رفتن به محتوای اصلی

بیش از۹۲۰ کشته و ده‌ها زخمی در زلزله در افغانستان
22.06.2022 - 08:53

ساعاتی پس از زلزله در افغانستان، معاون وزیر حوادث در حکومت طالبان در نشست مطبوعاتی اعلام کرد که آمار کشته‌ شدگان زلزله در ولایت‌های پکتیکا و خوست به ۹۲۰ تن رسیده است.

شرف‌الدین مسلم، معاون وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث در جریان نشست خبری گفته که در نتیجه زلزله بامداد امروز ۹۲۰ تن کشته و ۶۱۰ تن دیگر زخم برداشته‌اند.

طالبان جلسه اضطراری کابینه را به منظور بررسی وضعیت و کمک‌رسانی برگزار کردند.

یک مقام محلی در ساعات ابتدایی این رویداد به بی‌بی‌سی گفت که احتمالا تعداد کشته‌شدگان بیش از آمار فعلی است. گفته می‌شود شمار زیادی هنوز زیر آوار مانده‌اند.

منابع مستقل و غیر دولتی تا هنوز در مورد ابعاد آسیب ناشی از زلزله چیزی نگفته‌اند.

این زلزله در ساعات اولیه روز چهارشنبه اول سرطان، زمانی رخ داد که بسیاری از مردم در خواب بودند. تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده، حاکی از رانش زمین و تخریب گسترده ساختمان‌هاست.

امدادگران در تلاش برای مداوای مجروحان هستند و در مناطق دورافتاده، بالگردهای وزارت دفاع طالبان قربانیان را به بیمارستان منتقل می‌کنند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی ارشد طالبان در تویتی نوشته است که جلسه کابینه به رهبری محمدحسن اخند، نخست وزیر حکومت سرپرست طالبان، به منظور بررسی وضعیت و کمک به مردم آسیب دیده برگزار شده است.

عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی صلح افغانستان، زلزله پکتیکا را حادثه المناک خوانده و از نهادهای ملی و بین‌المللی خواستار کمک فوری شده است چون هنوز هم تعداد زیادی زیر آوار مانده‌اند.

سازمان زمین‌شناسی آمریکا بزرگی این زمین‌لرزه را ۶.۱ ارزیابی کرده است. این زمین‌لرزه در حدود ۴۴ کیلومتری شهر خوست در جنوب شرق این کشور به وقوع پیوست.

بلال کریمی سخنگوی طالبان در توییتی نوشت «متاسفانه شب گذشته زلزله شدیدی در چهار ولسوالی ولایت پکتیکا رخ داد که در نتیجه آن صدها تن از هموطنان ما کشته و زخمی شدند و ده‌ها خانه ویران شد».او اعلام کرد «ما از همه آژانس‌های امدادی می‌خواهیم فورا تیم‌هایی را برای جلوگیری از وقوع فاجعه بیشتر به منطقه اعزام کنند.»

بنابر اعلام سازمان زمین‌شناسی آمریکا، زلزله در ساعات اولیه روز چهارشنبه (۰۱:۳۰ به وقت محلی، ۲۱ به وقت گرینویچ) رخ داد، زمانی که بسیاری از باشندگان در خواب بودند.

مرکز زلزله‌شناسی اروپا- مدیترانه در حساب توئیتری خود نوشته به جز دیگر شهرهای افغانستان همچون کابل، این زلزله در پاکستان و هند و در منطقه‌ای به بزرگی ۵۰۰ کیلومتر حس شد.

افغانستان در منطقه‌ای لرزه‌خیز و بر روی چندین گسل قرار دارد.

بنابر گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل در ۱۰ سال گذشته بیش از هفت هزار نفر در زمین لرزه در این کشور جانشان را از دست دادند. به طور متوسط ​​هم سالانه ۵۶۰ نفر بر اثر زلزله کشته می‌شوند.

 

نیروهای امدادی با بالگرد به ولایت پکتیکا رسیده‌اند

نیروهای امدادی با بالگرد به ولایت پکتیکا رسیده‌اند

 

تصاویر ولایت پکتیکا حاکی از تخریب گسترده ساختمان‌هاست

 

تصاویر ولایت پکتیکا حاکی از تخریب گسترده ساختمان‌هاست

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.