رفتن به محتوای اصلی

اش جمعی برای «بر سر عقل آوردن» جمهوری اسلامی تأکید کرد
05.07.2022 - 19:05

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه که میزبان یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل در کاخ الیزه بود، گفت جمهوری اسلامی همچنان از رسیدن به توافق بر سر برنامه هسته‌ای خود امتناع می‌کند. او وعده داد که دولتش همراه با شرکای خود، به تلاش‌ها برای «بر سر عقل» آوردن جمهوری اسلامی ادامه دهند.

مکرون روز سه‌شنبه (۱۴ تیر)، پس از استقبال از لاپید در محوطه باز کاخ الیزه، به خبرنگاران گفت: «ایران همچنان فرصتی را که برای دست‌یابی به یک توافق در اختیارش قرار گرفته، قدر نمی‌داند و از آن استفاده نمی‌کند.»

دور جدید گفت‌وگوهای احیای برجام روز چهارشنبه هشتم تیر در دوحه، پایتخت قطر، بدون پیشرفت خاصی به پایان رسید. به گفته رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران، مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی به پیشنهادهای هماهنگ‌کننده این مذاکرات در دوحه پاسخ مثبت ندادند.

رئیس‌جمهوری فرانسه اما گفت: «ما در هماهنگی نزدیک با شرکای خود، به همه تلاش‌ها برای بر سر عقل آوردن ایران ادامه خواهیم داد.»

مکرون همچنین با اشاره به مذاکرات احیای برجام تأکید کرد این مذاکرات باید با در نظر گرفتن منافع شرکای منطقه‌ای فرانسه از جمله اسرائیل به نتیجه برسد.

او گفت: «ما باید از این توافق دفاع کنیم و منافع دوستان خود در منطقه و در درجه اول اسرائیل را در نظر بگیریم.»

لاپید: فراخوان مکرون برای «توافق جدید» همچنان معتبر است

یائیر لاپید اما پس از ورود به کاخ الیزه به خبرنگاران گفت فراخوان رئیس‌جمهوری فرانسه در سال ۲۰۱۸ برای رسیدن به یک «توافق جدید» با ایران، امروز نیز معتبر است.

نخست وزیر اسرائیل خطاب به رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: «شما آن موقع حق داشتید و حتی امروز هم حق با شماست.»

امانوئل مکرون پس از خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸، از ضرورت دستیابی به یک توافق گسترده‌تر سخن گفته بود.

او بارها خواستار مشارکت کشورهای منطقه به ویژه عربستان سعودی و اسرائیل در مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران شده و شکست توافق سال ۲۰۱۵ (برجام) را به دلیل عدم حضور آنان دانسته بود.

مکرون اوایل سال میلادی گذشته در گفت‌وگو با چند رسانه بین‌المللی گفت: «از خطایی که در سال ۲۰۱۵ با عدم شرکت قدرت‌های منظقه‌ای در گفت‌وگوها رخ داد، پرهیز شود.»

رویترز اما به نقل از یکی از دستیاران ارشد لاپید نوشت گرچه اسرائیل با بازگشت به برجام مخالف است اما می‌تواند توافق سختگیرانه‌تری را بپذیرد.

پیش از این اسرائیل و عربستان سعودی بارها از اینکه برجام موجب جلوگیری از توسعه برنامه‌های موشکی جمهوری اسلامی و همچنین مداخله‌های تهران در امور داخلی کشورهای منطقه نشد، انتقاد کرده‌اند.

سفر یائیر لاپید به فرانسه، اولین سفر او در مقام نخست وزیر اسرائیل به یک کشور خارجی است.

او در بدو ورود به پاریس به خبرنگاران گفت بحث درباره پرونده هسته‌ای ایران یکی از محورهای سفر او به پاریس است.

همزمان با این سفر، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توئیتی نوشت با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگو کرده است.

بورل نوشت: «اگر بخواهیم توافقی منعقد کنیم، اکنون نیاز به تصمیم‌گیری است.این موضوع هنوز ممکن است اما فضای سیاسی برای احیای برجام ممکن است به زودی محدود شود.»

علاوه بر موضوع ایران اما موضوع اختلافات اسرائیل و لبنان بر سر آب‌های مورد مناقشه میان این دو کشور در دریای مدیترانه نیز یکی دیگر از محورهای سفر لاپید به فرانسه بود.

مکرون در این زمینه گفت باید از هر اقدامی که روند جاری مذاکرات میان لبنان و اسرائیل را به خطر بیندازد، پرهیز کرد.

ارتش اسرائیل روز شنبه گذشته از رهگیری و انهدام سه پهپاد حزب‌الله لبنان در آب‌های مدیترانه و در مسیر میدان گازی کاریش خبر داد. این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی، مسئولیت پرتاب پهپادها را برعهده گرفت.

اختلافات مرز دریایی اسرائیل و لبنان بر سر آب‌هایی است که از نظر وجود ذخایر گازی در آن، دارای اهمیت است.

روز یک‌شنبه، لاپید در نخستین جلسه کابینه خود تأکید کرد: «حزب‌الله به مسیر تروریسم ادامه می‌دهد و توانایی لبنان برای دستیابی به توافق در مرزهای دریایی را تضعیف می‌کند.»

همزمان با سفر لاپید به فرانسه اما بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، اعلام کرد کشتی‌های جنگی جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر در دریای سرخ گشت‌زنی کرده‌اند و حضور این کشتی‌ها در این دریا، تهدیدی برای ثبات منطقه است.

گانتس که به آتن، پایتخت یونان سفر کرده، تصاویری ماهواره‌ای از چهار کشتی جنگی جمهوری اسلامی در حال گشت‌زنی در دریای سرخ ارائه کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.