رفتن به محتوای اصلی

جزئیات تکان دهنده فاجعه پارک پردیسان از زبان ماریا عارفی همسر رضا مرادخانی
12.06.2022 - 07:13

«شلیک مستقیم گلوله» از سوی «گشت ارشاد» به رضا مرادخانی، بوکسور سابق تیم ملی ایران

 

روزنامه شرق به نقل از رضامرادخانی و ماریا عارفی می گوید ماموران گشت ارشاد پس از تیراندازی مستقیم، با تهدید شهروندان حاضر تلاش کردند ویدئوی واقعه را از روی موبایل آنها پاک کنند

 

روزنامه شرق به نقل از رضا مرادخانی و ماریا عارفی می گوید ماموران گشت ارشاد پس از تیراندازی مستقیم، با تهدید شهروندان حاضر تلاش کردند ویدئوی واقعه را از روی موبایل آنها پاک کنند

روزنامه شرق چاپ تهران می‌گوید ماموران گشت ارشاد در تهران به سوی رضا مرادخانی، بوکسور سابق تیم ملی ایران، که همراه همسرش ماریا عارفی و دختر یازده ماهه‌شان برای قدم زنی به پارک رفته بودند، ابتدا اسپری فلفل زدند و سپس دست به اسلحه بردند و به پا و شکم وی شلیک کردند.

براساس این گزارش بعد از اینکه ماموران گشت ارشاد در پارک پردیسان تهران به همسر آقای مرادخانی «تذکر» دادند، بین آنها و آقای مرادخانی درگیری لفظی پیش می‌آید که در نهایت موجب می‌شود ماموران به شکم و پای این بوکسور شلیک کنند.

روزنامه شرق به نقل از خانم عارفی و آقای مرادخانی می‌گوید شلیک ماموران ممکن است باعث مصدومیت و محرومیت «دائمی» بوکسور سابق تیم ملی ایران از فعالیت ورزشی و حرفه‌ای شود.

بر اساس این گزارش در روز درگیری (هشتم اردیبهشت ۱۴۰۱) ماموران از خانم عارفی خواسته بودند تا شماره ملی خود را ارائه کند و در پاسخ به اعتراض وی گفته بودند «فقط می‌خواهیم استعلام کنیم ببینیم مشکل اخلاقی داری یا نه.»

آقای مرادخانی در اعتراض به ماموران می‌گوید که وی را در جریان علت این اقدام قرار دهند، اما ماموران با وی وارد درگیری لفظی و سپس فیزیکی می‌شوند و سرانجام پس از پاشیدن اسپری فلفل، به سوی او مستقیما شلیک می کنند که باعث جراحت جدی وی و عمل جراحی شبانه اش در بیمارستان می‌شود.

«اگر فیلمی منتشر شود برایتان بد می‌شود»

در زمانی که ماموران اسپری فلفل به سوی آقای مرادخانی می‌پاشیدند این اسپری به خانم عارفی و کودک یازده ماهه آنها هم خورده است.

به گفته خانم عارفی آن فرد اسپری را «دو، سه» بار به سمت همسرش پاشید که روی سر «دخترم و روی دهن من هم» ریخت.

بر اساس این گزارش، پاشیدن اسپری فلفل باعث به زمین افتاد بوکسور سابق تیم ملی شده و همزمان ماموران گشت ارشاد شروع به تیراندازی هوایی کردند و سپس به طور مستقیم به سوی آقای مرادخانی گلوله شلیک کردند.

روزنامه شرق بر اساس اظهارات این زوج و یک شاهد عینی که در زمان تیراندازی در پارک پردیسان تهران حضور داشته می‌گوید ماموری که با سلاح بود به سوی مردم هم رفت و ضمن تلاش برای متفرق کردن آنها به دنبال ایجاد مانع برای تصویربرداری بودند و موبایل شماری از افراد را گرفتند و فیلم های آن را پاک کردند.

آقای مرادخانی سال‌ها بوکسور تیم ملی ایران بوده است و مدال‌های آسیایی و جهانی متعددی گرفته و در تیم فنرباغچه ترکیه هم عضویت داشته است.

بر اساس گزارش شرق، ماموران پس از شلیک به آقای مرادخانی تصمیم به زدن دستبند به وی هم داشتند اما شهروندان حاضر در محل با ماموران اعتراض کردند و مانع بستن کامل دست‌های وی می‌شوند. اگرچه سایت امتداد تصویری از این بوکسور منتشر کرده است که نشان می‌دهد وی با پای خونی بر زمین نشسته و دستبدی هم بر یک دستش زده شده است.

