رفتن به محتوای اصلی

سه ضلع مثلت همبستگی قیام جامعه شهروندی
29.09.2022 - 09:49

جنبش های اجتماعی بدون به صحنه آوردن اکثریت جامعه، نمی توانند ارزش های خود را نهادینه سازند. جنبش های اجتماعی بر بنیاد مطالبات کلان و همگانی شکل می گیرند و با عبور از مناسبات کهنه و مسموم قدیم، اراده سیاسی  برای زندگی تازه را می آفرینند.

تنوع در جامعه، امری طبیعی بوده و افراد، گروه ها و احزاب خودمحور و نزدیک بین سیاسی، با نایده گرفتن امر مبارزه  زیر چتر دمکراسی، کوشش می کنند تا امیال شخصی، پندارها، ویا اهداف فرقه ای خود را جایگزین اشتراک های کلان جامعه کنند و از تن دادن به قانونمندی مبارزه با وسعت کشوری، اجتناب می کنند. این سیاست به انزوای فرقه ای ها می انجامد، زیرا بعنوان عامل افتراق، پراکندگی و از هم پاشیدگی در تکوین اراده کلان برای قیام تبدیل می شوند.

جنبشی که اکنون در ایران برای برچیدن حکومت اسلامی خیز برداشته، با رفتار حقیرانه و کوشش برای تغییر شعارهای آن، نمی توان جهتگیری عمیق فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آنرا تغییر داد.

جنبش "زن زندگی آزادی" و تداوم آن، در چارچوب همبستگی کلان برای آزادی شهروند، ساختن جامعه سالم و ایران آزاد تبلور دارد. مطالبه "زن زندگی آزادی" ، ناظر بر تامین حقوق شهروندی در جامعه ای آزاد، دمکراتیک ، دادبنیاد و تبعیض ستیز است. جوامع انسانی در دوران ما، در جغرافیای کشوری تعریف می شوند و تغییر مرزهای جغرافیائی، به فاجعه می انجامد! 

جنبش شکوهمند ایرانی "زن، زندگی آزادی"، تنها موجودیت حکومت اسلامی را هدف قرار نداده، اندیشه های جامعه سیاسی ایرانی را هم به چالش کشیده و کنشگران سیاسی را به بازنگری و بازتعریف خویش دعوت می کند تا گوهر این جنبش را دریابند.

اسکلت مبارزه در ایران، مانند مثلث سه ضلعی می باشد که اضلاع آنرا " شهروند، جامعه و میهن" تشکیل می دهند. هر گرایش سیاسی بخواهد یکی از این سه ضلع را حذف کند، در واقع بنیادهای همبستگی جامعه ایرانی را به چالش می کشد.

اندیشه های ویرانگرانه و پوپولیستی، می تواند با پوشش دینی باشد، همانند اسلام سیاسی، که ایران و جامعه ایرانی را بیش از چهاردهه، بازیچه اسلامگرایان قرار داد و امروز می تواند در اشکال دیگر بروز کند.

حکومت اسلامی به بن بست رسید، زیرا خمیرمایه اضلاع آن را ، فرد مسلمان، جامعه اسلامی و مرزهای آن کشورهای اسلامی بود. تکرار اشتباه خطاست!

برای ایران، زن، زندگی،  آزادی و برچیدن حکومت اسلامی، همانند دلاوران کف خیابان های ایران، همپیمان شویم!

اقبال اقبالی

29.09.2022

www.tribuneiran.org

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.