رفتن به محتوای اصلی

سخنرانی رضا پهلوی پیرامون اعتراضات سراسری مردم ایران
20.10.2022 - 23:18

شاهزاده رضا پهلوی در یک نشست خبری مهم‌ترین موضوع و نیاز ایران امروز را «پشتیبانی از نهضت‌های داخل کشور و همکاری بین خارج و داخل» خواند. او در پاسخ به ایران‌اینترنشنال گفت به یک حکومت سکولار دموکراتیک اعتقاد دارد: «تنها هدف ما رسیدن به روزی است که مردم آزادانه پای صندوق بروند.»

شاهزاده رضا پهلوی روز پنج‌شنبه ۲۸ مهر، نشست خبری برگزار کرد. او در این نشست با اشاره به حمایت جهانی از خیزش ایرانیان علیه جمهوری اسلامی گفت که هر کس در صفوف متحد مردم شکاف بیفکند، تنها به ادامه عمر جمهوری اسلامی کمک کرده است.

او با تاکید بر ضرورت تاسیس کمیسیونی برای رسیدگی به جنایات جمهوری اسلامی در شورای حقوق بشر سازمان ملل، از یونیسف خواست تحقیقات ویژه‌ای درباره کشتار کودکان در ایران انجام دهد.

شاهزاده رضا پهلوی همچنین با اشاره به این‌که «تاکنون در دنیای مدرن جامعه جهانی تا این حد از یک حرکت آزادی خواهانه در جهان پشتیبانی نکرده است» اتفاقی که امروز در جریان خیزش سراسری در ایران در حال وقوع است را از نتایج همبستگی مردم خواند که حتی باعث چرخش در مواضع دولت آمریکا شده است.

او خطاب به زنانی که در صف اول اعتراضات مردمی در خیابان‌ها حضور دارند، گفت: «می‌خواستند زن برده مرد باشد، اما شما زنان با پشتیبانی مردان، اولین انقلاب زنان را در تاریخ رقم زدید.»

شاهزاده رضا پهلوی در این نشست خبری همچنین با اشاره به اظهارات مقامات جمهوری اسلامی و حامیانش مبنی بر این‌که اگر این حکومت از بین برود، ایران سوریه می‌شود، تاکید کرد: «اما شما ملت متحد نشان دادید که همه پشت و پناه یکدیگر هستید.»

او در ادامه به حربه ترساندن مردم با موضوع «تجزیه ایران» اشاره کرد و گفت: «می‌خواستند شما را بترسانند اما شما در تمام ایران شعار "سنندج زاهدان چشم و چراغ ایران" سر دادید.»

شاهزاده رضا پهلوی همچنین با اشاره به موشک‌باران مواضع احزاب کرد ایرانی گفت: «مصاف متحد همه ایرانیان که در مقابل جنایت رژیم یک پیکر واحد شده‌اند، این حربه را نیز ناکام گذاشت.»

او در ادامه گفت: «[ایرانیان] با تجمعات گسترده در همه شهرهای جهان تغییرات زیادی در مواضع کشورهای خارجی درباره انقلاب ایرانیان دادند.»

او همچنین گفت: «تکنولوژی ماهواره‌ای مانند استارلینک در ایران فعال شده و کمک مهمی به هم‌میهانان است.»

شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به «سناریوی بُرد بُرد»، از بین رفتن جمهوری اسلامی را راه‌حل «مشکلات خیلی‌ها» از جمله دیگر کشورها، مانند ونزوئلا دانست.

به گفته وی، از آنجایی که «سیاست کشورهای غربی کوتاه مدت است» این فرض را که ممکن است جمهوری اسلامی فردا نباشد، در نظر نمی‌گیرند: «سوال این است که دولت‌های غربی برای این موضوع چه آمادگی‌هایی دارند و دقیقا اینجاست که باید با نمایندگان مردم ایران درباره فردای نبود جمهوری اسلامی مذاکره کنند.»

شاهزاده رضا پهلوی همچنین تاکید کرد اتفاقی که در ایران می‌افتد «دنیا را تغییر خواهد داد» و برای همین بهترین فرمول برای جهان که هم منافع مردم ایران تامین شود و هم بسیاری از نگرانی‌های جهان از بین برود، «تغییر رژیم ایران» است.