آقای مرادخانی به روزنامه شرق گفته است که نمی‌خواسته این موضوع رسانه‌ای شود چون به آنها وعده رسیدگی داده شده بود اما حالا پس از گذشت بیشتر از یک ماه این واقعه دنبال تامین عدالت هستند و برای همین بعد از حدود یک ماه از این حادثه با شرق در این باره گفتگو کرده است.

آنها به نقل از وکیل‌شان گفتند که «نیروی انتظامی این موارد را برای بازپرس نوشته و شما در معرض اتهام قرار دارید؛ هم به اتهام کشف حجاب و هم احتمالا تمرد نسبت به مأمور نیروی انتظامی و از طرفی احتمال دارد پرونده را با قرار عدم صلاحیت به دادگاه عمومی ارجاع بدهند. من گفتم از همان روز اول هم چند خبرنگار به من زنگ زده بودند، اما ما هم شرایط خوبی نداشتیم و هم فکر می‌کردیم به حق ما رسیدگی می‌شود.»

این زوج به روزنامه شرق گفته‌اند که ماموران لباس شخصی آنها را تهدید کرده‌اند که اگر فیلمی از واقعه از سوی آنها منتشر شود «برایشان بد می شود.»

مرادخانی: شاید دیگر هیچ‌وقت نتوانم در رینگ بوکس بروم

بر اساس این گزارش، ماموران پس از زدن اسپری فلفل و درگیری لفظی و شلیک منجر به جراحت جدی آقای مرادخانی، به نهاد بازرسی کننده گفته‌اند که خانم عارفی روسری به سر نداشته و با لباس آستین کوتاه مشغول ورزش بوده است. خانم عارفی می‌گوید هم روسری و هم لباس آستین بلند داشته و شاهد وی مردم حاضر در پارک و عوامل آمبولانسی بودند که همسرش را به بیمارستان منتقل کرده است.

آقای مرادخانی گفته «من مربی هستم و همه درآمدم با همین کار می‌چرخد. حالا تا حدود یک سال نمی‌توانم ورزش کنم. همه جا باید با کمربند باشم. شاید دیگر هیچ‌وقت نتوانم در رینگ بوکس بروم. ما درخواست اشد مجازات برای ضارب داریم.»

گشت ارشاد به عنوان بخشی از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی که نام آن اخیرا به فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی تغییر کرده، وظیفه خود را کنترل پوشش زنان و مردان و اعمال حجاب اجباری عنوان می کند. حجاب اجباری چند ماه پس از انقلاب بهمن ۵۷ ابتدا برای زنان کارمند دولت اعمال شد و کم‌کم کل زنان مجبور به پیروی از آن شدند.

گزارش‌های متعددی تاکنون از ضرب و جرح شهروندان ایرانی توسط ماموران گشت ارشاد منتشر شده است

گزارش‌های متعددی تاکنون از ضرب و جرح شهروندان ایرانی توسط ماموران گشت ارشاد منتشر شده است

حضور گشت ارشاد در معابر و خیابان های ایران و ایجاد مزاحمت برای شهروندان در نحوه پوشش آنها سال‌هاست که از جمله عوامل نارضایتی گروهایی از شهروندان ایران است اما تاکنون گزارشی از شلیک گلوله از سوی این گشت به سوی مردم منتشر نشده بود.

عمده گزارش‌ها تاکنون حاکی از بدرفتاری، فحاشی و ضرب و جرح شهروندان ایرانی توسط ماموران گشت ارشاد بوده است.

مهرماه سال گذشته دستگیری یکی از شهروندان ایرانی با ابزار زنده‌گیری حیوانات و کشیدن وی به داخل خودروی گشت ارشاد خبرساز و باعث اعتراض شهروندان و کاربران شبکه‌های اجتماعی شده بود.

همزمان با انتشار گزارش شلیک از سوی گشت ارشاد به سوی شهروندان در ایران، کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، قرار است پیش‌نویس تغییر «قانون بکارگیری سلاح توسط مأمورین نیروهای مسلح در موارد ضروری» را به طور نهایی بررسی و برای رای گیری به صحن علنی بفرستد.

بر اساس گزارش ها، پیش‌نویس این قانون، شرایط استفاده از سلاح و بکارگیری آن توسط نیروهای مسلح و ماموران امنیتی را آسانتر از وضعیت فعلی می‌کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.