم هشدار داد که به «تک تک جنایاتشان رسیدگی خواهد شد.»

رضا پهلوی کنفرانس خبری خود را با ابراز همدردی با خانواده قربانیان حادثه متروپل آبادان و کشته‌شدگان تظاهرات اخیر در چهارمحال و بختیاری، لرستان و خوزستان شروع کرد.

او «همبستگی و شجاعت» معترضان ایرانی را با «ایستادگی ملت ایران در مقابل نیروهای صدام در جنگ هشت ساله» مقایسه کرد.

شاهزاده رضا پهلوی گفت: «شما با دستان خالی در مقابل دشمنی هستید که، نه در بغداد، که در بیت فساد در تهران نشسته است.»

به گفته آقای پهلوی مردم متوجه ریشه مشکلات هستند.

رد شدن از پست Twitter, 1

 

 

او گفت: «شما به این آگاهی رسیده‌اید که بی‌کفایتی، فساد و ناکارآمدی جمهوری اسلامی فقط جان مردم یک شهر و یک استان و یک قوم یا باور خاص را نمی‌گیرد بلکه همه ایرانیان را داغدار می‌کند.»

آقای پهلوی مردم ایران را بهترین جایگزین جمهوری اسلامی دانست و گفت از آینده ایران نگران نیست.

او همچنین خواهان اتحاد همه گروه‌های سیاسی و اتحاد مخالفان برای هماهنگی اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها شد.

آقای پهلوی همچنین از نیروهای امنیتی و نظامی خواست در سرکوب مردم شرکت نکنند.

او گفت: «می‌خواهم با سرکوب‌گران رژیم اتمام حجت کنم. این رژیم رفتنی است. اتحاد جماهیری شوروی با هزاران کلاهک هسته‌ای سقوط کرد. این رژیم درمانده از تامین نان شب شما عاجز مانده و سرنوشت بهتری نخواهد داشت. روی اسب بازنده شرط نبندید.»

شاهزاده رضا پهلوی همچنین با تاکید بر اهمیت اتحاد ملی مخالفان گفت: «نکته قابل توجه در اعتراض‌های ماه گذشته این بود که لر، بختیاری، عرب و فارس دوشادوش هم ایستادند و خشم و انزجار از دشمن مشترک را فریاد زدند. از سران ایلات، عشایر و طوایف ایران، از لر، بختیاری، کرد و بلوچ تا عرب و قشقایی و ترک و ترکمن می‌خواهم با مردمی که شجاعانه به خیابان‌ها می‌آیند، پیمان اتحاد و همبستگی ببندند.»

«نمی‌خواهم که یک رهبر سیاسی باشم»

رضا پهلوی در بخشی از اظهاراتش گفت که نمی‌خواسته و امروز هم نمی‌خواهد که رهبر سیاسی باشد.

او گفت که تعریف اپوزیسیون عوض شده است و حالا اپوزیسیون مردم داخل ایران هستند.

او گفت که گروه‌های اپوزیسیون که نتوانند با هم متحد شوند کارشان بیشتر کارشکنی است و نمی‌تواند مفید باشد.

line

تحلیل فرنوش امیرشاهی، بی‌بی‌سی:

رضا پهلوی، همزمان با سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی و در روزهایی که اعتراض‌های متعددی در آبادان و چندین شهر دیگر ایران در انتقاد از مدیریت بحران ساختمان متروپل و همچنین عملکرد نظام در جریان بوده، با مردم ایران سخن گفت. او تلویحا گفت که امیدی به اپوزیسیون خارج از کشور ندارد و به نظرش بزرگترین اپوزیسیون جمهوری اسلامی در حال حاضر مردم ایرانند. از همین رو از آنها خواست که یک مکانیسم برای تصمیم‌گیری و هماهنگی میان «اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها» پیدا کنند. هر چند که خودش هم ایده و راهکاری برای این هدف ارایه نکرد.

یکی از دلایل ارائه این سخنرانی، پشتوانه شعارهایی است که در اعتراض‌های چند سال گذشته، از جمله در اعتراض‌های خیابانی اخیر در حمایت از سلطنت خاندان پهلوی داده می‌شود. شعارهایی که در سال ۹۸، رمضان شریف، سخنگوی سپاه را بر آن داشت تا رسما اعلام کند جمهوری اسلامی «در آگاهی‌بخشی به نسل جوان در مورد خاندان پهلوی» موفق نبوده است.

او با تکیه بر این موضوع، امروز در مقابل دوربین رسانه‌ها قرار گرفت. با اینکه همچون دیگر موضع گیری‌های سال‌های اخیرش، چندین بار تاکید کرد که بر تشکیل حکومتی برآمده از رای مردم به جای نظام حاکم ایران اعتقاد دارد و قصدش تنها ایفای نقش نخ تسبیحی میان مردم و گروه‌های معترض و مخالف جمهوری اسلامی است، اما سخنانش از جایگاه یک «رهبر اپوزیسیون» بود. آنجا که از «مسئولان لشکری و کشوری» خواست که «از درون سیستم به مردم کمک و در کار دستگاه سرکوب اختلال ایجاد کنند»، از ارتش خواست «از جان مردم در مقابل دشمن داخلی محافظت کنند» و با مقامات نظام اتمام حجت کرد که «از فرصت استفاده کنند و به ملت بپیوندند.»

از سوی دیگر رضا پهلوی خواهان اتحاد همه گروه‌های سیاسی مخالف حکومت و همینطور نیروهای متخصص شد. حتی وعده داد که خودش هم به سوی همه مخالفانش دست یاری دراز می‌کند. با این حال او تا کنون دو بار پیش‌قدم مدیریت و راه‌اندازی دو تشکل شده که به دنبال همین هدف بودند اما تا کنون خروجی ملموسی نداشته‌اند. شورای ملی ایران برای دستیابی به انتخابات آزاد و «سرنگونی جمهوری اسلامی» سال ۹۲ با مشارکت رضا پهلوی تاسیس شد. ولی چند سال بعد اختلاف‌های داخلی باعث کنار کشیدن تعدادی از گروه‌های سیاسی از این تشکل و انصراف شخص او از ریاست شورا شد.

نمونه دیگر؛ سازمان پژوهشی ققنوس بود که سال ۹۷ راه‌اندازی شد. تشکلی غیرسیاسی برای بازسازی ایران و حل مسائل بنیادین آن. با این حال تا کنون جز برگزاری چندین نظرسنجی از جمله در حوزه محیط‌زیست، نمود بیشتری نداشته است.

با چنین پیش‌زمینه‌ای،‌ رضا پهلوی بار دیگر در قامتی ظاهر شد که تحولات آتی و واکنش مردم می تواند وزن سیاسی و اجتماعی او را مشخص کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.