رفتن به محتوای اصلی

طرح سپاه پاسداران برای ترور جان بولتون
11.08.2022 - 09:01

 

نام این شهروند ایرانی ۴۵ ساله، شهرام پورصفی و ساکن تهران اعلام شده است.

گفته شده این عضو سپاه پاسداران احتمالا در پی گرفتن انتقام به تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس بوده که بیش از دو سال و نیم پیش در فرودگاه بغداد به فرمان دونالد ترامپ کشته شد.

وزارت دادگستری آمریکا در اطلاعیه‌ای که منتشر کرده گفته شهرام پورصفی که بنام «مهدی رضایی» هم شناخته می‌شده در تلاش بوده به افرادی در آمریکا معادل ۳۰۰ هزار دلار برای انجام این عملیات در واشنگتن دی‌سی یا مریلند پرداخت کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش، اطلاعیه وزارت دادگستری آمریکا را رد کرده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته است: «بافتن این افسانه‌های نخ‌نما و بی‌اساس در حال تبدیل شدن به یک رویه تکراری در سیستم قضایی و تبلیغاتی آمریکا است و این بار، از سناریوسازی در ارتباط با عناصر ورشکسته سیاسی و ‌بی‌ارزش مانند بولتون برای پیش بردن این روند استفاده شده است.»

کارت ملی شهرام پورصفی

تصویری که اف‌بی‌آی از کارت ملی فرد مظنون منتشر کرده است

چه جزئیاتی منتشر شده؟

بر اساس جزئیات ارائه شده توسط پلیس فدرال آمریکا و وزارت دادگستری این کشور، آقای پورصفی که گفته شده عضو سپاه است، ظاهرا هیچ‌گاه به آمریکا سفر نکرده است. او از یکی از ساکنان آمریکا که به‌صورت آنلاین با او آشنا شده بود، خواسته عکس‌هایی از آقای بولتون بگیرد و ادعا شده بود این عکس‌ها برای استفاده در کتابی است که «در حال نوشتن آن بوده.»

حوالی ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱ آن فرد در ازای گرفتن عکس ۵ تا ۱۰ هزار دلار آمریکا درخواست کرده و سپس از آقای پورصفی آدرس جان بولتون را خواسته است. آقای پورصفی هم آدرس محل کار جان بوتون در واشنگتن دی‌سی را به آن فرد داده است. 

سپس آقای پورصفی از آن فرد پرسیده آیا آشنا و منابعی محرمانه در ایران دارد که بتواند پول عکس‌ها را به او بدهد که فرد گفته ندارد. 

آن فرد سپس منبع محرمانه دیگری را از طریق شبکه‌های اجتماعی رایج که پیام‌های رمزگذاری شده رد و بدل می‌کنند، معرفی می‌کند که او با آقای پورصفی تماس می‌گیرد. این بار آقای پورصفی به فرد دوم پیشنهاد می‌دهد که شخصی را پیدا کند تا در ازای دریافت معادل ۲۰۰ هزار دلار رمز ارز یک نفر را در آمریکا بکشد و به او می‌گوید یک مأموریت دیگر برای او در نظر دارد که دستمزدش معادل یک میلیون دلار است.

در مکالمات پیشنهاد شده بوده که جان بولتون مثلا با ماشین به قتل برسد. فرد دوم برای استخدام یک نفر و انجام این کار از آقای پورصفی درخواست ۳۰۰ هزار دلار می‌کند که با آن موافقت می‌شود. این مکالمات زیر نظر پلیس فدرال آمریکا انجام می‌شده است.

حوالی دسامبر همان سال این منبع عکس‌های آقای بولتون و پارکینگ محل کارش را برای آقای پورصفی می‌فرستد. این مذاکرات چندین ماه به طول می‌انجامد تا اف‌بی‌آی شهرام پورصفی را که می‌گفته در ایران است، شناسایی کند.

در این مدت درباره شیوه پرداخت پول، استفاده از نوع اسلحه برای قتل و مکان عملیات که در واشنگتن دی‌سی باشد یا خانه آقای بولتن در مریلند مذاکرات طولانی‌ای انجام می‌شود. در آن زمان آقای پورصفی تاکید داشته که عملیات قبل از سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی انجام شود.

تصاویر موبایل

 

این تصویر پول‌هایی است که در گزارش اف‌بی‌آی آمده برای فرد طرف مذاکره فرستاده شده بوده که قانع شود پول آماده پرداخت است

فرد مورد نظر که اف‌بی‌آی را در جریان گذاشته بوده است، به آقای پورصفی می‌گوید تا پول کار اول را نگیرد، کار دوم را انجام نمی‌دهد.

در همین زمان اف‌بی‌‌آی کیف پول ارز کریپو درست می‌کند که آقای پورصفی به عنوان پیش‌پرداخت و برای جلب اطمینان در مجموع ۱۰۰ دلار ارز کریپتو به آن واریز می‌کند.

همچنین بعد از انتشار این گزارش، مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه دولت ترامپ در توییترش گفته نفر دوم که قرار بوده این فرد برای کشتنش یک میلیون دلار بدهد، مایک پومپئو،‌ وزیر خارجه دولت قبلی آمریکا بوده است.

البته در گزارش وزارت دادگستری آمریکا از آقای پومپئو نام برده نشده اما منابعی از پیش گفته بودند که فرد دوم و هدف بعدی، مایک پومپئو بوده و او در جریان قرار داشته است.

رد شدن از پست Twitter

توضیح ویدیو،توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.

پایان پست Twitter

واکنش دولت آمریکا: ایران با عواقب شدید روبه‌رو خواهد شد

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، در اطلاعیه‌ای گفته است: «این را قبلا گفته و باز هم می‌گوییم که دولت بایدن در حفاظت و دفاع از همه آمریکایی‌ها در برابر تهدید خشونت‌آمیز و تروریسم چشم‌پوشی نخواهد کرد.»

او همچنین اضافه کرد: «اگر ایران به هر یک از شهروندان ما حمله کند، از جمله کسانی که در استخدام دولت آمریکا بوده یا هستند، با عواقب شدیدی روبه‌رو خواهد شد.»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در واکنش این اظهارات را «داستان‌سرایی جدید» خوانده و گفته است:‌ «جمهوری اسلامی ایران نسبت به هرگونه اقدام علیه اتباع ایرانی به بهانه این اتهامات مضحک قویا هشدار می‌دهد و تاکید می‌کند حق هرگونه اقدام در چارچوب مقررات حقوق بین الملل برای دفاع از حقوق دولت و اتباع جمهوری اسلامی ایران را محفوظ ‌می‌داند.»

جان بولتون

 

جان بولتون گفته او در آمریکا تنها کسی نیست که هدف سوءقصد رژیم جمهوری اسلامی ایران بوده است

در پی انتشار این خبر، جان بولتون با انتشار بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی از وزارت دادگستری و ماموران سرویس مخفی آمریکا برای حفاظت از جانش تشکر کرده است.

آقای بولتون در این بیانیه نوشته است هنوز این امکان وجود ندارد که جزییات زیادی از این ماجرا به شکل علنی منتشر شود اما یک نکته غیرقابل انکار است که «حاکمان ایران، دروغگو، تروریست و دشمن ایالات متحده هستند.»

ماتیو جی اولسون، معاون دادستان کل گفته است: «این اولین باری نیست که توطئه‌های ایران به قصد انتقامجویی از افراد در خاک آمریکا خنثی می‌شود؛ ما بطور خستگی ناپذیر برای کشف و مختل کردن این تلاشها کار می‌کنیم.»

این اولین باری نیست که تلاش برای قتل در خاک آمریکا خنثی می‌شود.

کمتر از دو هفته پیش هم رسانه‌های آمریکایی گزارش داده بودند یک فرد ۲۳ ساله به نام «خالد مهدی‌اف» که اسلحه کلاشنیکف همراه داشته در نزدیکی خانه مسیح علینژاد در نیویورک بازداشت شده است.

سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار دارد و در ماه‌های اخیر موضوع حذف این سازمان از فهرست سیاه آمریکا، یکی از درخواست‌های ایران در مذاکرات احیای برجام بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.