رفتن به محتوای اصلی

اتحاد مجدد «حزب دمکرات کردستان ایران»
22.08.2022 - 13:49

پس از شانزده سال انشعاب در حزب دمکرات کردستان، یکشنبه 30 مرداد، توافقنامه‌ای میان مصطفی هجری، دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران و خالد عزیزی، دبیرکل حزب دمکرات کردستان امضاء شد و این دو حزب پس از این تحت عنوان «حزب دمکرات کردستان ایران» به فعالیت سیاسی خود ادامه می‌دهند.

بر اساس این توافقنامه‌ «حدکا» و «حدک»، با لوگوی «حزب دمکرات کردستان ایران» و برای تشکیل ایرانی دمکراتیک، فدرال و سکولار و احقاق حقوق مردم کردستان فعالیت می‌کند.

حزب دمکرات پس از برگزاری سیزدهمین کنگره‌‌ی خود در سال 1385 به دلیل اختلافات داخلی از هم انشعاب پیدا کرد و تحت نام‌های اختصاری «حدکا» و «حدک» به فعالیت‌های سیاسی خود ادامه دادند.

این دو حزب پس از سال‌ها انشعاب با فشار جامعه مدنی و فعالان سیاسی کردستان و تلاش‌ دیپلماتیک هر دو حزب و تشکیل هیئت‌هایی برای مذاکره سرانجام با هم ادغام شده‌اند.

حزب دمکرات کردستان ایران که از قدیمی ترین احزاب کُرد است در 25 مرداد 1324 شمسی در شهر مهاباد تأسیس شد. این حزب در 2 بهمن‌ماه 1324 «جمهوری دمکراتیک کردستان» به مرکزیت شهر مهاباد و به ریاست «قاضی محمد » را تأسیس کرد.

گفتنی است عبدالرحمن قاسملو رهبر پیشین این حزب در حالی که برای رسیدن به راه‌حل مسالمت‌آمیز برای مساله کُرد با تنی چند از نمایندگان حکومت جمهوری اسلامی ایران در وین بر سر میز گفت‌وگو نشسته بود به همراه عبدالله قادری آذر به دست نمایندگان دولت ایران در 13 ژولای 1989 برابر با 22 تیر 1368 ترور شد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.