او در ادامه یادآور شد: «این خواست خود مردم است و مردم ایران دیگر با چه زبانی می‌توانند به دنیا بگویند ما را تنها نگذارید؟»

شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به این‌که یکی از بهانه‌های دنیا پیش از این، «چندصدایی در بین نیروهای مخالف نظام» بوده است، گفت: «به همین دلیل باید متحد شویم که نیروهای دموکراسی‌خواه باب گفت‌و‌گو با جهان را باز کنند.»

او همچنین خاطرنشان کرد: «گفت‌و‌گوی چند ساله بین جریانات دموکراسی‌خواه در داخل و خارج در سال‌های اخیر بوده و تقسیم کار شده است. بسیاری از افرادی که در درون کشور فعال هستند، ابتدا می‌توانند متکی به مکانیسم معرف در خارج از کشور باشند که نسبت به آنان آزادی بیشتری دارند.»

به گفته او، ایرانیان مقیم کانادا نیز می‌توانند قدم‌های بعدی را بردارند و زمینه دیالوگ رسمی دولت این کشور را با اپوزیسیون فراهم کنند: «این اقدام در کشورهای دیگر نیز می‌تواند انجام شود و این یک تقسیم کار می‌خواهد.»

شاهزاده رضا پهلوی به موضوع اعتصابات هم اشاره کرد و گفت: «صندوق‌های پشتیبانی از اعتصابات که از سال‌ها پیش مطرح بوده، در حال تشکیل شدن است.»

او در ادامه به این نکته اشاره کرد که اگر دولت‌های خارجی بپذیرند حکومت هر لحظه ممکن است سرنگون شود، باید فکری برای بعد از آن داشته باشند و «چه چیزی بهتر از گفت‌وگو با نمایندگان واقعی مردم ایران؟»

شاهزاده رضا پهلوی همچنین با اشاره به نقش دادگاه بین‌المللی کیفری که می‌تواند به درخواست اعضای شورای امنیت سازمان ملل به جنایات در کشورها رسیدگی کند، گفت: «این موضوع بستگی به خود سازمان ملل دارد و شهروندان نمی‌توانند به صورت مستقیم اقدام کنند.»

او در ادامه یادآور شد: «ما می‌خواهیم که حتی مجرم‌ترین افراد در جمهوری اسلامی به صورت عادلانه پاسخگو باشند. این، فرق ما با حکومت جمهوری اسلامی است.»

شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به شعار معترضان در سال ۸۸ با عنوان «اوباما اوباما، یا با اونا یا با ما» گفت: «شعارهای مردم ایران خطاب به دیگر کشورها نیز این است. این‌که یک کشور خارجی دولت تعیین کند، خواسته مردم ما نیست. برای این کسانی که سعی می‌کنند این تخم لق را بکارند که دخالت خارجی است؛ نه این دخالت خارجی نیست. اگر فشار بر آفریقای جنوبی گذاشته نشده بود، [نلسون] ماندلا در زندان هفت کفن پوسانده بود.»

او با تاکید بر این‌که اعتراض جوانان به دنیا این است که چرا از ما حمایت نمی‌کنید، گفت: «با دست خالی از صبح تا شب جان می‌دهیم و گلوله به بچه‌های ما می‌زنند؛ چون تنها خواسته ما آزادی است.»

شاهزاده رضا پهلوی همچنین دخالت در حفظ حقوق بشر را یک امر واجب خواند که بر اساس این امر، دادگاه کیفری بین‌المللی هم به وجود آمده است: «در اذهان خود تردید ایجاد نکنیم. ما استقلال خود را در گروی هیچ سیاستی نخواهیم گذاشت. اما فرق کسانی را که امروز به ما کمک یا به ما پشت می‌کنند، خواهیم دانست. این حسابی است که دیگر کشورها باید بکنند.»

او همچنین تصریح کرد: «زن زندگی آزادی سرود مبارزه فعلی ماست. هر سه اینها مورد حمله نظام جمهوری اسلامی بوده و این نظام به محض تشکیل، زنان را به شهروند درجه دو تبدیل کرد.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.