رفتن به محتوای اصلی

حضور سفیر سوئیس در ایران با چادر در قم

حضور سفیر سوئیس در ایران با چادر در قم

 

ادین الیویری لوزانو سفیر سوئیس است، کشوری که با توجه به نبود رابطه دیپلماتیک میان ایران و آمریکا به عنوان حافظ منافع واشنگتن در تهران عمل می‌کند.

خانم لوزانو به قم سفر و از زیارتگاه حضرت معصومه در این شهر دیدن کرد.

خبرگزاری‌های ایران «بازدید از اماکن مختلف حرم حضرت معصومه و آشنایی با فرهنگ و هنر اسلامی» را از جمله دلایل حضور سفیر سوئیس در قم عنوان کردند.

حضور او با چادر در کنار یک روحانی، واکنش‌ها و انتقاد بسیاری از کاربران را را به دنبال داشته است.

وزارت خارجه سوئیس در پاسخ به این واکنش‌ها گفت که سفیر این کشور «پروتکل پوشش» در بازدید از یک مکان مذهبی را رعایت کرده است. این وزارتخانه گفته ضمن اینکه «مبادلات بین ادیان بسیار مهم است»، سوئیس «به وضوح و به کرات موضع خود را درباره نقض حقوق بشر در ایران مشخص کرده است.»

اما بسیاری از کاربران گفته‌اند با توجه به شرایط کنونی در ایران و اجباری بودن حجاب، حضور با حجاب الیویری لوزانو در قم پیام دیگری برای مردم ایران دارد.

کاربران زیادی با اشاره به جنبش «زن، زندگی، آزادی» و اعتراضات سراسری در ایران در ماه‌های گذشته، این اقدام سفیر سوئیس را محکوم کرده‌اند.

برخی گفته‌اند استفاده از چادر و سفر به قم «نادیده گرفتن ماه‌ها مبارزه مردم برای آزادی» و خون افرادی است که در این راه جان داده‌اند.

عده‌ای دیگر این کار را «مشروعیت دادن» به حجاب اجباری و نوعی «طرفداری از حکومت»‌ خوانده‌اند.

کاربران فضای مجازی و معترضان در داخل و خارج از ایران بارها از مقامات کشورهای خارجی خواسته بودند تا از اعتراضات ایران حمایت کنند. حالا برخی کاربران معتقدند سفیر سوئیس با این کار «در کنار حکومت ایستاده است».

تعدادی از کاربران گفته‌اند مقامات خارجی وقتی به کشوری می‌روند تلاش می‌کنند به قوانین و فرهنگ کشور میزبان احترام بگذارند. آن‌ها می‌گویند این موضوع فقط مختص ایران نیست.

اما در مقابل عده‌ای می‌گویند حجاب اجباری جزئی از فرهنگ ایران نیست و از سوی حکومت به زنان اعمال می‌شود. آن‌ها می‌گویند از آن‌ جای که زنان زیادی در حال حاضر با حجاب اجباری مقابله می‌کنند، پوشیدن چادر به عنوان یک نماد فرهنگی، نادیده گرفتن مبارزه زنان برای آزادی است.

داریوش زند، فعال حقوق بشر در توییتر نوشت: «حجاب فرهنگ ما نیست، شجاعت فرهنگ ماست.» این نوشته توسط برخی کاربران بازنشر شده ‌است.

کاربران غیرفارسی زبان هم به این حضور سفیر سوییس در قم واکنش‌ نشان داده‌اند. یکی از کاربران این اقدام خانم را «مشارکت در قتل»‌ خواند.

این واکنش‌ها در رسانه‌های خارجی و رسانه‌های داخل سوئیس هم بازتاب داشته‌اند. برخی از رسانه‌های سوئیس واکنش کاربران ایران را بازتاب داده‌اند

چهره‌های شناخته‌شده از جمله مسیح علینژاد، نازنین بنیادی و دریا صفایی هم به این موضوع واکنش‌ نشان داده‌اند.

مسیح علینژاد این اقدام را «خجالت‌آور و خیانت به زنان ایران» خواند و گفت «سوئیس باید پاسخگو باشد که چرا طرف قاتلان ما را گرفته است.»

دریا صفایی، نماینده ایرانی بلژیکی پارلمان بلژیک هم در توییتر نوشت: «در حالی که میلیون‌ها زن ایرانی برای حقوق زن مبارزه می‌کنند و در حالی‌که {سفیر سوئیس} می‌داند هزاران نفر برای این کار کشته شده‌اند، حجاب به سر می‌کند و برای سرکوب‌گران تبلیغ می‌کند.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید